Gå til innhold

3-4 åring hva spiser din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av en uke hva får barnet ditt til middag? og hvor mye spiser han/hun? 

Skriv gjerne de 7 dagene og hvor stor porsjon klarer han å spise.

Barnet mitt spiser lite i snitt ca. 4/7 dager mens resten av uken hender det at han spiser opp porsjonen sin. Spiser ikke variert da han protesterer dersom jeg lager noe sunt og godt. Barnet er veldig tynn, er gjennomsnitlig høy og har veldig mye energi. Ville se hva som er normalt i andres hjem. 

Anonymkode: 9168e...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4-åring er over snittet glad i mat og spiser alt. I perioder spiser han som en voksen, i andre perioder blir han fort mett eller lei. Regner med det henger sammen med vokseperiodene hans.

Vi har alt mulig til middag: Tomatsuppe med egg, bacalao, grøt med spekemat, seibiff, wok, kjøttgryte, indisk curry... osv.

• Liker 1
Skrevet

Å ikke spise opp porsjonen sin sier jo egentlig ingenting... Det er ikke andre som kan bestemme hvor stor en porsjon er, det er det jo barnet som gjør... 

Du bestemmer hva som serveres, barnet bestemmer hvor mye det skal spise. Selvfølgelig vil barnet helst ha favoritten hele tiden, men sånn funker det jo ikke! 

Hvis barnet er friskt og har energi er det ikke uvanlig med dårlige spiseperioder. Ikke stress med det, lag mat som vanlig uten å ha noe styr rundt det og la barnet bestemme mengde selv, uten å mase. 

Å spørre hvor mye middag en 4-åring spiser blir litt som å spørre hvor stor en fisk er 😉 Lag varierte middager og kos dere rundt matbordet! Uten å snakke om hvor mye (eller lite) man spiser... 

• Liker 1
Skrevet

Min straks 4-åring er også veldig matglad, og spiser i grunnen det aller meste. Det varierer litt hvor MYE hun spiser, noen ganger spiser hun bare en liten porsjon, mens andre ganger spiser hun mer enn storebror på 6.

Hun spiser helt vanlig mat, altså brødmat med diverse pålegg til frokost og lunsj evt noen ganger havregrøt, og det vi har til middag, som alltid er helt vanlig «voksenmat». Pålegg hun spiser mye av, er gulost, brie, skinkeost, makrell i tomat, tunfisk, kokt skinke, mandelsmør eller avocado. Til middag har vi ting som ovnsbakt laks eller torsk, kyllingcurry, kyllingwok, shepherds pie, halloumi eller falafel i pita, fiskekaker osv. Passer på å alltid servere barna noe jeg vet de liker godt, sammen med noe jeg vet de er litt mindre begeistret for. Når de vil ha mer av det de liker godt, er svaret alltid at de må ta en smak av noe av det de ikke liker så godt på tallerknen. Dette har vi vært konsekvente på siden barna var gamle nok til å forstå hva vi mente (kanskje sånn 1,5-2 år), og det har gjort at de begge er mer eller mindre altetende nå (de er for eksempel også veldig glad i ting som barn ikke alltid spiser, som sennep, oliven, aioli, trøffelolje, blåmuggost osv) 

Veldig mange matvarer krever tilvenning, og man må smake dem mange ganger (tror jeg har lest 15 ganger et eller annet sted) for å bli vant til dem. Det er derfor viktig at barnet utsettes for nettopp denne tilvenningen, slik at de blir vant til (og begynner å like) ting de kanskje i utgangspunktet tenkte at de ikke likte.

Anonymkode: aac15...9de

Skrevet

Jeg oppfatter min 4-åring som litt kresen, dvs det må jobbes litt for å få ham til å prøve nye smaker osv, men han er vel som barn flest, men blir fort sammenlignet med en altetende storebror. Uansett, før kunne det variere enormt hvor mye han spiste til middag, alt fra nesten ingenting til nesten voksenporsjon. Syns det er mer jevnt nå. Men avhengig av hva han liker, så klart.

Jeg serverer det jeg vil kalle barnevennlig mat, men ikke hans favoritter hver dag. Prøver å ha noe han liker, men han utfordres også til å smake på det han ikke er så glad i. Hvis vi har fiskekaker og grønnsaker, spiser han typisk en medium stor fiskekaker, én eller to medium kokt potet og tar kun en liten bit av en brokkolikvast. Spiser tilsvarende en gulrot hvis vi har rå gulrotstaver f.eks. Hvis vi har tomatsuppe, hvor jeg lurer inn div grønnsaker, smaker han bare litt, men spiser gjerne desto mer av tilbehøret, som to egg, pasta, mais, kikerter, ost, grove rundstykker o.l. (har ikke alt samtidig, bare eksempler). Han er generelt skeptisk til suppe og sammenblandet mat, det samme med mye av grønnsaker. Lurer derfor inn litt ekstra grønnsaker der jeg kan, f eks. i pastasaus, og har grønnsaker han liker ekstra ofte. Liker også godt fisk og sjømat, så det har vi ofte. Han kunne garantert levd på pølser, om vi ikke hadde hatt et bevisst forhold til å utfordre ham.

Skrevet
3 timer siden, Ulrikke skrev:

Å ikke spise opp porsjonen sin sier jo egentlig ingenting... Det er ikke andre som kan bestemme hvor stor en porsjon er, det er det jo barnet som gjør... 

Du bestemmer hva som serveres, barnet bestemmer hvor mye det skal spise. Selvfølgelig vil barnet helst ha favoritten hele tiden, men sånn funker det jo ikke! 

Hvis barnet er friskt og har energi er det ikke uvanlig med dårlige spiseperioder. Ikke stress med det, lag mat som vanlig uten å ha noe styr rundt det og la barnet bestemme mengde selv, uten å mase. 

