Gå til innhold

Strikke jakke/genser uten å sy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det? Strikkeoppskrift på jakke eller genser som ikke må sys sammen?

Jeg har så lyst å strikke en helt enkel genser, men jeg kan virkelig ikke sy. JA jeg har prøvd, nei jeg får det ikke til. Så jeg lurer på om det går an å feks strikke til armene, også "legge vekk" noen masker (feks trekke en tråd gjennom dem eller noe?), også strikke ferdig resten av genseren, også tre de ermemaskene på en pinne igjen også strikke armene sånn?
Er det i det hele tatt mulig? :P

Og er det i så fall noen som har en oppskrift? :blomst: Kan godt være en barneoppskrift eller noe, bare så jeg kan lære :)

Anonymkode: 812b0...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på raglan-felling, da må du kun sy fast hull under ermene :) Veldig mange mønstre har dette.

Du strikker hoveddelen av genseren på rundpinner opp til under ermene, legger det til side, strikker begge ermene på hver sine sett med strømpepinnerpinner, og så strikker du alt over på en felles pinne igjen (slik at ermene "kobles på" hoveddelen av genseren) og strikker opp til halsen, veldig enkelt forklart :) Sparer mye monterings-jobb.

Anonymkode: d247c...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse strikkeoppskrifter på gensere som strikkes sammen. Søk på nett. Jeg har strikket en traktorgenser blant annet. Ganske enkelt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragland eller strikk fra halsen og ned. Jakker må da strikkes frem og tilbake for å slippe å sy og klippe opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk på raglan-felling, da må du kun sy fast hull under ermene :) Veldig mange mønstre har dette.

Du strikker hoveddelen av genseren på rundpinner opp til under ermene, legger det til side, strikker begge ermene på hver sine sett med strømpepinnerpinner, og så strikker du alt over på en felles pinne igjen (slik at ermene "kobles på" hoveddelen av genseren) og strikker opp til halsen, veldig enkelt forklart :) Sparer mye monterings-jobb.

Anonymkode: d247c...4df

Oi, det hørtes lurt ut!
Så det er dèt Raglan er ja... Jeg har bare sett ordet og styrt unna alle oppskrifter der det har vært nevnt fordi jeg syntes det hørtes skummelt/komplisert ut :P  Så da "syr" man liksom fast ermer og genser ved å strikke sammen maskene eller? En gensermaske og en ermemaske strikkes sammen?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Teddi skrev:

Det finnes masse strikkeoppskrifter på gensere som strikkes sammen. Søk på nett. Jeg har strikket en traktorgenser blant annet. Ganske enkelt!

Takk! Har søkt, men visste ikke om det het noe spesielt så fant aldri noe som så en anelse enkelt ut :P

4 minutter siden, Duff skrev:

Ragland eller strikk fra halsen og ned. Jakker må da strikkes frem og tilbake for å slippe å sy og klippe opp. 

Takk :blomst:
Strikkes jakker sidelengs da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finner du masse gratisoppskrifter som er nedlastbare. Du skriver ikke om du skal ha til voksen eller barn, men under denne linken finner du oppskrifter til hele familien. Jeg anbefaler som flere her skriver, rundfelling eller ragland. 

Her er det bare å bla deg igjennom til du finner noe du liker: http://dalegarn.no/?s=&post_type[]=katalog&post_type[]=oppskrift&kun_lookbook=1

Dette heftet er fullt av fine oppskrifter: http://dalegarn.no/katalog/dg370-dale-gull-cortina-anno-1956/

Eksempel på genser: http://dalegarn.no/oppskrift/dg370-02-dale-cortina-genser-oker/

Anonymkode: ff9ab...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Har søkt, men visste ikke om det het noe spesielt så fant aldri noe som så en anelse enkelt ut :P

Takk :blomst:
Strikkes jakker sidelengs da?

Ikke sidelengs men du strikker vanligvis en genser fra vrangbord og opp, se for deg å strikke den opp ned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det hørtes lurt ut!
Så det er dèt Raglan er ja... Jeg har bare sett ordet og styrt unna alle oppskrifter der det har vært nevnt fordi jeg syntes det hørtes skummelt/komplisert ut :P  Så da "syr" man liksom fast ermer og genser ved å strikke sammen maskene eller? En gensermaske og en ermemaske strikkes sammen?

TS

du strikker bol og ermer hver for seg, når bolen er lang nok, settes armene på samme pinne deretter strikker du videre.

Anonymkode: 045af...a57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Ian også søke på "rundfelling" jeg synes det er hakket enklere enn raglandsfelling, men det er kanskje bare fordi rundfelling var det første jeg lærte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel raglangenser er overkommelig for de fleste. Eller du kan lete etter oppskrifter som starter ovenfra, men jeg vil kanskje si at en raglangenser som starter nedenfra er hakket enklere hvis man har lite erfaring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor pleier bare å levere delene på husfliden så monterer de ;)

Anonymkode: ebb11...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er vel ingen genser med ermer som er helt uten sying? Det må sys under armene og tråder må festes.

Men både ragland felling og rundfelling gir minimalt med søm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 20.00, Duff skrev:

Neida. :) strikker man i 100% ubehandlet ull kan jakker fint klippes opp uten at det må syes på maskin. Alternativt kan man hekle to «sømmer» som man klipper mellom. I begge tilfeller må man ha klippemasker i jakkeåpningen (selv om jeg har gjort om en genser til jakke uten egne klippemasker - men det blir helt klart finere MED det). 

Anonymkode: fd96a...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...