Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å studere grunnskolelærerutd. 1.-7.trinn (samlingsbasert) på Hamar neste år, men har ikke helt bestemt meg. Jeg liker å lære bort, men jeg er "bare" middels glad i barn. Så jeg er litt redd for at det kan bli for tøft av den grunn. 

Er det noen her som vil fortelle om yrket sitt? Jeg er ute etter å høre ALL negativitet dere kan komme på, så jeg virkelig kan få en forsmak på hva jeg kan møte. Er det vanvittig mye ansvar? Hva er forskjell på arbeidsoppgavene som kontaktlærer, og som bare lærer? Og hva er positivt? Hvis noen kjenner til skolen vil jeg gjerne høre om det også, og studiet generelt.

Anonymkode: 00f3e...d84

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1215102-l%C3%A6rere-p%C3%A5-barneskolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Bare lærer» planlegger og underviser.

Kontaktlærer jobber 24/7. Du får ingen jobbtelefon og mobilen din ringer hele døgnet, selv dagene du har fri. Du løser problemer oftere enn du underviser. Du får ikke betalt for all den ekstra tiden. Du planlegger når det finnes tid til det. Du må høre fra «alle» at det er urettferdig at du har så mye ferie. Du har fri i sommerferien. Alle andre ferier i skoleåret blir brukt på tlf med foreldre, og å planlegge undervisning. 

Du må på kurs, og det er møter flere ganger i uka. 

Anonymkode: ccdd6...502

• Liker 7
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Bare lærer» planlegger og underviser.

Kontaktlærer jobber 24/7. Du får ingen jobbtelefon og mobilen din ringer hele døgnet, selv dagene du har fri. Du løser problemer oftere enn du underviser. Du får ikke betalt for all den ekstra tiden. Du planlegger når det finnes tid til det. Du må høre fra «alle» at det er urettferdig at du har så mye ferie. Du har fri i sommerferien. Alle andre ferier i skoleåret blir brukt på tlf med foreldre, og å planlegge undervisning. 

Du må på kurs, og det er møter flere ganger i uka. 

Anonymkode: ccdd6...502

Takk for utfyllende svar! Dumt spørsmål, men kan man velge om man vil være kontaktlærer eller ikke?

Hos oss kan vi stort sett velge om vi vil være kontaktlærer. Vi har også jobbmobil som blir liggende på jobb når vi drar for dagen. Så vi får vanligvis ingen telefoner på kvelden. 

Jobben er spennende, variert og aldri kjedelig. Det er et stort ansvar! Du skal sørge for opplæringen til en hel gjeng unger! Men jobben føles verdifull og viktig. 

Anonymkode: dcb55...047

• Liker 3

Hos oss kan man velge om man vil være kontaktlærer.  De fleste foretrekker det hos oss. Er man timelærer, må man gjerne undervise i flere klasser og man får veldig mange elever å forholde seg til. Er man kontaktlærer i barneskolen, har man stort sett bare et trinn å forholde seg til. 

Jeg føler ikke at jeg jobber 24/7. Det er ytterst sjelden foreldre ringer meg på fritiden.  

Synes det er veldig givende å jobbe i barneskolen, og ja, det er et stort ansvar! Du har ansvar for at elever skal ha det bra på skolen, at de lærer det de skal, og har de det vanskelig hjemme, har man også plikt til å melde det videre. 

Å undervise, er bare en liten del av å være lærer. Mye tid går med på rapporteringer, møter med Ppt, Bupa, barnevern, foreldre, samarbeid med andre lærere på trinn og team. 

Jeg har aldri angret på yrkesvalget mitt. 

• Liker 4

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss kan vi stort sett velge om vi vil være kontaktlærer. Vi har også jobbmobil som blir liggende på jobb når vi drar for dagen. Så vi får vanligvis ingen telefoner på kvelden. 

Jobben er spennende, variert og aldri kjedelig. Det er et stort ansvar! Du skal sørge for opplæringen til en hel gjeng unger! Men jobben føles verdifull og viktig. 

Anonymkode: dcb55...047

Hvor jobber du??? Den løsningen var veldig ny... 

Anonymkode: 24ef9...74c

• Liker 1

Jeg er fagarbeider på skole, og jeg ser på nært hold at mange lærere sliter. Det er en utakknemlig jobb hvor man skal tilfredsstille barnas behov, og forholde seg til mange dårlige foreldre som klager på alt. Og oppå det hele skal man ordne opp i stadige konflikter, mens man må innfri i undervisningen også.

Samtidig må man forvente å klare seg med lite ressurser om man har elever med spesielle behov. Min erfaring er at disse elevene ikke blir prioritert, selv om mange absolutt burde være ute av klasserommet og ha en egen voksen "på" seg. Utagerende adferd i klasserommet er så ødeleggende for hele klassen, og altfor sjeldent blir det tatt tak i.

Det er nok veldig varierende fra klasse til klasse, man kan være heldig og uheldig. Jeg har både vært i engleklasser, og klasser som nærmest er sendt fra Satan sjøl.

Jeg tror det er mer givende å være fagarbeider, for de har gjerne mer tid til hvert enkelt barn og får oppleve mer av de gøye tingene som tross alt barn gjør. Læreryrket gir bedre lønn, men så uendelig mye mer ansvar og tunge byrder.

Jeg har selv undervist litt, og følelsen av at en hel klasse hører på deg med interesse og full oppmerksomhet, den følelsen er veldig god!

