AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #21 Skrevet 22. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville si noe om dette. De fleste barnefamilier har 2 fulle inntekter, men det kan bli så brutal overgang hvis en mister jobben en liten stund eller verre, hvis en blir syk. Eller tenk deg en renteøkning til mer normalt nivå. Har man lavt forbruk trenger man ikke gjøre mange smertefulle justeringer, som er påtvunget i tillegg. Å ha nøkternt forbruk når man velger det så svir det ikke. Anonymkode: 10375...1aa Mange gode poenger. Det er jo de tingene du nevner der som jeg "frykter". Eller riktigere sagt, jeg frykter det ikke lenger fordi vi har så god kontroll og vet at vi har så solid økonomi at det kan takles uten problemer. Man kan jo si at man ved nøysomhet kjøper seg trygghet. Og for en trygghetsøker som meg er det verdt mer enn all verdens forbruk. Anonymkode: d2ed9...8fe 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #22 Skrevet 22. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres vel og bra ut. Dere er strukturerte og nøysomme. 👏 ikke like lett med to- tre unger i hus. Men vi prøver så godt vi kan. Hver bidige dag. 😏 Anonymkode: 552fe...ee2 Hehe, ja vi har 2 barn. Økonomisk sett er de jo et gigantisk tapsprosjekt, men det er de verdt. Men også her er det stor forskjell hva barn koster. Jeg kan ikke huske jeg kjøpte klær eller sko til full pris sist. Mye som kan kjøpes brukt (ikke alle som er komfortabel med det, men jeg tenker at man sparer miljø i tillegg til lommebok), spesielt utstyr. Og man må stålsette seg for å motstå evig mas. Anonymkode: 10375...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #23 Skrevet 22. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres vel og bra ut. Dere er strukturerte og nøysomme. 👏 ikke like lett med to- tre unger i hus. Men vi prøver så godt vi kan. Hver bidige dag. 😏 Anonymkode: 552fe...ee2 Ja det er ikke lett det der. Vi har også unger i hus og det er sannelig ikke alltid like lett å forklare poden hvorfor han ikke kan få det som vennene har. Jeg vet jo innerst inne at vi har råd til det vi også, og at det kun handler om prioriteringer- Barna sammenligner seg jo alltid med de som har mest, og man kan jo ikke si at vi egentlig har vel så god råd, men at vi prioriterer annerledes og betaler ned på lånet i stedet for å ha avdragsfrihet. Anonymkode: d2ed9...8fe
FrodeF Skrevet 22. august 2018 #24 Skrevet 22. august 2018 Du får skrive et nytt innlegg når du faktisk ER rik. Du beskriver forøvrig veien til middelklassen, ikke til rikdom. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #25 Skrevet 22. august 2018 28 minutter siden, FrodeF skrev: Du får skrive et nytt innlegg når du faktisk ER rik. Du beskriver forøvrig veien til middelklassen, ikke til rikdom. Vi har vel alle forskjellige definisjoner for rikdom. Min er nok ganske så forskjellig fra Idar Vollvik sin. Vil du vite veien til rikdom fra han tar han sikkert gladelig i mot betaling for å fortelle deg det. Min definisjon på rikdom er null økonomisk usikkerhet og det å være så rik at man ikke blir lykkeligere av mer. Her er en fin artikkel om temaet: https://forskning.no/ny-psykologi-arbeid/sa-mye-penger-gjor-oss-lykkelige/287597 Anonymkode: d2ed9...