Gjest gjesters Skrevet 13. mars 2005 #1 Skrevet 13. mars 2005 Ottar ville at hovedparolen i 8. mars-toget i Oslo skulle være nedleggelse av prosenteret. http://www.prosentret.no/framsett.html Hvilken rolle har Ottar i samfunns- og likestillingsdebatten? Er de rasistene i innvandringsdebatten?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. mars 2005 #2 Skrevet 13. mars 2005 Hvilken rolle har Ottar i samfunns- og likestillingsdebatten? Ingen ting. Er de rasistene i innvandringsdebatten? Jeg vil sammenligne de med Malcolm X i borgerrettihetskampen i USA på 60-tallet.
Gjest Valhalla Skrevet 13. mars 2005 #3 Skrevet 13. mars 2005 hehe Rattle jeg tror det er første gang jeg har ledd av en avatar.
birgitte242 Skrevet 13. mars 2005 #4 Skrevet 13. mars 2005 Ottar spiller seg selv fullstendig ut på sidelinjen med dette utspillet. -Som om de ikke hadde et problem med å bli tatt seriøst allerede. De plasserer seg selv i "ekstremist-klassen", og de blir som kjent ikke særlig hørt i en seriøs debatt. Ottar sier at Pro-senteret er «et rottereir for liberalisering og normalisering av prostitusjon». Det får meg til å undres: Vet egentlig Ottar hva Pro-senteret jobber med? Har de noen som helst innsikt i hva dette stedet betyr for prostituerte, hva det betyr for en slik gruppe å ha et sted hvor de blir møtt med respekt og selvfølgelig full åpenhet omkring deres situasjon. På hvilken måte mener Ottar at dette tjener kvinnesaken? Slik jeg ser det er det få enkeltstående grupper som gjør en like god innsats for å skade kvinnesaken som det Ottar gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #5 Skrevet 13. mars 2005 Og hvorfor slipper de til på debatter på tv? Her om dagen kunne de fortelle at det var menn som gruppe som undertrykte kvinner, da det er menn som sitter i maktposisjoner. Er dette noe anderledes enn å si at muslimer som gruppe terroriserer resten av oss, da terrorister er muslimer?
Gjest Valhalla Skrevet 13. mars 2005 #6 Skrevet 13. mars 2005 Media liker ekstremister. Og hvorfor skal de ikke slippe til på tv, media bør ikke drive sensur.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #7 Skrevet 13. mars 2005 Media liker ekstremister. Og hvorfor skal de ikke slippe til på tv' date=' media bør ikke drive sensur.[/quote'] Men hvorfor slipper de ikke de høyreekstreme til når det er snakk om innvandring? Det er vel en stund siden Jack har vært på tv.
Gjest Valhalla Skrevet 13. mars 2005 #8 Skrevet 13. mars 2005 Men hvorfor slipper de ikke de høyreekstreme til når det er snakk om innvandring? Det er vel en stund siden Jack har vært på tv. Sant nok. Men det er egentlig bra også da siden de som du sier jo ødelegger for saken. Men i utgangspunktet er jeg for at alle stemmer også de ekstreme bør ha tilgang til media. I Sverige ser man jo sensur og selv ikke mer moderate slipper til, men ekstremfeminister har tilgang der også, og de er verre enn de norske hehe
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #9 Skrevet 13. mars 2005 Kvinnegruppen Ottar har et stort troverdighetsproblem. Enten er de veldog og totalt for, eller så er de veldig eller helt mot. De opererer i ytterkanten og har liten eller ingen påvirkningskraft what so ever. La de bare skrike. Det er få som gidder høre på de traktor-sveisede jenter..
