Gå til innhold

Kan man ikke tøye seg mykere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fysiostudent på jobb som påstår at tøying ikke har noen effekt på din mykhet og at det ikke er noen forskning som støtter det!  At man ikke blir mykere hvis man driver med yoga, tøying ol over tid. At effekten bare er der midlertidig! Noen meninger om det? Jeg ville vel tro at man kan bli ganske mye mykere og at man selvfølgelig må vedlikeholde det for at det skal vedvare akkurat som en god kondis trenger kondisjonstrening for å vedlikeholdes..... Har jo sett utallige videoer med folk som har god effekt av tøying for å bli mykere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid vært ganske stiv av meg. ble veldig irritert på det da jeg var barn, for alle konkurrerte om hvem som kom ned i spagaten, jeg klarte det aldri helt men jeg ble mykere og mykere jo mer jeg gjorde det. jeg klarer den dag i dag ikke å gå ned helt, men det er ikke noe mål lenger. men jeg tøyde baksiden av leggene, altså at du sitter og når tak i tærne..dette vedlikeholdt jeg hele tiden og kan fremdeles. når jeg gjør mye yoga så merker jeg at jeg blir mykere, menn stivner til fort hvis jeg blir sløv. jeg tror vi må være født med et visst annlegg for å kunne oppnå ting og jeg er ikke av den mykeste typen. men jeg er mykere enn mange, mange når knapt ned på gulvet om det står med strake bein. 

Skrevet
2 minutter siden, BiancaWhite skrev:

mange når knapt ned på gulvet om det står med strake bein

Jeg er en av disse. Eller, rettere sagt, jeg når ikke ned til gulvet i det hele tatt. Er ekstremt stiv og har alltid vært det. MEN jeg har begynt på yoga, og merker jo at det sakte, men sikkert blir bedre! Forventer foresåvidt ingen "varig" effekt av det, for jeg tar for gitt at jeg må vedlikeholde det. Bra yoga er så godt og moro ;)

Anonymkode: 9b05a...465

Skrevet

Bevegelighet er da trenbart?

Anonymkode: 31566...7a3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dummeste jeg har hørt!

Jeg merker STOR forskjell når jeg i perioder ikke tøyer. De siste ukene har jeg tøyd spesifikt for å få til noe, og det har hjulpet MASSE! Selvsagt må det vedlikeholdes, akkurat som styrketrening. Sånn sett er det jo ikke varig, men det er ikke en hårklipp heller, og det virker å klippe håret 😜

Fysioterapeut kan være fysioterapeut! Det er som når legen min sa at jeg tåler melk, selv om jeg får masse utslett hver gang jeg får det i meg. 

Bare å vende det døve øret til.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 1
Skrevet

Eh da jeg gjorde yoga 3-5x i uka var jeg betydelig mykere enn jeg er nå, så den skjønte jeg ikke helt?!

hva mener han med kun midlertidig? At en kun har god kondis feks midlertidig for når man slutter med løpetrening regrederer den? 

Merkelig utsagn

Anonymkode: 51637...ce6

Skrevet
1 minutt siden, Ulla Ullsokk skrev:

Dummeste jeg har hørt!

Jeg merker STOR forskjell når jeg i perioder ikke tøyer. De siste ukene har jeg tøyd spesifikt for å få til noe, og det har hjulpet MASSE!

Fysioterapeut kan være fysioterapeut! Det er som når legen min sa at jeg tåler melk, selv om jeg får masse utslett hver gang jeg får det i meg. 

Bare å vende det døve øret til.

dumpt at profesjonelle fagpersoner kan tillate seg å si slik, men de tror jo bare på forskning og fagbøkene. noen ganger vet man ting best selv.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh da jeg gjorde yoga 3-5x i uka var jeg betydelig mykere enn jeg er nå, så den skjønte jeg ikke helt?!

hva mener han med kun midlertidig? At en kun har god kondis feks midlertidig for når man slutter med løpetrening regrederer den? 

Merkelig utsagn

Anonymkode: 51637...ce6

haha, jeg er litt slik når det kommer til kondis. jeg kan løpe intervall, bare for å være altiv, men bli kjempe sliten etter bare litt løping. løper jeg fordi jeg er stressa så har jeg plutselig veldig god utholdenhet :P 

• Liker 1
Skrevet

Klart det hjelper å tøye, men det må vedlikeholdes, man bli ikke varig myk av å tøye en periode. 

Men vi er også forskjellige, så noen er mer naturlig myke enn andre. 

Anonymkode: d090e...b1e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske myk i utgangspunktet, noe jeg har arvet. Jeg klarer å gå ned i spagaten, men er helt nødt til å tøye daglig for å vedlikeholde det - ellers går jeg etter hvert tilbake til utgangspunktet som er at jeg bare kommer et visst stykke ned. Hvis man skal tøye seg tydelig mykere slik at det blir varig tror jeg det må skje tidlig i tenårene - ellers blir man fort "satt" - og får et evig behov for å vedlikeholde eventuell gevinst.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, qwer80 skrev:

Har en fysiostudent på jobb som påstår at tøying ikke har noen effekt på din mykhet og at det ikke er noen forskning som støtter det!  At man ikke blir mykere hvis man driver med yoga, tøying ol over tid.

Dette er jo bare tull. Prøv selv en periode og se at du får mye bedre bevegelighet. Skremmende at en fysioterapeutstudent mener dette. Håper denne personen akkurat har påbegynt utdannelsen sin og ikke har noen tidligere ergaring fra trening.

Anonymkode: 2da6e...600

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan man bli mykere. Det han kanskje mener er at muskelen ikke blir lengre av tøyning, men at evnen til å strekkes blir bedre?

Gjest tranedatter
Skrevet

Som all annen fysisk helse må det jobbes med og vedlikeholdes. Klart det finns individuelle forskjeller, men lover deg at en person med aktivt liv har bedre fysisk helse enn en som er totalt passiv! Uansett genbank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...