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #26 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Må være å finne en nøysom partner som er oppegående og som man holder sammen med. Da har man to inntekter å leve av og da skal det godt gjøres å være fattig i dette landet om man ikke velger å bo midt i de største byene. Jeg tjener noe over snittet og kona tjener noe under og jobber mindre og sannelig har vi mye penger! De bare renner inn! Sparer flere hundre tusen i året og betaler hardt ned på boliglånet. Vi er nøysomme og reiser ikke mye på utenlandstur (utenom fruen på veninneturer...), men vi har dyr bil, båt og er gjeldsfrie før 40. Lurer på hva vi skal med alle pengene når gjelda er innfridd... Og for de som spør, det er ingen arv inne i bildet, har levd uten tilskudd fra foreldre siden jeg var 16. Er det flere som har det slik? Det har ikke vært noe offer å komme hit og selvsagt er jeg klar over at vi er heldige som har helsa i behold. Men jeg lurer litt på om de fleste har det slik som meg? Er 30 år. Så skal du bli rik og lykkelig, finn deg ei bra dame og ikke bo i de dyreste nabolagene Anonymkode: d2ed9...8fe Tips: Det heter å være gjeldfri, ikke gjeldsfri Beklager avsporingen. Anonymkode: 1a7fd...601
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #27 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, FrodeF skrev: Du får skrive et nytt innlegg når du faktisk ER rik. Du beskriver forøvrig veien til middelklassen, ikke til rikdom. For oss som kommer fra kummerlige kår er middelklassen et ganske stort opprykk allerede og definisjon av rikdom varierer mye. Anonymkode: 10375...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #28 Skrevet 22. august 2018 Interessant. Jeg trodde jeg var tålelig fornuftig med penger, men sammenlignet med mange her er jeg nok ikke det. Vi er et par i slutten av 30-åra, uten barn. Kjøpte hus i fjor og har 20 års nedbetalingstid. Vi kunne nok ha valgt å betale ned lånet fortere, men i stedet velger vi å sløse litt med pengene som mange her ville kalt det. Vi drar på flere større utenlandsturer i året, og bruker en del penger på dette. Vi kjøper både klær, hobbyting og nødvendige ting til huset når vi har behov for det. (Men vi sparer også til pensjon, samt har månedlig sparing til fond og konto, og har nok sparepenger til at begge kan stå uten jobb i et år uten at det blir økonomisk krise, samt ufør- og gjeldsforsikring som dekker en større bit av lånet hvis vi skulle bli syke.) Vi kunne sikkert spart mye mer i hverdagen, og sett gleden i å være gjeldsfrie raskt. For oss er det riktige heller å bruke penger på å leve NÅ, mens vi har sjansen, energien, alderen og livssituasjonen til det. Anonymkode: ed70f...9a8 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #29 Skrevet 22. august 2018 Tenker dette med behov for økonomisk trygghet er svært personavhengig. Penger er jo til for å brukes, men for min del er den trygghet som ligg i penger viktigere en materielle goder som dyr ny bil, stor båt osv. Så jeg kjøper heller «penger for pengene» Er selv 41 år, skilt for 5 år siden og har 3 barn som bor hos meg. Har en lønn på ca 1 mill, pluss leieinntekter på ca 100 000 pr år. Har et hus til ca 5millioner, en liten båt, og en 11 år gammel bil. Jeg betaler ned gjeld og sparer ca 390 000 pr år, ved å vær bevisst på å spare fast hver måned. Ny bil er for min del noe jeg ennå ikke føler jeg har råd til, selv om jeg er både brutto og nettomillionær iht ligningen. Mottar ikke barnebidrag, men har da utvidet barnetrygd. Mine barn mangler ingenting, dei har sine merkekle som andre barn, går på alt av fritidsaktiviteter, vi reiser til utlandet på ferie, osv.. Jeg hadde da jeg skilte meg nærmere 3millioner i lån, mens jeg nå 5 år etter kun har måneder igjen til jeg er gjeldfri - samtidig som jeg har flere hundre tusen oppspart i fond. Greit nok er lønnen min relativt god, men når jeg sparer 30000 kr pr måned, med egentlig et høyt og dyrt forbruk, så skjønner jeg ikke hvordan man som par, eller enslig klarer å rote bort så mange penger at man går i minus.. iallfall ikke med dagens latterlig lave renter.. Jeg kan med min boligkreditt kjøpe flere nye BMW X5 om jeg så hadde ønsket, men for min del blir det heilt feil. Mye som kan skje før jeg blir pensjonist, men med dagens lønn og forbruk vil jeg ha rundt 20 000 000 i kontanter den dagen jeg blir pensjonist.. før den tid skal jeg nok kjøpe en X5 eller lignende - men da skal jeg etterpå ha nok til at penger fortsatt ikke er kymring for meg eller mine barn. Anonymkode: edae3...520
