Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvor gammel bør man være for å lese Isfolket, syns dere?

Når man fex har lest Harry Potter selv, er man gammel nok da...?

Ti...?

Elleve...?

Tolv...?

Tretten, fjorten...?

Enda eldre...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å lese dem i 7-8 klasse, dvs ved rundt 13-14 års alder. Synes det er en grei alder å begynne å lese dem, men det kommer jo litt an på hvor moden hun er som skal lese dem, da.

• Liker 1
Skrevet

jeg leste dem når jeg gikk på ungdomsskolen. Har ikke fått varige mèn :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg leste Isfolket første gang da jeg var 11 år. Tror dette kommer mer an på ungen enn alderen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen sier det er for mye rå sex, men jeg syns ikke det....

Jeg hadde tenkt å introdusere dem for min sjetteklassing til sommeren, fint å ha noe å lese på og hun elsker magi og trolldom og demoner og hekser....

Da må det vel være ok?

Gjest Starya
Skrevet

Tror det var i den alderen jeg snublet over serien. Gikk bare bra, det. :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Personlig ville jeg si at den serien bare egner seg for ungdomsskole, eventuelt sen barneskole :roll:

Skrevet

Jeg leste den selv da jeg var 11, og syntes den var kjempespennende :wink:

Jeg synes ikke man skal sensurere barns leselyst, så lange de ikke vil lese "Mein Kamp" eller andre helt tydelig usunne bøker - det stimulerer til leselyst at barn får velge lesestoff selv :)

Skrevet

Syntes Isfolket var ufattelig spennende da jeg var femten, og har faktisk vurdert å lese bøkene igjen... (de står på loftet alle sammen, hehe...)

• Liker 1
Gjest seroxata
Skrevet

jeg leste de første gangen da jeg var rundt 15, og synes det er en grei alder.... har lest serien tre ganger nå.. hehe...

Gjest gjest1
Skrevet

Ungdomsskole må vel være en passende alder? Men tror neppe noen tar varig skade av å lese bøkene tidligere.

Her i gården står hele serien på loftet og venter på neste generasjon.....

Tror jeg heller vil at jentene mine skal lese Isfolket når de er 11 en f.eks endel av de såkalte "jentebladene". Har av og til kjøpt et par, bla Mag (tror det var det det het...) og fikk litt bakoversveis....

Skrevet
Noen sier det er for mye rå sex, men jeg syns ikke det....

Jeg hadde tenkt å introdusere dem for min sjetteklassing til sommeren, fint å ha noe å lese på og hun elsker magi og trolldom og demoner og hekser....

Da må det vel være ok?

Jeg ser ingen grunn til at du skal vente med å introdusere disse bøkene for barnet ditt - hun har jo tydeligvis en gryende interesse for sånt! :) Hun kommer sikkert til å elske bøkene!

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

12 årsalderen, kanskje? :)

Er jo en del kjønnsorganer involvert :wink:

Det kommer nok mer an på hvor modent barnet er, ikke alder målt i år og måneder.

Gjest Gjesta
Skrevet
Er jo en del kjønnsorganer involvert :wink:

Det kommer nok mer an på hvor modent barnet er, ikke alder målt i år og måneder.

Vi er ikke redde for sånt her i huset, så da tar vi nok sjansen :)

Gjest Starya
Skrevet

Digresjon: Jeg husker jeg fikk hakeslepp da et kvinnemenneske på høgskolen påsto Isfolket var forkastelig litteratur fordi den forherliget voldtekt. Jeg spurte henne hvor mange bøker hun faktisk hadde lest? Ingen. Og det kunne ikke falle henne inn å gjøre det heller. :roll:

Hurra for intig.. inteliga.. intillige.. Å pokker. Den der grå greia mellom øra.

• Liker 1
Skrevet

Leste serien igjen for et års tid siden. Klarte ikke legge dem fra meg da heller...

Men at en 11 åring skal lese dem, stiller jeg meg tvilende til. Det finnes da mange andre bøker som egner seg bedre til barn. 14 års grense passer bedre syns jeg.

Skrevet

Jeg var 11-12 år, og gikk i 5.klasse (dvs 6.klasse i dag?). Tok nok ingen skade av det, og syntes selvsagt at sexscenene var veldig interessante... Tror barn i dag har lett tilgang på mye sterkere sexscener!

Skrevet
Leste serien igjen for et års tid siden. Klarte ikke legge dem fra meg da heller...

Men at en 11 åring skal lese dem, stiller jeg meg tvilende til. Det finnes da mange andre bøker som egner seg bedre til barn. 14 års grense passer bedre syns jeg.

Jeg leste som sagt serien da jeg var 11, og selv om det er litt sex og sånt i serien, så leste jeg ikke de delene med særlig stor interesse, ettersom jeg jo var et barn, og jeg begynte ikke å ha sex før jeg var 18, så serien kan ikke ha påvirket meg til å ha et utsvevende sex-liv :wink: Kan heller ikke se at noen av bøkene jeg leste da jeg var liten har hatt noen skadelig effekt - jeg tror man har godt av å lese bøker nesten uansett hvilke bøker det er :)

Jeg synes det er lite lurt å bestemme hva barna skal lese, jeg tror det demper leselysten veldig. Hvis jeg hadde fått beskjed om å la være å lese Sagaen om Isfolket og heller holde meg til Frøken Detektiv noen år til, tror jeg at jeg heller hadde funnet på noe annet å gjøre enn å lese..

Skrevet

Jeg leste de to første bøkene i serien da jeg var omtrent 10. Kan ikke si jeg tok skade av det, men de fenget ikke noe særlig heller. Leste hele serien for første gang da jeg var 13 og da likte jeg den kjempegodt (gjør det enda også).

Når det gjelder sexscener så er det MYE verre sexscener i mange av bøkene de låner ut i ungdomsavdelingen på biblioteker (mitt eneste referansepunkt da jeg aldri har lest jenteblader etc.).

Husker spesielt en bok det sto bakpå at hadde en "spennende romantisk historie" og egnet seg for jenter fra 13-16 år.. Og som viste seg å være 200 sider med skildringer av alle måtene ei jente på omtrent 15 hadde sex med storebroren sin på O_o

Skrevet
Når det gjelder sexscener så er det MYE verre sexscener i mange av bøkene de låner ut i ungdomsavdelingen på biblioteker (mitt eneste referansepunkt da jeg aldri har lest jenteblader etc.).

Husker spesielt en bok det sto bakpå at hadde en "spennende romantisk historie" og egnet seg for jenter fra 13-16 år.. Og som viste seg å være 200 sider med skildringer av alle måtene ei jente på omtrent 15 hadde sex med storebroren sin på O_o

Å ja, har fremdeles grøsninger/brekninger etter en bok jeg leste i 10-årsalderen, lånt på barnebiblioteket! Det var en novellesamling hvor en av novellene handlet om to venner som ble misbrukt (de begikk "selvmord": Dvs hengte seg mens overgriperen sugde dem... :o ). Boken burde ALDRI vært på hverken barne- eller ungdomsavdelingen - faktisk ville jeg ikke ha lest den igjen i dag om jeg så fikk penger for det!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...