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #10 Skrevet 13. mars 2005 Jeg vet ikke med dere, men når jeg leser om kvinnekampen, virker det på meg som om dette er et sirkus kvinner imellom. Vel nesten da, Kjell Magne Bondevik uttalte seg om IKEAs bruksanvisninger, men annet enn det virker det på meg som om det bare er kvinnelige representanter fra forskjellige bevegelser, nettsteder eller organisasjoner som uttaler seg, samt kvinnelige politikere. Og da gjerne mot hverandre, eller innad seg imellom, noe som unektelig vitner til at kvinner ikke lengre står så solidarisk sammen for å få rettighetene sine lengre. Hvilket ikke overrasker meg i det hele tatt, for ikke en gang jeg, som observatør, klarer lengre å se hvilke rettigheter kvinnekjønnet fremdeles mangler. Kan det tenkes at hele kvinnekampen kjører på tom tank? Sin siste dråpe. Som et vagt bilde av hva kvinnebevegelsen en gang var, eller at det som nå kommer ut av feministene bare er som noen siste krampetrekninger før de etter hvert også innser at nok er nok? Et annet unektelig aspekt er uansett at også man som observatør får inntrykket av at det hele gjelder en kamp om "oss" og "dem". Menn og kvinner. Altså, ikke misforstå meg, mulig jeg bare har falt ut av lupen en et eller annet sted, men i hode mitt finnes det ikke noe "oss" og "dem". Oss menn, de kvinner. For meg er det bare "oss alle sammen".
turse Skrevet 13. mars 2005 #11 Skrevet 13. mars 2005 "Jeg vet ikke med dere, men når jeg leser om kvinnekampen, virker det på meg som om dette er et sirkus kvinner imellom." Kvinne kampen er ikke sirkus, menn kvinners kamp for å oppnå samme rettigheter og muligheter som menn. " virker det på meg som om det bare er kvinnelige representanter fra forskjellige bevegelser, nettsteder eller organisasjoner som uttaler seg, samt kvinnelige politikere. Og da gjerne mot hverandre, eller innad seg imellom, noe som unektelig vitner til at kvinner ikke lengre står så solidarisk sammen for å få rettighetene sine lengre" Tror nok nesten alle norske kvinner er enige om målet. Er det forventet av observatør at vi alle (ca to millioner i Norge) også må være enige om veien til målet, (prioriteringsrekkefølge etc) før vi uttaler oss i pressen? " for ikke en gang jeg, som observatør, klarer lengre å se hvilke rettigheter kvinnekjønnet fremdeles mangler. Kan det tenkes at hele kvinnekampen kjører på tom tank? Sin siste dråpe. Som et vagt bilde av hva kvinnebevegelsen en gang var, eller at det som nå kommer ut av feministene bare er som noen siste krampetrekninger før de etter hvert også innser at nok er nok? Et annet unektelig aspekt er uansett at også man som observatør får inntrykket av at det hele gjelder en kamp om "oss" og "dem". Menn og kvinner. Altså, ikke misforstå meg, mulig jeg bare har falt ut av lupen en et eller annet sted, men i hode mitt finnes det ikke noe "oss" og "dem". Oss menn, de kvinner. For meg er det bare "oss alle sammen". Det hadde nok vært lettere å se hva vi fortsatt kjemper for om du hadde engasjert deg mer enn kun å være på utsiden som observatør. Så hvis du sliter med det er det bare å engasjere seg i likestillingsdebatten som også gjelder menn. Eks. mors og fars rettigheter til svangerskapspermisjon, samvær og ansvar for barn. Kvinners og menns rettigheter til lik lønn, like muligheter i arbeidslivet, like muligheter til lik økonomi, like pensjonsmuligheter, lik utdannelse. etc.... Og til slutt ikke minst like muligheter til å slippe kjønnsstigmatisering som den over. Altså forventingen om at vi kvinner må være enige ellers "er kvinne, kvinne verst". For hvem hadde vel funnet på å si noe slikt om menn som er uenige og debatterer. Og ja vi trenger Ottar og alle andre som orker å sette debatten på dagsorden.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #12 Skrevet 13. mars 2005 Vi behøver ikke Ottar. De blir ikke tatt seriøst som samfunnsaktører.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #13 Skrevet 13. mars 2005 [quote="turse"For hvem hadde vel funnet på å si noe slikt om menn som er uenige og debatterer.