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #30 Skrevet 23. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker dette med behov for økonomisk trygghet er svært personavhengig. Penger er jo til for å brukes, men for min del er den trygghet som ligg i penger viktigere en materielle goder som dyr ny bil, stor båt osv. Så jeg kjøper heller «penger for pengene» Er selv 41 år, skilt for 5 år siden og har 3 barn som bor hos meg. Har en lønn på ca 1 mill, pluss leieinntekter på ca 100 000 pr år. Har et hus til ca 5millioner, en liten båt, og en 11 år gammel bil. Jeg betaler ned gjeld og sparer ca 390 000 pr år, ved å vær bevisst på å spare fast hver måned. Ny bil er for min del noe jeg ennå ikke føler jeg har råd til, selv om jeg er både brutto og nettomillionær iht ligningen. Mottar ikke barnebidrag, men har da utvidet barnetrygd. Mine barn mangler ingenting, dei har sine merkekle som andre barn, går på alt av fritidsaktiviteter, vi reiser til utlandet på ferie, osv.. Jeg hadde da jeg skilte meg nærmere 3millioner i lån, mens jeg nå 5 år etter kun har måneder igjen til jeg er gjeldfri - samtidig som jeg har flere hundre tusen oppspart i fond. Greit nok er lønnen min relativt god, men når jeg sparer 30000 kr pr måned, med egentlig et høyt og dyrt forbruk, så skjønner jeg ikke hvordan man som par, eller enslig klarer å rote bort så mange penger at man går i minus.. iallfall ikke med dagens latterlig lave renter.. Jeg kan med min boligkreditt kjøpe flere nye BMW X5 om jeg så hadde ønsket, men for min del blir det heilt feil. Mye som kan skje før jeg blir pensjonist, men med dagens lønn og forbruk vil jeg ha rundt 20 000 000 i kontanter den dagen jeg blir pensjonist.. før den tid skal jeg nok kjøpe en X5 eller lignende - men da skal jeg etterpå ha nok til at penger fortsatt ikke er kymring for meg eller mine barn. Anonymkode: edae3...520 Liker tankegangen din. Jeg tjener også bra, men lever relativt nøkternt. Kunne valgt å kjøpe meg en dyr bil, men ser ikke vitsen. Skikkelig imponert over at du greide å betale ned 3mill på litt over 5år- det er 50 000 til lån hver mnd. Du betalte altså 50 000 kun til lån hver mnd, i tillegg til å legge opp penger til sparekonto? Da kan du ikke ha hatt mye til overs til utgifter og div med en lønn på ca 70-75 000? Anonymkode: 59eaa...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #31 Skrevet 23. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har vel alle forskjellige definisjoner for rikdom. Min er nok ganske så forskjellig fra Idar Vollvik sin. Vil du vite veien til rikdom fra han tar han sikkert gladelig i mot betaling for å fortelle deg det. Min definisjon på rikdom er null økonomisk usikkerhet og det å være så rik at man ikke blir lykkeligere av mer. Her er en fin artikkel om temaet: https://forskning.no/ny-psykologi-arbeid/sa-mye-penger-gjor-oss-lykkelige/287597 Anonymkode: d2ed9...8fe Helt enig med deg her. Det er overraskende mange nordmenn som svarer at de ikke føler seg rike, det var en tråd om det her. Selv om enkelte hadde lønninger på 6-700 000. Sammenligner jeg meg med en amerikaner med minimumsønn, eller Safira i India som deler soverom med 6 slektninger er jeg steinrik. Sammenligner jeg med meg ei venninne som har en flott villa, kjører Tesla og som stadig kjøper dyre klær føler jeg meg ikke så rik. Jeg har valgt liten leilighet for å ha lite lån og jeg kan fint leve et år på oppsparte midler om jeg mister jobben. Rikdom kommer an på øyet som ser. Jeg tror det absolutt viktigste er å slutte å sammenligne seg med alle andres statussymboler og være takknemlig for det man har, først da blir man fornøyd. Mye vil ha mer.. Anonymkode: 59eaa...