Å spørre hvor mye middag en 4-åring spiser blir litt som å spørre hvor stor en fisk er 😉 Lag varierte middager og kos dere rundt matbordet! Uten å snakke om hvor mye (eller lite) man spiser... 

Det var et bra råd innspill! Takk! Ja man skal ikke regne kvor stor porsjon han har spist for det kan virke kontrollerende.

Skrevet

Hei! Det er frustrerende med barn som ikke vil spise, du har min fulle sympati. Har en nevø som har vært vanskelig å få i mat helt siden han var spedbarn, og søsteren min bruker så mye tid og energi på det. Skjønner veldig godt det er vanskelig! Her får du sikkert mange forskjellige svar, og det er fort gjort å sammenligne barna. Men jeg vil råde deg til å ikke gjøre det. Ingen er som ditt barn, og selv om han spiser lite kan det hende det er nok. Akkurat nå. Om noen uker spiser han kanskje mer igjen, og til jul kan det hende dere tenker «oi, husker dere hvordan det var i sommer? Da spiste han så lite og var så tynn, nå er det heldigvis bedre». Bare et fjernt minne med andre ord. Hvis du er bekymret for helsen hans så ville jeg tatt kontakt med helsesøster. Hvis ikke ville jeg fortsatt å tilby variert mat. Og gi han det han liker, selv om det føles helt koko å gi han spaghetti med ketchup for sjuende dag på rad. Alt er bedre enn ingenting. Og det gjør måltidet triveligere for gutten også. Kanskje han kan være med å lage mat? Ønsker dere det beste.

Anonymkode: c1662...905

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er frustrerende med barn som ikke vil spise, du har min fulle sympati. Har en nevø som har vært vanskelig å få i mat helt siden han var spedbarn, og søsteren min bruker så mye tid og energi på det. Skjønner veldig godt det er vanskelig! Her får du sikkert mange forskjellige svar, og det er fort gjort å sammenligne barna. Men jeg vil råde deg til å ikke gjøre det. Ingen er som ditt barn, og selv om han spiser lite kan det hende det er nok. Akkurat nå. Om noen uker spiser han kanskje mer igjen, og til jul kan det hende dere tenker «oi, husker dere hvordan det var i sommer? Da spiste han så lite og var så tynn, nå er det heldigvis bedre». Bare et fjernt minne med andre ord. Hvis du er bekymret for helsen hans så ville jeg tatt kontakt med helsesøster. Hvis ikke ville jeg fortsatt å tilby variert mat. Og gi han det han liker, selv om det føles helt koko å gi han spaghetti med ketchup for sjuende dag på rad. Alt er bedre enn ingenting. Og det gjør måltidet triveligere for gutten også. Kanskje han kan være med å lage mat? Ønsker dere det beste.

Takk for gode råd! Det er nok ikke så ille i situasjonen vår i forhold til nevøen din. Barnet mitt har aldri lagt seg med tom mage, uten å ha spist middagen sin. Det er mer sånn at han spiser litt av en sunn middag jeg er begeistret til å lage, og sånn er det på flere dager i uken. Deretter kan han plutselig spise 4 porsjoner hjemmelaget pizza (sin yndlingsmat) på lørdag og søndag, i tillegg til at han ber om å få servert pizza på middagen på mandagen. Noe som er selvfølgelig uaktuelt. 

Jeg ønsket bare å få forskjellige innspill om hvordan barn spiser i middagstid og hva som er vanlig i andres hjem. Jeg må også si at jeg ikke er bekymret over barnets helse da han er frisk, full av energi, blid og bra gutt.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer sånn at han spiser litt av en sunn middag jeg er begeistret til å lage, og sånn er det på flere dager i uken. Deretter kan han plutselig spise 4 porsjoner hjemmelaget pizza (sin yndlingsmat) på lørdag og søndag,

Sånn gjør jo datteren min fortsatt, og hun er straks 13 ;) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! Det er nok ikke så ille i situasjonen vår i forhold til nevøen din. Barnet mitt har aldri lagt seg med tom mage, uten å ha spist middagen sin. Det er mer sånn at han spiser litt av en sunn middag jeg er begeistret til å lage, og sånn er det på flere dager i uken. Deretter kan han plutselig spise 4 porsjoner hjemmelaget pizza (sin yndlingsmat) på lørdag og søndag, i tillegg til at han ber om å få servert pizza på middagen på mandagen. Noe som er selvfølgelig uaktuelt. 

Jeg ønsket bare å få forskjellige innspill om hvordan barn spiser i middagstid og hva som er vanlig i andres hjem. Jeg må også si at jeg ikke er bekymret over barnets helse da han er frisk, full av energi, blid og bra gutt.

Skjønner, så bra, jeg leste nok litt raskt :) jeg tror det er veldig vanlig (uten at jeg er noe fagperson).

Jeg lager støtt middag jeg ikke liker så godt selv fordi andre i familien liker det (fiskeboller... fiskepinner...) som jeg bare spiser for å bli mett, ikke nyter, men så snart det er noe snadder på menyen.. kan jeg forsyne meg både to og tre ganger :) 

har en seksåring som alltid har spist godt og variert, og tvillinger på to år som også spiser det meste enn så lenge.. det kan jo tidsnok snu! Men jeg har vært veldig heldig som har fått tre matglade barn, det setter jeg pris på. Selv om jeg spiser fiskeboller i hvit saus litt oftere enn jeg setter pris på selv. Hehe.

husker forøvrig ikke helt porsjonsstr til seksåringen når han var på den alderen, men rundt en potet + et par (små) kjøttkaker + en gulrot og en bukett brokkoli, hvis jeg skal tippe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...