Gå til innhold

McDonalds ost - Pasteurisert??

Anbefalte innlegg

Skrevet
24 minutter siden, Summ skrev:

Den gule osten er cheddar, og den hvite(big tasty) er emmentaler) 

ingen av de er farlige for gravide, det er en av de reneste ostetypene jeg har sett. Det ville vært advart om du kom gravid på McDonalds og noe ikke hadde vært bra. Det er 100% trygt å spise alt på McDonalds om du er gravid. 

Folk som jobber på McDonald’s og er gravide, spiser lunsj der uten å tenke over det, jobbet med minst 10stk i løpet Av «karrieren» som har vært gravid, jobbet og spist helt vanlig der 

Virker som du har jobbet på mækkern?? Er den pasteurisert? Emmentaler osten.

Anonymkode: 90e42...a60

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usaklig. Hvis osten er upasteuristert og i verste fall inneholder Listeria. (Noe man kan bli smittet av uten å få symptomer) så kan dette føre til dødfødsel eller abort, men selvsagt; det å være dårlig i matte er jo verre.... Kunne ønske noen kunne bekrefte med et JA eller NEI om denne er pasteurisert eller ikke.

Drit i om den er pasteurisert eller ikke. Det er ikke det som er viktig. 

Er osten fersk? Eller vellagret? Det er det som er viktig. 

Anonymkode: f244a...d02

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du har jobbet på mækkern?? Er den pasteurisert? Emmentaler osten.

Ja, og den er fersk rett ut fra kjølen til enhvertid, og vellagret:) mccern er ikke så dårlig som folk skal ha det til. Jobbet der i 6 år og er på ingen måte redd for å spise noe derifra som gravid eller ellers:)

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usaklig. Hvis osten er upasteuristert og i verste fall inneholder Listeria. (Noe man kan bli smittet av uten å få symptomer) så kan dette føre til dødfødsel eller abort, men selvsagt; det å være dårlig i matte er jo verre.... Kunne ønske noen kunne bekrefte med et JA eller NEI om denne er pasteurisert eller ikke.

Men det spiller ingen rolle om den er pasteurisert eller ei - det er en fast ost som, jamfør linkene jeg ga deg i går kveld, regnes som trygg for gravide pga dårlige vekstvilkår for listeria. 

Beklager, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor du henger deg opp i pasteurisering, all den tid myke oster av pasteurisert melk ikke nødvendigvis anbefales for gravide all den tid kontaminering kan skje og myke oster har gode vekstvilkår for listeria.

Anonymkode: 6e639...d13

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Summ skrev:

Ja, og den er fersk rett ut fra kjølen til enhvertid, og vellagret:) mccern er ikke så dårlig som folk skal ha det til. Jobbet der i 6 år og er på ingen måte redd for å spise noe derifra som gravid eller ellers:)

Takk. Så den er pasteurisert? :)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Så den er pasteurisert? :)

Herregud, JA! Tror du virkelig at Mcdonalds ville tatt risikoen og bruke upasteuriserte oster med tanke på hvor stor sjansen er for å bli saksøk i USA er? De har neppe store forskjeller på forskriftene for andre land heller, annet enn å følge lokale påbud og regler i følge hygiene og mattrygghet. 

Og vanlig emmentaler er som regel pasteurisert alltid. 

Anonymkode: a5a15...1f4

• Liker 8
Skrevet

Avslutter tråden da jeg har fått bekreftet at osten fra McDonalds alltid er pasteurisert. Fra de selv. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Ts, jeg er gravid selv og vil bare råde deg til å trekke pusten og ikke overtenke alt - da blir det et tungt svangerskap.

Hilsen ei som spiser parmesan, manchego, lakris samt drikker kaffe og til og med sykler terreng (ikke anbefalt, men er forsiktig). Hold deg unna alkohol, spekemat og myke oster som brie og camembert så er du 👌🏻

Anonymkode: 53a23...fc5

• Liker 5
Skrevet

Er det lov å selge upasturisert ost i Norge? Bortsett fra gårdsutsalg muligens?

Anonymkode: 5d2b5...8e9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å selge upasturisert ost i Norge? Bortsett fra gårdsutsalg muligens?

Anonymkode: 5d2b5...8e9

Det er lov, men det skal markeres på pakken at den er upasteurisert.

Anonymkode: e2248...800

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avslutter tråden da jeg har fått bekreftet at osten fra McDonalds alltid er pasteurisert. Fra de selv. 

TS

I tillegg kan emmentaler ost spises selv om den skulle være upasteurisert, det er bare å se på oversikten på matportalen.no. 

Anonymkode: 17cf0...575

• Liker 1
Skrevet

Det ble jo nettopp funnet listeria i Norge så jeg skjønner at Ts er bekymret. 

Anonymkode: 44d5b...fd6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det ble jo nettopp funnet listeria i Norge så jeg skjønner at Ts er bekymret. 

Anonymkode: 44d5b...fd6

Det er nesten alltid listeria i Norge. Er derfor man har såpass strenge retningslinjer...

Anonymkode: 4804e...2f3

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg er gravid selv og vil bare råde deg til å trekke pusten og ikke overtenke alt - da blir det et tungt svangerskap.

Hilsen ei som spiser parmesan, manchego, lakris samt drikker kaffe og til og med sykler terreng (ikke anbefalt, men er forsiktig). Hold deg unna alkohol, spekemat og myke oster som brie og camembert så er du 👌🏻

Anonymkode: 53a23...fc5

Har vært gjennom dette før og har et barn som er friskt 😊 Men en sjelden gang blir man veldig usikker og da er det greit å sjekke litt rundt. Var mye verre/hysterisk ved forrige vellykka svangerskap 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...