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #32 Skrevet 23. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker dette med behov for økonomisk trygghet er svært personavhengig. Penger er jo til for å brukes, men for min del er den trygghet som ligg i penger viktigere en materielle goder som dyr ny bil, stor båt osv. Så jeg kjøper heller «penger for pengene» Er selv 41 år, skilt for 5 år siden og har 3 barn som bor hos meg. Har en lønn på ca 1 mill, pluss leieinntekter på ca 100 000 pr år. Har et hus til ca 5millioner, en liten båt, og en 11 år gammel bil. Jeg betaler ned gjeld og sparer ca 390 000 pr år, ved å vær bevisst på å spare fast hver måned. Ny bil er for min del noe jeg ennå ikke føler jeg har råd til, selv om jeg er både brutto og nettomillionær iht ligningen. Mottar ikke barnebidrag, men har da utvidet barnetrygd. Mine barn mangler ingenting, dei har sine merkekle som andre barn, går på alt av fritidsaktiviteter, vi reiser til utlandet på ferie, osv.. Jeg hadde da jeg skilte meg nærmere 3millioner i lån, mens jeg nå 5 år etter kun har måneder igjen til jeg er gjeldfri - samtidig som jeg har flere hundre tusen oppspart i fond. Greit nok er lønnen min relativt god, men når jeg sparer 30000 kr pr måned, med egentlig et høyt og dyrt forbruk, så skjønner jeg ikke hvordan man som par, eller enslig klarer å rote bort så mange penger at man går i minus.. iallfall ikke med dagens latterlig lave renter.. (....) Anonymkode: edae3...520 Du sparer mer enn jeg har i årslønn !😄😂 Allikevel føler jeg at vi også har masse penger. Merkelig hvor relativt rikdom er 😉 Anonymkode: 0e689...332 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #33 Skrevet 23. august 2018 Håper dere vet hvor heldige dere er, dere som har 2 inntekter i husholdningen. Den veldige økningen i velstand de siste 10-15 årene har ikke vært for alle. Da er man nøysom fordi man må, ikke fordi man velger det mens bankkontoen vokser. Anonymkode: 7bb1b...984
prt90 Skrevet 23. august 2018 #34 Skrevet 23. august 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Må være å finne en nøysom partner som er oppegående og som man holder sammen med. Da har man to inntekter å leve av og da skal det godt gjøres å være fattig i dette landet om man ikke velger å bo midt i de største byene. Jeg tjener noe over snittet og kona tjener noe under og jobber mindre og sannelig har vi mye penger! De bare renner inn! Sparer flere hundre tusen i året og betaler hardt ned på boliglånet. Vi er nøysomme og reiser ikke mye på utenlandstur (utenom fruen på veninneturer...), men vi har dyr bil, båt og er gjeldsfrie før 40. Lurer på hva vi skal med alle pengene når gjelda er innfridd... Og for de som spør, det er ingen arv inne i bildet, har levd uten tilskudd fra foreldre siden jeg var 16. Er det flere som har det slik? Det har ikke vært noe offer å komme hit og selvsagt er jeg klar over at vi er heldige som har helsa i behold. Men jeg lurer litt på om de fleste har det slik som meg? Er 30 år. Så skal du bli rik og lykkelig, finn deg ei bra dame og ikke bo i de dyreste nabolagene Anonymkode: d2ed9...8fe Jeg er helt enig i at med to gode inntekter og et nøkternt forbruk så lever man meget godt i Norge. Men det med at man ikke skal bo midt i de