Gå til innhold

Aktiv dødshjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få innvilget aktiv dødshjelp i utlandet når man er helt fysisk frisk, men psykisk syk og ikke orker å leve mer? Hvor mye kostet det eventuelt ? 

Anonymkode: 82c98...051

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Man må ha en uhelbredelig sykdom eller tilstand som i stor grad senker livskvaliteten. Vanskelig å si med psykisk sykdom, men tror nok ikke du får innvilget aktiv dødshjelp pga det, siden du liksom «kan» bli bedre. Det er veldig vanskelig å vurdere. 

Anonymkode: 0a17e...fff

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man må ha en uhelbredelig sykdom eller tilstand som i stor grad senker livskvaliteten. Vanskelig å si med psykisk sykdom, men tror nok ikke du får innvilget aktiv dødshjelp pga det, siden du liksom «kan» bli bedre. Det er veldig vanskelig å vurdere. 

Anonymkode: 0a17e...fff

Det er jo litt dumt, for folk som vil ta livet sitt gjør det uansett... så hadde jo vært bedre å få lov til å kunne gjøre det under kontrollerte former. 

Skrevet

Jeg har lenge vurdert dette som en optimal løsning vs gamlehjem (når den tid kommer...)

I nederland er aldergrensen 12 år. Det er ikke krav til fysisk sykdom, og psykisk sykdom er gyldig begrunnelse (menneskeverd.no).

Jeg ville nå heller forsøkt å jobbe med psyken kontra å velge aktiv dødshjelp dersom kroppen var helt frisk. Alternativt ville jeg begynt med ekstremsport eller lignende så jeg virkelig fikk kjent på det å leve før jeg frivillig bare ga opp. 

• Liker 2
Skrevet

Nederland har gitt noen med psykisk sykdom aktiv dødshjelp. Men vet ikke om de tar noen fra andre land.

Anonymkode: 89e1d...a57

Skrevet
1 minutt siden, Pianojenta skrev:

Jeg har lenge vurdert dette som en optimal løsning vs gamlehjem (når den tid kommer...)

I nederland er aldergrensen 12 år. Det er ikke krav til fysisk sykdom, og psykisk sykdom er gyldig begrunnelse (menneskeverd.no).

Jeg ville nå heller forsøkt å jobbe med psyken kontra å velge aktiv dødshjelp dersom kroppen var helt frisk. Alternativt ville jeg begynt med ekstremsport eller lignende så jeg virkelig fikk kjent på det å leve før jeg frivillig bare ga opp. 

Når alt er prøvd så er det liksom ikke mer å få gjort. 

Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når alt er prøvd så er det liksom ikke mer å få gjort. 

Du har allerede basehoppet ut prekestolen? :fnise:

Det høres ut som du har gravet deg ned i en kraftig depresjon. Har dette vedvart hele livet? 

Nesten så du skulle tatt deg en tur til amazonas og fått deg en psykedelisk dmt-tur på plantemedisin (fullt lovlig i Sør-Amerika). Det gir deg garantert et nytt perspektiv på livet.

Svært radikalt virkemiddel, men når du ordlegger deg med "ikke mer å få gjort", tenker jeg det må en radikal opplevelse til dersom du skal se livet fra en annen vinkel.

(Dimethyltriptamine er en svært kraftig psykedelisk substans. ikke noe jeg anbefaler at folk leker med)

Relatert bilde

Endret av Pianojenta
  • Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Pianojenta skrev:

Aktiv dødshjelp og selvmord er ikke et valg om å gi opp. 

Anonymkode: b9d18...952

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktiv dødshjelp og selvmord er ikke et valg om å gi opp. 

Anonymkode: b9d18...952

For meg er det selve deifinisjonen på å gi opp. Man har fått nok, og vil ikke delta lengre (av ulike årsaker). 

Men utdyp gjerne hva du mener selvmord er.

