Gå til innhold

Avlegge eksamen / skrive oppgaver for andre studenter, lovlighet rundt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er utdannet Matematiker, og sliter med å finne jobb. Jeg er vel over snittet god i faget, og har vel en "guilty pleasure" å gjøre mattenøtter på Universitetsnivå, på samme måte som at andre folk liker Sudoku. 

Men, rett på sak: Jeg har oppdaget at det er greie penger å tjene på late eller opptatte studenter, i form av å utføre obligatoriske arbeidskrav, hjemmeeksamen, og slikt. For min del går det unna i en fei, og studentene betaler godt...

Hva er egentlig lovligheten rundt dette? Jeg skjønner jo at studentene kan bli tatt for plagiat, men det anser jeg som lav-risiko, da jeg selv ikke publiserer noen løsningsforslag, samt utfører oppgavene for de forskjellige studentene på forskjellig vis (så langt det lar seg gjøre).

Nei, bryr meg ikke om det etiske. Må ha tok over hodet, og mat på bordet, så inntil jeg finner noe fast, så blir dette en supplerende inntekt.

Anonymkode: 8ad2d...26c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke straffes. Men du kan utestenges fra universitetet om du går der. Om du ikke går på  universitetet så er det ingenting de kan gjøre.  Det du derimot ikke har lov til er å  utgi deg for å være vedkommende som skal ta eksamen. Så om du møter opp for å ta eksamen for noen så kan du straffes etter straffeloven § 190. 

Har selv tjent penger ved å gjøre obligatoriske arbeidskrav for andre, osv. 

Anonymkode: a7892...895

Skrevet

Hva tjener dere på dette?

Anonymkode: ddfe0...2dc

Skrevet

Ved eksamen er det jo åpenbart at det ikke er lov, men når det er hjemmeeksamen er det strengt tatt ikke et problem så fremt det ikke oppdages. 

Anonymkode: 1e40f...7e2

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved eksamen er det jo åpenbart at det ikke er lov, men når det er hjemmeeksamen er det strengt tatt ikke et problem så fremt det ikke oppdages. 

Utgir man seg ikke for å være noen andre om man logger inn med deres info på hjemmeeksamen?

Eller gjelder det bare ved oppmøte?

Skrevet
7 minutter siden, applestories skrev:

Utgir man seg ikke for å være noen andre om man logger inn med deres info på hjemmeeksamen?

Eller gjelder det bare ved oppmøte?

Studenten kan jo selv levere besvarelsen selv om noen andre gjør arbeidet. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg er utdannet Matematiker, og sliter med å finne jobb. Jeg er vel over snittet god i faget, og har vel en "guilty pleasure" å gjøre mattenøtter på Universitetsnivå, på samme måte som at andre folk liker Sudoku. 

Men, rett på sak: Jeg har oppdaget at det er greie penger å tjene på late eller opptatte studenter, i form av å utføre obligatoriske arbeidskrav, hjemmeeksamen, og slikt. For min del går det unna i en fei, og studentene betaler godt...

Hva er egentlig lovligheten rundt dette? Jeg skjønner jo at studentene kan bli tatt for plagiat, men det anser jeg som lav-risiko, da jeg selv ikke publiserer noen løsningsforslag, samt utfører oppgavene for de forskjellige studentene på forskjellig vis (så langt det lar seg gjøre).

Nei, bryr meg ikke om det etiske. Må ha tok over hodet, og mat på bordet, så inntil jeg finner noe fast, så blir dette en supplerende inntekt.

Anonymkode: 8ad2d...26c

Når du er et slikt mattegeni, så bør du og kunne klare å google deg til tilsvarende saker fra media. 

Snakk om å gjøtr seg til kjeltring, mer sier ikke jeg.

Anonymkode: 01add...455

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...