største byene er helt feil. Lønningene i byene er høyere og du har mye lavere utgifter ettersom du ikke trenger bil(er). Bolig er litt dyrere, med det sparer du inn på bil nr 1. Og hvis du vil bli rik er det mye bedre å bruke pengene sine til å betale ned på et boliglån enn å bruke dem på bil og bensin. Å bo "billig" på landet er en fattigdomsfelle nå som renten er så lav. Mens du kaster bort penger på bil og transport betaler jeg ned på boliglånet mitt. Vi kommer begge til å bli gjeldfri før vi er 40, men hvis du vil bli rik er det bedre å være gjeldfri med en bolig til 10 millioner enn en til 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #35 Skrevet 23. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Liker tankegangen din. Jeg tjener også bra, men lever relativt nøkternt. Kunne valgt å kjøpe meg en dyr bil, men ser ikke vitsen. Skikkelig imponert over at du greide å betale ned 3mill på litt over 5år- det er 50 000 til lån hver mnd. Du betalte altså 50 000 kun til lån hver mnd, i tillegg til å legge opp penger til sparekonto? Da kan du ikke ha hatt mye til overs til utgifter og div med en lønn på ca 70-75 000? Anonymkode: 59eaa...0ca Var kanskje litt lite spesifikk i mitt innlegg, Men overskuddet av fast inntekt er litt over 30000, som gir 360000 for nedbetaling pr år. I tillegg har jeg fått endel lucky money som aksjegevinster , bonuser, gaver osv.. Vanlig utbetaling i standard måned er 65000, så med 30000 spart forbruker jeg jo 35000kr i en normal kvardagsmåned, som jeg og 3 barn lever veldig godt på Med nedbetalt lån har jeg jo heller ikke renteutgifter som skal dekkes.. Anonymkode: edae3...520
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #36 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Var kanskje litt lite spesifikk i mitt innlegg, Men overskuddet av fast inntekt er litt over 30000, som gir 360000 for nedbetaling pr år. I tillegg har jeg fått endel lucky money som aksjegevinster , bonuser, gaver osv.. Vanlig utbetaling i standard måned er 65000, så med 30000 spart forbruker jeg jo 35000kr i en normal kvardagsmåned, som jeg og 3 barn lever veldig godt på Med nedbetalt lån har jeg jo heller ikke renteutgifter som skal dekkes.. Anonymkode: edae3...520 Mine siste 12 måneder fra appen Daily budget (Anbefales!). Litt utskeielser siste måned pga utenlandsferie😅 Anonymkode: edae3...520
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #37 Skrevet 24. august 2018 På 22.8.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev: Må være å finne en nøysom partner som er oppegående og som man holder sammen med. Da har man to inntekter å leve av og da skal det godt gjøres å være fattig i dette landet om man ikke velger å bo midt i de største byene. Jeg tjener noe over snittet og kona tjener noe under og jobber mindre og sannelig har vi mye penger! De bare renner inn! Sparer flere hundre tusen i året og betaler hardt ned på boliglånet. Vi er nøysomme og reiser ikke mye på utenlandstur (utenom fruen på veninneturer...), men vi har dyr bil, båt og er gjeldsfrie før 40. Lurer på hva vi skal med alle pengene når gjelda er innfridd... Og for de som spør, det er ingen arv inne i bildet, har levd uten tilskudd fra foreldre siden jeg var 16. Er det flere som har det slik? Det har ikke vært noe offer å komme hit og selvsagt er jeg klar over at vi er heldige som har helsa i behold. Men jeg lurer litt på om de fleste har det slik som meg? Er 30 år. Så skal du bli rik og lykkelig, finn deg ei bra dame og ikke bo i de dyreste nabolagene Anonymkode: d2ed9...8fe Det spiller jo inn hvor i landet man bor, by eller bygd, og hvilken inntekt man har. Hadde jeg ikke bodd i byen, men rimelig ute på landet et sted og med like høy lønn som de ofte har i bygdestrøkene langs kysten - da hadde jeg og vært rik!! Men akademiker i en av de større byene.... da strekker ikke pengene like langt Anonymkode: 4e006...488
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #38 Skrevet 24. august 2018 På 22.8.2018 den 20.04, AnonymBruker skrev: Bekker kommer som regel ikke inn i huset uten at det flommer... Med mindre du bor i et kvernhus eller kraftverk, men det gjør jo det færreste. Bare en liten digresjon. Anonymkode: d2ed9...8fe Det var du selv som begynte med at det rant inn. Anonymkode: 4fc22...323
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #39 Skrevet 24. august 2018 På 22.8.2018 den 23.46, AnonymBruker skrev: Tenker dette med behov for økonomisk trygghet er svært personavhengig. Penger er jo til for å brukes, men for min del er den trygghet som ligg i penger viktigere en materielle goder som dyr ny bil, stor båt osv. Så jeg kjøper heller «penger for pengene» Er selv 41 år, skilt for 5 år siden og har 3 barn som bor hos meg. Har en lønn på ca 1 mill, pluss leieinntekter på ca 100 000 pr år. Har et hus til ca 5millioner, en liten båt, og en 11 år gammel bil. Jeg betaler ned gjeld og sparer ca 390 000 pr år, ved å vær bevisst på å spare fast hver måned. Ny bil er for min del noe jeg ennå ikke føler jeg har råd til, selv om jeg er både brutto og nettomillionær iht ligningen. Mottar ikke barnebidrag, men har da utvidet barnetrygd. Mine barn mangler ingenting, dei har sine merkekle som andre barn, går på alt av fritidsaktiviteter, vi reiser til utlandet på ferie, osv.. Jeg hadde da jeg skilte meg nærmere 3millioner i lån, mens jeg nå 5 år etter kun har måneder igjen til jeg er gjeldfri - samtidig som jeg har flere hundre tusen oppspart i fond. Greit nok er lønnen min relativt god, men når jeg sparer 30000 kr pr måned, med egentlig et høyt og dyrt forbruk, så skjønner jeg ikke hvordan man som par, eller enslig klarer å rote bort så mange penger at man går i minus.. iallfall ikke med dagens latterlig lave renter.. Jeg kan med min boligkreditt kjøpe flere nye BMW X5 om jeg så hadde ønsket, men for min del blir det heilt feil. Mye som kan skje før jeg blir pensjonist, men med dagens lønn og forbruk vil jeg ha rundt 20 000 000 i kontanter den dagen jeg blir pensjonist.. før den tid skal jeg nok kjøpe en X5 eller lignende - men da skal jeg etterpå ha nok til at penger fortsatt ikke er kymring for meg eller mine barn. Anonymkode: edae3...520 Høyst usannsynlig. Anonymkode: 4fc22...323
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #40 Skrevet 24. august 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spiller jo inn hvor i landet man bor, by eller bygd, og hvilken inntekt man har. Hadde jeg ikke bodd i byen, men rimelig ute på landet et sted og med like høy lønn som de ofte har i bygdestrøkene langs kysten - da hadde jeg og vært rik!! Men akademiker i en av de større byene.... da strekker ikke pengene like langt Anonymkode: 4e006...488 Jeg som skrev at jeg ikke kan forstå at et par ikke har det rommelig økonomisk tidligere bor i storby. Svært sentralt. I hus. Jeg har likevel bil. Ikke noe statusbil, men en helt ok bil. Jeg har aldri kjøpt ny bil, for det synes jeg virkelig er å kaste penger ut vinduet. Lønnen min er rett i underkant av halv million. Jeg har det romslig nå, og dobbelt opp med det jeg tjener burde holde i massevis. Jeg tror rett og slett ikke at folk er så økonomisk som de tror. Når man ikke klarer seg veldig godt på to normale lønninger, da må det renne ufornuftig ut. Enten bor de seg ihjel, biler seg ihjel, eller sløser generelt. Anonymkode: 0bdba...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå