Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev at jeg ikke kan forstå at et par ikke har det rommelig økonomisk tidligere bor i storby. Svært sentralt. I hus. Jeg har likevel bil. Ikke noe statusbil, men en helt ok bil. Jeg har aldri kjøpt ny bil, for det synes jeg virkelig er å kaste penger ut vinduet. Lønnen min er rett i underkant av halv million. 

Jeg har det romslig nå, og dobbelt opp med det jeg tjener burde holde i massevis. Jeg tror rett og slett ikke at folk er så økonomisk som de tror. Når man ikke klarer seg veldig godt på to normale lønninger, da må det renne ufornuftig ut. Enten bor de seg ihjel, biler seg ihjel, eller sløser generelt. 

Anonymkode: 0bdba...b68

Hvordan har fått hus sentralt i en by i nyere tid og likevel ha god råd? 

Anonymkode: 4e006...488

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har fått hus sentralt i en by i nyere tid og likevel ha god råd? 

Anonymkode: 4e006...488

Jeg begynte ikke med hus sentralt i byen. Jeg begynte med leilighet, som jeg pusset opp og solgte, så rekkehus jeg pusset opp og solgte, så hus litt utenfor byen, som jeg pusset opp og solgte, SÅ sentralt hus i byen. Mindre enn det som var litt mer usentralt. Lånet økte likevel med rundt 800000 kr, men det er hybel som dekker mesteparten av mitt lån. Derfor. 

Skrevet
På 22.8.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt like store boligutgifter som dem som var to, for jeg har ikke nøyd meg med mindre bolig enn dem som er to. Et vennepar som begge tjener minst det jeg tjener, og som har bodd i sin bolig lenger enn meg (de har mindre lån enn meg), klager stadig over at de ikke har råd til ting. Jeg forstår det rett og slett ikke! Dobbelt så mye inn som meg, og ikke råd til det jeg har råd til... hvordan er det egentlig mulig? Da MÅ det sløses en del unødvendig! 

Enig!

Har også et vennepar. De betaler litt mer enn oss i husleie. De jobber i hhv. bhg og transport. Aner ikke hva lønningene kan ligge på, men de har 2 inntekter i hvert fall. Og én bil. Likevel er de alltid blakke før neste lønning. 

Vi har én inntekt, vi er tre stk og vi klarer likevel å spare noen tusenlapper i måneden.

Anonymkode: 5ed92...84f

• Liker 2
Skrevet
På 23.8.2018 den 17.29, prt90 skrev:

Jeg er helt enig i at med to gode inntekter og et nøkternt forbruk så lever man meget godt i Norge. Men det med at man ikke skal bo midt i de største byene er helt feil. 

Lønningene i byene er høyere og du har mye lavere utgifter ettersom du ikke trenger bil(er). Bolig er litt dyrere, med det sparer du inn på bil nr 1. Og hvis du vil bli rik er det mye bedre å bruke pengene sine til å betale ned på et boliglån enn å bruke dem på bil og bensin.

Å bo "billig" på landet er en fattigdomsfelle nå som renten er så lav. Mens du kaster bort penger på bil og transport betaler jeg ned på boliglånet mitt. Vi kommer begge til å bli gjeldfri før vi er 40, men hvis du vil bli rik er det bedre å være gjeldfri med en bolig til 10 millioner enn en til 3 :)

Jeg er ikke helt enig i det du skriver. Boligprisene har gått veldig opp i Oslo, der har mange tjent gode penger. Sånn sett er det jo bedre å sitte i storbyen om man kjøpte seg inn før oppgang. 

Jeg tror likevel nå at boligprisene i storbyene ikke kommer til å stige så voldsomt mer. Befolkningsveksten avtar og folk skjønner at intet tre vokser i himmelen.

Jeg bor selv i en by med over 20000 innbyggere som har ganske lave boligpriser. Det vil si, boligene koster det de faktisk koster å bygge og er ikke kunstig drevet i været av spekulasjon og høye tomtepriser. I min bransje tjener man det samme enten man er i storby eller småby. Så i mitt tilfelle har jeg et flott hus til 4 mill i en småby som hadde kostet det dobbelte i de største byene og det tredobbelte i Oslo. Selvfølgelig føler jeg meg rikere her fordi jeg faktisk hadde råd til det flotte huset og fordi jeg bruker kort tid på å betale det ned. I en storby hadde jeg ikke hatt råd eller ville brukt over dobbelt så mye penger på å betale det ned. Så for oss som ikke må bo i storby er det veldig kjekt. Og det er jo ikke sånn at man må ha bil og kjøre langt når man bor utenfor storbyen. Jeg bor 2 km fra jobben min, og slik har veldig mange det i småbyer nettopp fordi de er mindre :)

Jeg kunne klart meg fint uten bil, men friheten med bil, ja den kjøper jeg! Så da velger jeg å kose meg med elbilen selv om jeg nok kunne vært gjeldfri to år før uten den bilen.

Jeg skrev denne tråden for vanlige folk, nemlig at vanlige folk er rike materielt om begge jobber og man bor utenfor storbyen, det står jeg inne for fremdeles!

TS

Anonymkode: d2ed9...8fe

Skrevet

Bor man i Oslo så bruker man gjerne ca. 1 times på pendling i snitt.

Det tilsvarer ganske langt utenfor Oslo hvis man bruker tog. Derav kan man slippe unna med 1/3 av bokostnadene og ha omtrent samme reisetid.

Anonymkode: a391b...4bc

Skrevet

Jeg er glad for å høre at det også fungerer bra for deg! Jeg er selvstendig næringsdrivende og jobbet hardt for de siste 5-6 årene (80 timer i uken). Jeg har nådd det punktet hvor jeg er gjeldfri, og jeg må investere pengene mine nå. Jeg har bestemt meg for å investere i fast eiendom, men har besluttet å få hjelp fra fagfolk. Jeg har funnet en eiendomsforvalter her https://www.ageras.no/eiendomsforvaltning da jeg er i ferd med å legge en plan sammen med mine investeringer i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...