Gå til innhold

Hvor skal jeg sette vekk pengene? Til bolig om 7-8+ år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ca 100 000 kr som jeg vil spare til bolig. Er 19 år og skal studere, men er ikke sannsynlig at jeg kjøper bolig før om 7-8 år vil jeg tro... Hvor skal jeg gjøre av pengene? Jeg er veldig impulsiv og vil ikke ha dem tilgjengelig for meg til å overføre til kortet... Hva er lurest? Jeg kommer nok ikke til å jobbe over skattegrensen før om mange år så da er nok ikke BSU nødvendig (?)

Anonymkode: 4671a...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparing i indeksfond (eller evt kombinasjonsfond) i aksjesparekonto, med en del av pengene, og resten på en sparekonto der pengene er bundet i 2 år til en ekstra bra rente?

Anonymkode: 8bbae...c10

Skrevet

BSU 2.0.

Anonymkode: 23193...438

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ca 100 000 kr som jeg vil spare til bolig. Er 19 år og skal studere, men er ikke sannsynlig at jeg kjøper bolig før om 7-8 år vil jeg tro... Hvor skal jeg gjøre av pengene? Jeg er veldig impulsiv og vil ikke ha dem tilgjengelig for meg til å overføre til kortet... Hva er lurest? Jeg kommer nok ikke til å jobbe over skattegrensen før om mange år så da er nok ikke BSU nødvendig (?)

Anonymkode: 4671a...b20

Jeg mener  BSU gir deg en superbra rente på penger du har stående? Det er ikke kun skattefradraget som er positivt da :)

Skrevet
3 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg mener  BSU gir deg en superbra rente på penger du har stående? Det er ikke kun skattefradraget som er positivt da :)

Det er uansett dumt å "bruke opp" BSU-kvoten før man begynner å tjene nok penger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, funginger skrev:

Det er uansett dumt å "bruke opp" BSU-kvoten før man begynner å tjene nok penger.

Hun sier jo hun vil kjøpe bolig om 7-8 år?  Å først skal hun studere noen år...  ?

Max beløp på BSU er 25.000 kr i året og samlet max beløpet er 300.000 kr.... hvordan hun  da skal bruke opp kvoten ved å sette inn 25.000 kr nå (100.000 hadde heller ikke brukt opp noen kvote) må du gjerne forklare nærmere 😂

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
1 time siden, Jr.Garcon skrev:

Hun sier jo hun vil kjøpe bolig om 7-8 år?  Å først skal hun studere noen år...  ?

Max beløp på BSU er 25.000 kr i året og samlet max beløpet er 300.000 kr.... hvordan hun  da skal bruke opp kvoten ved å sette inn 25.000 kr nå (100.000 hadde heller ikke brukt opp noen kvote) må du gjerne forklare nærmere 😂

Når hun vil kjøpe bolig og når hun realistisk sett kommer til å kjøpe bolig er forskjellige ting. Det lønner seg kun å sette inn på BSU hvis man tjener nok til å skatte mer enn 5000. Disse 100k kan plasseres et annet sted og hun kan spare i BSU når hun tjener mer penger. Klarer hun å spare mer enn de 25k i året, kan hun plassere de pengene sammen med de 100k og muligens ikke måtte "sprekke" BSU før den er full. 

Skrevet (endret)
1 time siden, funginger skrev:

Når hun vil kjøpe bolig og når hun realistisk sett kommer til å kjøpe bolig er forskjellige ting. Det lønner seg kun å sette inn på BSU hvis man tjener nok til å skatte mer enn 5000. Disse 100k kan plasseres et annet sted og hun kan spare i BSU når hun tjener mer penger. Klarer hun å spare mer enn de 25k i året, kan hun plassere de pengene sammen med de 100k og muligens ikke måtte "sprekke" BSU før den er full. 

Det er vel greit å gi råd ut fra hva TS sin plan er. I allefall spesifisere om man gir råd som ikke baserer seg på TS sin plan. BSU gir også  bedre rente enn hva en vanlig kapitalkonto gir, så det er ikke riktig at BSU kun lønner seg hvis man skatter mer enn 5000 kr.

Hvis hun starter med å sette inn 25,000 i dag, så har hun 11 år til hun kan sette inn 25.000 før noe "sprekker". PLUSS det er et "ørlite" poeng at man kun kan spare i BSU inntil man er 33 år. Hun sier det er mange år inntil hun i det hele tatt kommer over skattegrensen, så den sprekken din fatter jeg ikke hvordan du får til.

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
5 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Det er vel greit å gi råd ut fra hva TS sin plan er. I allefall spesifisere om man gir råd som ikke baserer seg på TS sin plan. BSU gir også  bedre rente enn hva en vanlig kapitalkonto gir, så det er ikke riktig at BSU kun lønner seg hvis man skatter mer enn 5000 kr.

Hvis hun starter med å sette inn 25,000 i dag, så har hun 11 år til hun kan sette inn 25.000 før noe "sprekker". PLUSS det er et "ørlite" poeng at man kun kan spare i BSU inntil man er 33 år. Hun sier det er mange år inntil hun i det hele tatt kommer over skattegrensen, så den sprekken din fatter jeg ikke hvordan du får til.

Personlig sparte jeg på BSU lenge etter at jeg kjøpte min første bolig, rett og slett fordi det sto så lite der at det ikke var noe poeng i å ta hull på den fordi det ikke ville utgjøre noe forskjell på egenkapitalen min. Så sparte jeg på BSU til jeg ble for gammel, fikk skattefradragene og kunne nedbetale en stor slump på lånet mitt nylig.

Hvis man åpner BSU og BSU2. kan man spare penger på BSU2 mens man venter på å få høy nok inntekt til at det er noe poeng i å spare i BSU.

Anonymkode: e4ec7...abd

Skrevet

Det er hull i hodet å anbefale å sette penger inn på ordinær BSU om man ikke får utnyttet skattefradraget. Da bruker man BSU 2.0 eller annet alternativ med god rente. 

Til TS: BSU 2.0 eller eventuelt indeksfond. Jeg hadde gått for BSU 2.0/BSU Start, for det er tryggere mtp. svingninger. Selv så har jeg en del penger i fond og anbefaler det uten tvil for langsiktig sparing, men siden disse skal gå til bolig så ville jeg satt dem i bank med høy rente. 

Anonymkode: 8d727...f80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...