turse Skrevet 13. mars 2005 #14 Skrevet 13. mars 2005 Jeg er kvinne. Jeg syntes uttrykket "kvinne er kvinne verst" er et forferdelig utrykk, som ofte blir brukt når kvinner er uenige. Vi er da ikke enige alle sammen fordi vi er kvinner. Jeg har aldri sett et lignende utrykk bli brukt om menn som debatterer i mannesaker. Men når kvinner diskuterer og er uenige så får vi ofte dette utrykket slengt etter oss. Jeg syntes også enhver diskusjon som får prostitusjonsproblemet på bordet er bra. Så vidt jeg har skjønt har i i Norge nå en stor økning av utnlanske unge kvinner som er kommet for å selge sex, mange mot sin viljen. Kan ikke si jeg er mye stolt av å leve i et land der myndighete ser gjennom fingrene på det problemet. Syntes myndighete i denne saken begynner i feil ende. Det er bra at disse jentene blir hjulpet hjem igjen. Men problemet er vel i utgangpunktet at vi har det så fritt og åpent at de kommer hit. Dette er en sak som opptar meg endel og enhver diskusjon som bringer protisusjon og problemer rundt dette opp er bra. Da Ottar foreslo å legge ned Prosenteret fikk de vel igang en liten debatt om hvor viktig dette senteret er, og hvorfor. Er ikke det bra da? Min erfaring er at det ofte er de eksteme gruppene som setter problemer på dagsorden og ikke vi andre mette og halvsovende innbyggerne som bare vil kose oss videre.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #15 Skrevet 13. mars 2005 Min erfaring er at det ofte er de eksteme gruppene som setter problemer på dagsorden og ikke vi andre mette og halvsovende innbyggerne som bare vil kose oss videre. Ja, hvor er boot boys når vi trenger dem? Man trenger ikke gå så langt for å sette noe på dagsordenen. Det at Ottar angriper prosenteret og kirkens bymisjon har ikke noe positivt i seg, annet enn at Ottar igjen viser hvor lite de har å gjøre i samfunnsdebatten.
Caramba Skrevet 14. mars 2005 #16 Skrevet 14. mars 2005 Må alle som driver med kvinnesak være helt enige for ikke å være "kvinner verst"? Dette handler om at OTTAR er for kriminalisering av horekunder, mens Pro- senteret er mot. Jeg synes at det er viktig at det skapes debatt rundt temaet. Akkurat i den saken er jeg helt enig med Ottar. Sverige har kriminalisert kjøp av sex, med gode resultater. Det som er synd er at trafficing-ofre som før havnet i Sverige, nå sendes til Norge isteden.
Gjest Valhalla Skrevet 14. mars 2005 #17 Skrevet 14. mars 2005 Hvor gode resultatene er i Sverige kan diskuteres...
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2005 #18 Skrevet 14. mars 2005 Jeg er kvinne. Jeg syntes uttrykket "kvinne er kvinne verst" er et forferdelig utrykk, som ofte blir brukt når kvinner er uenige. Vi er da ikke enige alle sammen fordi vi er kvinner. Jeg for min del bruker det uttrykket for å beskrive hvordan jeg opplever at kvinner er de første til å snakke dritt om hverandre og til å psyke hverandre ned, istedet for å heie hverandre frem. Janteloven er et resultat av akkurat dette fenomenet.... Mannfolk heier hverandre frem,.... kvinner later som, for så å snu seg til en annen av sine likekvinner for å si... "jaja... hun kommer nok ned igjen "
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. mars 2005 #19 Skrevet 14. mars 2005 Må alle som driver med kvinnesak være helt enige for ikke å være "kvinner verst"? Dette handler om at OTTAR er for kriminalisering av horekunder' date= mens Pro- senteret er mot. Jeg synes at det er viktig at det skapes debatt rundt temaet. Akkurat i den saken er jeg helt enig med Ottar. Sverige har kriminalisert kjøp av sex, med gode resultater. Det som er synd er at trafficing-ofre som før havnet i Sverige, nå sendes til Norge isteden. Gateprostitusjonen har gått ned, men...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå