Gå til innhold

Oppsigelse av leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i kollektiv 1. juni. I kontrakten min står det at "[p]artene har avtalt at leietaker har en ensidig rett til og si opp med 3 måneders skriftig varsel til fraflytting den siste i måneden, og først etter 12 måneder". Kontrakten opphører uten oppsigelse i mai 2021. Betyr dette at jeg først kan si opp leieavtalen min 1. juli 2019? Når vil jeg da kunne flytte ut? 30. september 2019, eller 31. oktober 2019?

Anonymkode: 4ba6c...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente juni, ikke juli!

Skrevet

Du kan si opp i februar 2019 og flytte ut tidligst 31. mai 2019.

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Ny Bruker said:

Du kan si opp i februar 2019 og flytte ut tidligst 31. mai 2019.

Er du helt sikker på dette? Leser den slik at jeg først kan si opp kontakten etter 12 måneder - altså tidligst 1. juni 2018. Og at det deretter må legges til 12 mnd med oppsigelsestid?

Skrevet

Jeg mener den kan tolkes begge veier alt etter hva man ser tilbake på nå man sier "først etter 12 mnd"

• Det kan peke på at man kan si opp først etter 12 mnd
  • Det kan peke på at man kan flytte ut først etter 12 mnd.

Ettersom 1 år bindingstid er vanlig (og 15 mnd ikke er så vanlig) mener jeg du har ditt på det tørre om du tolker det som at du kan si opp innen utgangen av februar 2019 og flytte ut tidligst 31. mai slik det har blitt kommentert over..

(Dette er en av grunnene til at standardkontrakter er greie - da får man ikke slike usikkerheter.)

Skrevet

Jeg leser det slik at du kan først si opp etter 1 års botid. Flyttet du inn 1. juni 2018, kan du først si opp 1. juni 2019. Og etter dette har du 3 måneders oppsigelsestid. Altså kan du først flytte ut 1. september 2019.

Men den var veldig kronglete formulert. Kan du ikke bare ringe utleier å spørre?

Anonymkode: 22450...73b

Skrevet
10 hours ago, ekkoet said:

Jeg mener den kan tolkes begge veier alt etter hva man ser tilbake på nå man sier "først etter 12 mnd"

• Det kan peke på at man kan si opp først etter 12 mnd
  • Det kan peke på at man kan flytte ut først etter 12 mnd.

Ettersom 1 år bindingstid er vanlig (og 15 mnd ikke er så vanlig) mener jeg du har ditt på det tørre om du tolker det som at du kan si opp innen utgangen av februar 2019 og flytte ut tidligst 31. mai slik det har blitt kommentert over..

(Dette er en av grunnene til at standardkontrakter er greie - da får man ikke slike usikkerheter.)

Er ikke jeg som skrev denne kontrakten for å si det sånn. Utleier er et større utleieselskap, men det står en del andre ting i kontrakten som rett og slett ikke er lovlig. Skal ta å spørre utleier hvordan han tolker det. Jeg trives godt i kollektivet, men har endelig fått meg fast jobb, så planen er å kjøpe leilighet så snart jeg kan.

Skrevet

Nei, det er ikke din feil, ikke det jeg sier, bare sier at dette er en grunn til at standardkontrakter er bedre. Som uteleier bruker jeg alltid det, minsker misforståelser og mulighet for konflikter.

Uansett ville ikke jeg gitt utleier muligheten til å argumentere for sin side. Spør du viser du at du ikke vet og åpner for at han kan si 15 måneder.

Jeg ville sagt opp i februar (om det er det du vil) og tatt det derfra, du oppnår ingenting ved å åpne døren for at utleier kan holde på deg lengre.

Skrevet
På 22.8.2018 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på dette? Leser den slik at jeg først kan si opp kontakten etter 12 måneder - altså tidligst 1. juni 2018. Og at det deretter må legges til 12 mnd med oppsigelsestid?

1. juni 2018 er vel den dagen du flytter inn?

Hvis du mente 1. juni 2018 så betyr dette at du må bo der tre nye måneder (juli, august og september) og kan flytte ut den 30. september 2018. Dette fordi junimåned har allerede begynt når du sier opp og derfor ikke inngår i oppsigelsestiden. Det beste er å si opp dagen før.

Det kan ikke være tolv mnd. oppsigelsestid da det står tre.

Samtidig kan kontrakten tolkes som 12 mnd. boplikt og ikke 12 mnd.+3 mnd. oppsigelse. Spør utleieren hvis du er usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...