AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Hei! I Oktober 2017 startet jeg i et jobbvikariat i barnehage (ca 75 prosent). Der jobbet jeg ut Juni 2018, og tok ferie hele Juli. På Junilønna ble jeg trekt for 5 uker ferie, og fikk da kun et par tusen kroner, som da var oppsparte feriepenger fra oktober-Desember 2017. Jeg fikk også normal lønn i juli. Problemet er, at jeg trodde jeg skulle få vanlig lønn igjen i August, men da fikk jeg kun sluttoppgjør med feriepenger, som jeg egentlig skulle fått juni 2019. Skulle jeg ikke egentlig fått normal lønning i August i tillegg? Setter stor pris på svar:) Anonymkode: 005b6...949
Gjest HanenIFlokken Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Har du forskuddslønn så er det vel riktig?
Musikkstudent Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 (endret) . Endret 22. august 2018 av Musikkstudent
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 Du skal jo ikke ha lønn for august om du sluttet i juni.. skjønner ikke hva den lønnen skulle vært for? Anonymkode: 91071...e43 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal jo ikke ha lønn for august om du sluttet i juni.. skjønner ikke hva den lønnen skulle vært for? Anonymkode: 91071...e43 Jeg jobbet jo hele mai og hele juni, men hele junilønnen ble trekt..Vikariatet ble jo ferdig til sommeren, så skjønner ikke at jeg ble trekt for ferie i det hele tatt. Regnet derfor med at jeg skulle få vanlig lønn i August. Anonymkode: 005b6...949
The_Stig Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 Det står på lønningslippen hvilke periode utbetalingen gjelder. Om ditt vikariat gjekk ut juli så høres det helt riktig ut at du skal ha kun sluttopgjør i august. At du fekk lønn i juli er kun fordi man kjører felles feriepenger i juni, uavhengig av når du selv tar ferie. 5
The_Stig Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 Du skriv jo selv at du tok ferie i Juli, derfor er du trekt ferie.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 8 minutter siden, The_Stig skrev: Det står på lønningslippen hvilke periode utbetalingen gjelder. Om ditt vikariat gjekk ut juli så høres det helt riktig ut at du skal ha kun sluttopgjør i august. At du fekk lønn i juli er kun fordi man kjører felles feriepenger i juni, uavhengig av når du selv tar ferie. Hm. Det står bare periode; Juli, på lønnsslipp fra Juli. Men da spørs det om det er slik at jeg har forskuddslønn da. Har aldri fått beskjed om det, og er ny i jobbverden. Takk for svar Anonymkode: 005b6...949
Kitcat Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 Du har hatt en arbeidsavtale ut juni 2018. Du har ikke tatt ut ferie i ansettelsesperioden (fordi du tok ferie etter at ansettelsen var over.). Juni er som regel feriepengemåneden, da betaler ikke firmaer lønn men isteden oppsparte feriepenger fra fjoråret. Det gjelder uansett når eller hvorvidt man faktisk tar feriedager. Fordi du ikke har tatt ut noen ferie i ansettelsesperioden har du fått utbetalt lønn for arbeidet du utførte i juni på julilønnen. Du har antagelig etterbetalt i stillingen, det er mest vanlig. Når du da har fått utbetalt feriepenger for 2017 pluss lønn for utført januar - juni arbeid kan jeg ikke se hvorfor arbeidsgiver skal utbetale deg noe i august... I tillegg har du krav på utbetaling av årets oppsparte feriepenger når du slutter i jobben. Såvidt jeg kan bedømme har arbeidsgiver gjort dette riktig. 3
Lavendela Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, Kitcat skrev: Du har hatt en arbeidsavtale ut juni 2018. Du har ikke tatt ut ferie i ansettelsesperioden (fordi du tok ferie etter at ansettelsen var over.). Juni er som regel feriepengemåneden, da betaler ikke firmaer lønn men isteden oppsparte feriepenger fra fjoråret. Det gjelder uansett når eller hvorvidt man faktisk tar feriedager. Fordi du ikke har tatt ut noen ferie i ansettelsesperioden har du fått utbetalt lønn for arbeidet du utførte i juni på julilønnen. Du har antagelig etterbetalt i stillingen, det er mest vanlig. Når du da har fått utbetalt feriepenger for 2017 pluss lønn for utført januar - juni arbeid kan jeg ikke se hvorfor arbeidsgiver skal utbetale deg noe i august... I tillegg har du krav på utbetaling av årets oppsparte feriepenger når du slutter i jobben. Såvidt jeg kan bedømme har arbeidsgiver gjort dette riktig. Ang årets oppsparte feriepenger. Disse må skattes for, om man velger å ta dem ut før året er omme.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 7 minutter siden, Kitcat skrev: Du har hatt en arbeidsavtale ut juni 2018. Du har ikke tatt ut ferie i ansettelsesperioden (fordi du tok ferie etter at ansettelsen var over.). Juni er som regel feriepengemåneden, da betaler ikke firmaer lønn men isteden oppsparte feriepenger fra fjoråret. Det gjelder uansett når eller hvorvidt man faktisk tar feriedager. Fordi du ikke har tatt ut noen ferie i ansettelsesperioden har du fått utbetalt lønn for arbeidet du utførte i juni på julilønnen. Du har antagelig etterbetalt i stillingen, det er mest vanlig. Når du da har fått utbetalt feriepenger for 2017 pluss lønn for utført januar - juni arbeid kan jeg ikke se hvorfor arbeidsgiver skal utbetale deg noe i august... I tillegg har du krav på utbetaling av årets oppsparte feriepenger når du slutter i jobben. Såvidt jeg kan bedømme har arbeidsgiver gjort dette riktig. Okei. Jeg trodde ikke man skulle bli trekt for 4 uker ferie dersom man var ferdig med et vikariat når ferien begynner. Men da er det jeg som har misforstått. Jeg og min veninne begynte nemlig i vikariat samtidig, men hennes varer ut September. Hun ble også trekt i Juni, men fikk normal lønn i både juli og august, selv om hun hadde 5 uker ferie fra Juli-15. August. Derfor trodde jeg det skulle være likt for meg Takker for grundig svar! Anonymkode: 005b6...949
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei. Jeg trodde ikke man skulle bli trekt for 4 uker ferie dersom man var ferdig med et vikariat når ferien begynner. Men da er det jeg som har misforstått. Jeg og min veninne begynte nemlig i vikariat samtidig, men hennes varer ut September. Hun ble også trekt i Juni, men fikk normal lønn i både juli og august, selv om hun hadde 5 uker ferie fra Juli-15. August. Derfor trodde jeg det skulle være likt for meg Takker for grundig svar! Anonymkode: 005b6...949 Du fikk jo normal lønn i juli, når du hadde ferie. Den ferien som du ble trukket for i juni. Helt vanlig måte å gjøre det på. Dersom du ikke hadde blitt trukket i juni ville du ikke fått lønn i juli. Anonymkode: 0802a...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 7 timer siden, Lavendela skrev: Ang årets oppsparte feriepenger. Disse må skattes for, om man velger å ta dem ut før året er omme. De skattes alltid. Det trekkes ikke forskuddstrekk (forskudd altså) ved utbetaling året etter. De legges til i skattegrunnlaget for det året. Anonymkode: c00a1...e05 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #14 Skrevet 23. august 2018 7 timer siden, Lavendela skrev: Ang årets oppsparte feriepenger. Disse må skattes for, om man velger å ta dem ut før året er omme. Alle feriepenger må skattes for! Det er ikke slik at feriepenger er uten skatt, de er bare trekkfrie ved at man betaler litt høyere skatt resten av året for å dekke opp for 1,5 måned uten trekk (juni + desember)Hadde du fått dem neste år måtte du også skattet, men ikke i utbetalingsøyeblikket. Anonymkode: 5834d...73a 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 Hvorfor lager du enda en tråd om dette? Anonymkode: a3780...a06 3
Lavendela Skrevet 23. august 2018 #16 Skrevet 23. august 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle feriepenger må skattes for! Det er ikke slik at feriepenger er uten skatt, de er bare trekkfrie ved at man betaler litt høyere skatt resten av året for å dekke opp for 1,5 måned uten trekk (juni + desember)Hadde du fått dem neste år måtte du også skattet, men ikke i utbetalingsøyeblikket. Anonymkode: 5834d...73a Jo, om man får utbetalt feriepenger som man har opptjent samme året, trekkes man for skatt på summen i utbetalingsøyeblikket. Ergo har man betalt dobbel skatt på feriepengene.