Skrevet
25 minutter siden, Pianojenta skrev:

Du har allerede basehoppet ut prekestolen? :fnise:

Det høres ut som du har gravet deg ned i en kraftig depresjon. Har dette vedvart hele livet? 

Nesten så du skulle tatt deg en tur til amazonas og fått deg en psykedelisk dmt-tur på plantemedisin (fullt lovlig i Sør-Amerika). Det gir deg garantert et nytt perspektiv på livet.

Svært radikalt virkemiddel, men når du ordlegger deg med "ikke mer å få gjort", tenker jeg det må en radikal opplevelse til dersom du skal se livet fra en annen vinkel.

(Dimethyltriptamine er en svært kraftig psykedelisk substans. ikke noe jeg anbefaler at folk leker med)

Relatert bilde

Ja, det har vedvart hele livet, har hatt perfekte perioder i livet, men de varer ikke så lenge, og for hver gang jeg har hatt det bra så blir det være når det som er bra slutter å være bra. Jeg ble født i et rent Helvette og det har hengt med meg resten av livet. Jeg orker det ikke mer. Jeg har vært innlagt 2 ganger på 1 år og hatt 2 selvmordsforsøk osv osv. Kan ikke gå i detaljer her akkurat, men ja skulle gjerne prøvd den plante medisinen din, selvom det ikke ville endret på min livvsumituasjon. 

Skrevet

Jeg vil råde deg til å se Brennpunkt på NRK TV fra 2015 " Den siste reisen ".

Den satte ting i perspektiv for meg, har hørt at andre har fått samme "oppvekkelsen ".

Det er en veldig sterk dokumentar om ei som er syk, som reiser til en av klinikkene i Sveits. Måten hun kjempet på og livskraften hun hadde satte etterdønninger i meg slik at jeg også fikk styrken til å fortsette. 

Man må faktisk gripe de aller små gleder her i livet selv om de ikke kommer ofte og man sliter med og ville fortsette. 

Tankene kommer jo selvsagt en gang i blant, men ikke like mye som de gjorde tidligere. Jeg har slitt med disse tankene hele livet. Håper den kan forandre litt for deg også ❤️ 

Anonymkode: 45371...285

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil råde deg til å se Brennpunkt på NRK TV fra 2015 " Den siste reisen ".

Den satte ting i perspektiv for meg, har hørt at andre har fått samme "oppvekkelsen ".

Det er en veldig sterk dokumentar om ei som er syk, som reiser til en av klinikkene i Sveits. Måten hun kjempet på og livskraften hun hadde satte etterdønninger i meg slik at jeg også fikk styrken til å fortsette. 

Man må faktisk gripe de aller små gleder her i livet selv om de ikke kommer ofte og man sliter med og ville fortsette. 

Tankene kommer jo selvsagt en gang i blant, men ikke like mye som de gjorde tidligere. Jeg har slitt med disse tankene hele livet. Håper den kan forandre litt for deg også ❤️ 

Anonymkode: 45371...285

Jeg så den for et par uker siden, gjorde ikke noe for meg da hun og jeg lider av forskjellige ting, fikk vondt av henne, men kan ikke sammenligne noe... Men takk for tipset uansett:) 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det har vedvart hele livet, har hatt perfekte perioder i livet, men de varer ikke så lenge, og for hver gang jeg har hatt det bra så blir det være når det som er bra slutter å være bra. Jeg ble født i et rent Helvette og det har hengt med meg resten av livet. Jeg orker det ikke mer. Jeg har vært innlagt 2 ganger på 1 år og hatt 2 selvmordsforsøk osv osv. Kan ikke gå i detaljer her akkurat, men ja skulle gjerne prøvd den plante medisinen din, selvom det ikke ville endret på min livvsumituasjon. 

https://www.hopkinsmedicine.org/news/media/releases/psychedelic_drug_use_could_reduce_psychological_distress_suicidal_thinking

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hørt om det og vurdert å prøve, men det kan gå veldig galt også. 

Det finnes masse god info på nettet, ta en titt :)

Skrevet

Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

Papirfly, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...