Anonymkode: 53acd...165

Hos oss må de fleste være kontaktlærer, men mange har fått lov å kun være faglærer de første årene når de er nyutdannede. 

Jobben som kontaktlærer er ekstremt krevende og du blir til tider utslitt. I den siste klassen jeg hadde var det 5 av 20 elever som var i et eller annet system (ppt, bup, barnevern osv). I tillegg til enkelte med store adferdsproblemer som ikke var i noe system. Jeg var dausliten til tider, det var møter hele tida og foreldre som maste og krevde det ene og det andre. Samtidig ville jeg aldri gjort noe annet! Den relasjonen du får til disse små menneskene kan være ganske magisk! 

Jeg er i tillegg tillitsvalgt på min skole og er dermed med i ansettelsesprosessen. Min erfaring er at lærere med 1.-7. utdanning stiller MYE sterkere enn de som har 5.-10. Bare et lite tips😊

Anonymkode: 369d9...28a

Det er utrolig gøy å undervise, lage gode opplegg osv. Men slik jeg opplever det, er det for mange elever med spesiellebehov: som opptar all tid. Jeg jobber døgner rundt og føler at jeg ikke blir ferdig. Skal blant annet jobbe nå, siden jeg ikke er ferdig med alt jeg skal gjøre. 

Anonymkode: c43c6...a59

Jeg er kontaktlærer og ringes ikke ned av foreldrene. Har sagt at de gjerne kan sende melding om de vil ha tak i meg, så ringer jeg opp så fort det passer for meg. Som kontaktlærer er jeg frikjøpt 1.5 klokketimer (kontaktlærer og byrdefull), samt at vi får kontaktlærer-tillegg på lønna. 

De fleste av oss på barnetrinnet får ikke velge bort å være kontaktlærer. Jeg synes det er givende, du får tettere kontakt med både elever og foreldre, og jeg trives med den delen av jobben også - selv om det kan være litt mye jobb i perioder med utviklingssamtaler etc.

Jeg tror ingen her kan hjelpe deg så mye i hvorvidt du vil trives i yrket, mitt tips er å reflektere mye over hva slags arbeidshverdag du ønsker og hvordan din personlighet kan matche læreryrket. 

For min del har jeg valgt det bort, etter å ha prøvd noen år. Jeg er ikke en person som er så flink til å legge vekk jobb og tanker, og da ble det for mye for meg å jobbe med barn som har det vanskelig. Syns også det ble mye møter og tidstyver, og dermed helt umulig å faktisk få noe fri etter jobb. Det blir mye kveldsjobbing. 

Ellers har ledelsen på en skole enormt mye å si. Var på en skole hvor jeg ikke var enig i deres visjon. Da ble det for vanskelig å samarbeide (til info gikk det på at jeg syns elevene slapp unna med altfor mye, regelbrudd fikk aldri noen konsekvenser og skolen slet mye med disiplin som følge av dette).

Anonymkode: 56b8c...c1b

• 3 uker senere...

Annonse

På 13.9.2018 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Hva av arbeidet tar dere med hjem og gjør på kveldene? Er det mye retting på barneskolen? 

Og hvor lenge er dere fysisk på jobb på skolen?

Jeg jobber i privat skole, så det er mulig det er litt ulikt fra andre. Jeg er bundet til jobb 36 timer i uken. Det forventes at jeg i tillegg jobber noe hjemme (lærere skal jobbe rett over 43 timer i uken for å TS ut avspasering). Ved foreldresamtalene jobber jeg nærmere 55 timer i uken. Resten av året er jeg oftest under 40.

Anonymkode: 5bf48...8d7

På 13.9.2018 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Hva av arbeidet tar dere med hjem og gjør på kveldene? Er det mye retting på barneskolen? 

Og hvor lenge er dere fysisk på jobb på skolen?

Ja mye retting, skrive inn vurderinger på Skooler, og planlegge undervisningen for neste dag. Undervisningen er ferdig 14.00, så er det møter til halv fire man-onsdag. Torsdag og fredag samarbeider jeg med andre lærere på teamet om undervisningsopplegg og planer. Så rettebunken, pcen og lærebøker blir gjerne med hjem, siden mine egne barn og mann gjerne vil spise middag med meg i Fire tida :)

Annonse

Det høres ut som en drøm å kunne velge å være kontaktlærer...

Her hjalp det ikke en gang med attest fra lege (spesialist på min potensielt dødelige sykdom) og det å ha bare 60% stilling, kontaktlærer må jeg være uansett. 

Anonymkode: 4c5a0...490

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som en drøm å kunne velge å være kontaktlærer...

Her hjalp det ikke en gang med attest fra lege (spesialist på min potensielt dødelige sykdom) og det å ha bare 60% stilling, kontaktlærer må jeg være uansett. 

Anonymkode: 4c5a0...490

Huff, hadde valgt en annen jobb.

Anonymkode: bd623...73f

Jeg er en lærerstudent, men ikke på GLU 1-7. trinn. Jeg kunne ha kommet med 5 sider av mine erfaringer, men likevel vil jeg kun si at hvis du er bare middels glad i barn, så burde du kanskje vurdere 5-10. trinn, evt. å utdanne deg til å bli lektor (selv om jeg personlig opplever at VGS elever er mye mer krevende å undervise i forhold til småbarn). 

Anonymkode: 677de...ff5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...