applestories Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 6 minutter siden, Lavendela skrev: Jo, om man får utbetalt feriepenger som man har opptjent samme året, trekkes man for skatt på summen i utbetalingsøyeblikket. Ergo har man betalt dobbel skatt på feriepengene. Hvordan får du det til å bli dobbel skatt? Om man er redd for å bli trukket for mye i år er det bare å nedjustert skatteprosenten litt for resten av året. Jeg vil tro de færreste i vikariater har lagt inn nøyaktig hva de vil ha i inntekt i 2018 uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, Lavendela skrev: Jo, om man får utbetalt feriepenger som man har opptjent samme året, trekkes man for skatt på summen i utbetalingsøyeblikket. Ergo har man betalt dobbel skatt på feriepengene. Hva i alle dager prater du om? Skatt trekkes alltid kun en gang av feriepengene. Til vanlig trekkes det ved at skattetrekket ellers i det året de blir utbetalt er litt høyere for å dekke opp for trekket som man slipper når feriepengene faktisk utbetales. Dette gjelder vanlige feriepenger opptjent året før. Dersom man slutter i jobben får man feriepengene man har tjent opp så langt det året utbetalt ved sluttoppgjøret og da trekkes skatt der og da, siden det jo selvfølgelig ikke vil gå inn i grunnlaget for skattetrekk året etter siden de allerede er utbetalt. Anonymkode: 0802a...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, Lavendela said: Jo, om man får utbetalt feriepenger som man har opptjent samme året, trekkes man for skatt på summen i utbetalingsøyeblikket. Ergo har man betalt dobbel skatt på feriepengene. Nei det stemmer ikke at man betaler dobbel skatt hvis man tar ut feriepengene det året man har fått det opptjent. Grunnen til at man trekker skatt av feriepengene ved sluttutbetaling i inneværende år er fordi både ordinær lønn og feriepenger inngår i skattegrunnlaget. Man betaler litt ekstra skatt hver måned fordi feriepenger fra i fjor som blir utbetalt normalt juni neste år betales uten skattetrekk. Hvis man tar ut feriepenger inneværende år fordi man avslutter arbeidsforholdet trekkes det skatt av det feriepengebeløpet fordi det ikke ligger inne i ordinært skattetrekk som feriepenger fra i fjor gjør. Det er så enkelt som at hvis man har en årslønn på 500.000 kr så blir man trukket skatt i forhold til det, la oss si 150.000 kr. Legger man på f.eks 40.000 kr utbetalt i feriepenger pga sluttoppgjør så vil skattbar inntekt bli 540.000 kr og man har da en inntekt på 40.000 kroner som ikke er tatt med i beregningen når man fikk skattekort på begynnelsen av året. Hvis arbeidsgiver da ikke hadde trukket skatt for de 40.000 kr så ville vedkommende fått skattesmell. Anonymkode: 9ce0b...a74 1
Lavendela Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 Hvordan jeg får det til å bli dobbel skatt?Enkelt forklart: Man trekkes skatt hver gang man får lønning. Av disse pengene blir 10-12 % lagt bort til feriepenger for året etter. Får man utbetalt feriepengene som man har opptjent samme år som de utbetales, trekkes vanlig skattebeløp av disse pengene en gang til. Altså i utbetaligsøyeblikket. Av den grunn, betaler verken kommune eller stat ut feriepenger for sine vikarer (som av avsluttet sine vikariat) før tidligst januar året etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå