AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Må være å finne en nøysom partner som er oppegående og som man holder sammen med. Da har man to inntekter å leve av og da skal det godt gjøres å være fattig i dette landet om man ikke velger å bo midt i de største byene. Jeg tjener noe over snittet og kona tjener noe under og jobber mindre og sannelig har vi mye penger! De bare renner inn! Sparer flere hundre tusen i året og betaler hardt ned på boliglånet. Vi er nøysomme og reiser ikke mye på utenlandstur (utenom fruen på veninneturer...), men vi har dyr bil, båt og er gjeldsfrie før 40. Lurer på hva vi skal med alle pengene når gjelda er innfridd... Og for de som spør, det er ingen arv inne i bildet, har levd uten tilskudd fra foreldre siden jeg var 16. Er det flere som har det slik? Det har ikke vært noe offer å komme hit og selvsagt er jeg klar over at vi er heldige som har helsa i behold. Men jeg lurer litt på om de fleste har det slik som meg? Er 30 år. Så skal du bli rik og lykkelig, finn deg ei bra dame og ikke bo i de dyreste nabolagene Anonymkode: d2ed9...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Ok. Tenkte å kjøpe meg se og hør nå. Kanskje jeg finner noen tips der🙂 Anonymkode: 6cb43...ef1 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må være å finne en nøysom partner som er oppegående og som man holder sammen med. Da har man to inntekter å leve av og da skal det godt gjøres å være fattig i dette landet om man ikke velger å bo midt i de største byene. Jeg tjener noe over snittet og kona tjener noe under og jobber mindre og sannelig har vi mye penger! De bare renner inn! Sparer flere hundre tusen i året og betaler hardt ned på boliglånet. Vi er nøysomme og reiser ikke mye på utenlandstur (utenom fruen på veninneturer...), men vi har dyr bil, båt og er gjeldsfrie før 40. Lurer på hva vi skal med alle pengene når gjelda er innfridd... Og for de som spør, det er ingen arv inne i bildet, har levd uten tilskudd fra foreldre siden jeg var 16. Er det flere som har det slik? Det har ikke vært noe offer å komme hit og selvsagt er jeg klar over at vi er heldige som har helsa i behold. Men jeg lurer litt på om de fleste har det slik som meg? Er 30 år. Så skal du bli rik og lykkelig, finn deg ei bra dame og ikke bo i de dyreste nabolagene Anonymkode: d2ed9...8fe Kanskje du bor ved siden av en pengeelv? Anonymkode: 4fc22...323
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du bor ved siden av en pengeelv? Anonymkode: 4fc22...323 Nei da hadde de flommet inn.. Anonymkode: d2ed9...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 Min vei til rikdom er DNB Teknologi...eller kanskje ikke. Anonymkode: 742c7...bbd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 Jeg har gjort meg noen av de samme tanker som TS. Jeg har vært alene med barn store deler av mitt voksne liv, og har levd nøysom (likevel ferie hvert år etter jeg var ferdig med å studere), men har likevel opparbeidet meg stor egenkapital, på helt normal lønn. Alene! Med to normale inntekter forstår jeg ikke hva problemet med økonomi kan være, annet enn sløsing. Jeg har hatt like store boligutgifter som dem som var to, for jeg har ikke nøyd meg med mindre bolig enn dem som er to. Et vennepar som begge tjener minst det jeg tjener, og som har bodd i sin bolig lenger enn meg (de har mindre lån enn meg), klager stadig over at de ikke har råd til ting. Jeg forstår det rett og slett ikke! Dobbelt så mye inn som meg, og ikke råd til det jeg har råd til... hvordan er det egentlig mulig? Da MÅ det sløses en del unødvendig! Anonymkode: 0bdba...b68 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min vei til rikdom er DNB Teknologi...eller kanskje ikke. Anonymkode: 742c7...bbd Du har hatt ei god reise der om du putta pengene der rett etter finanskrisa... Jeg stemmer for vanlig arbeid nøysomhet og ei god kone TS Anonymkode: d2ed9...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gjort meg noen av de samme tanker som TS. Jeg har vært alene med barn store deler av mitt voksne liv, og har levd nøysom (likevel ferie hvert år etter jeg var ferdig med å studere), men har likevel opparbeidet meg stor egenkapital, på helt normal lønn. Alene! Med to normale inntekter forstår jeg ikke hva problemet med økonomi kan være, annet enn sløsing. Jeg har hatt like store boligutgifter som dem som var to, for jeg har ikke nøyd meg med mindre bolig enn dem som er to. Et vennepar som begge tjener minst det jeg tjener, og som har bodd i sin bolig lenger enn meg (de har mindre lån enn meg), klager stadig over at de ikke har råd til ting. Jeg forstår det rett og slett ikke! Dobbelt så mye inn som meg, og ikke råd til det jeg har råd til... hvordan er det egentlig mulig? Da MÅ det sløses en del unødvendig! Anonymkode: 0bdba...b68 Så flott å høre! Ved å være alene har det nok krevd adskillig større innsats enn det gjør for de som er to. Jeg vedder i tillegg på at du hverken røyker snuser eller drikker brus som tørstedrikk. Da er mye gjort. TS Anonymkode: d2ed9...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei da hadde de flommet inn.. Anonymkode: d2ed9...8fe Det hadde kommet an på størrelsen på elven. Om den var liten, på grensen til en bekk, hadde det vært snakk om renning. Ikke flomming. Anonymkode: 4fc22...323 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 Jeg er enig, hvis man vil kan man spare mye penger på å være nøysomme. Vi er ikke så flinke til det, har en del dyre hobbier og reiser mye. Men hadde vi spart pengene hadde vi hatt masse penger på konto, selv om vi begge har normale inntekter. Vi bor i en liten nedbetalt leilighet, planlegger innkjøp, trenger ikke luksus. Vil man har man gode muligheter til å legge opp penger. Anonymkode: 32cd6...f24 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det hadde kommet an på størrelsen på elven. Om den var liten, på grensen til en bekk, hadde det vært snakk om renning. Ikke flomming. Anonymkode: 4fc22...323 Bekker kommer som regel ikke inn i huset uten at det flommer... Med mindre du bor i et kvernhus eller kraftverk, men det gjør jo det færreste. Bare en liten digresjon. Anonymkode: d2ed9...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har hatt ei god reise der om du putta pengene der rett etter finanskrisa... Jeg stemmer for vanlig arbeid nøysomhet og ei god kone TS Anonymkode: d2ed9...8fe Jeg vil ikke ha noen kone. Jeg skal aldri gifte meg. Anonymkode: 742c7...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 For folk flest, så er veien til "rikdom" møysommelig sparing og investering. Du blir ikke rik på 10 år, eller 20 år. Det kan godt ta 40 år, men når du først er der, så er du finansielt uavhengig. Er dere par, så kan dere spare mer. Ellers er den mest realistiske måten å bli rik på å starte egen bedrift. Det kan godt hende at du feiler mange ganger, ingen garanti, men statistisk sett så er de fleste "self-made" rikinger gründere. Anonymkode: f723e...523 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 Jeg var en sløser, pengene brant i lomma og jeg var flink å unngå brannskade før jeg traff mannen min. Han er bunnsolid og har stålkontroll, alltid vært slik. Da vi flyttet sammen spurte han om jeg ikke var lei å ha det slik økonomisk, alltid være blakk før lønning. Joda, selvfølgelig var jeg det. Så jeg fikk opplæring 101 i styring av personlig økonomi. Kjøpestopp i 3 måneder var det første. Få kontroll over forbruket. Oversikt over fast utgifter, sett av penger på regningskonto for å dekke disse pluss litt til. Det var kjedelig i begynnelsen, men så stas å ha mere og mere penger igjen på konto når lønningsdagen kom. De som var igjen på konto gikk rett over til sparing. Det tok en stund men jeg har virkelig lært. Jeg kommer fra et hjem med økonomiske rotehuer og selv om jeg aldri havnet i gjeldsfella kunne det lett skjedd hvis jeg mistet jobben e.l. Nå er mannen og jeg gjeldsfrie i en alder av rett under 40. Vi har såklart ikke vært på luksuriøse ferier, kjørt rimelige biler og har generelt et nøkternt forbruk. Det vi pleide å betale på lånet sparer vi for det meste. Vi skal bestemme oss til jul om vi tar oss noen måneder fri og reiser rundt USA/Kanada eller om vi kjøper båt. Det er ganske mange i vår bekjentsskapskrets som klager på dårlig råd og har gjeld opp over pipa, men det klarer holde det flytende. De fleste kommer også til å arve en del så problemet løser seg vel for dem. Veien til rikdom er dog nok en annen. Man blir ikke rik av å være ansatt med lønn. Rikdom arves eller man må jobbe hardt i egen bedrift. Anonymkode: 10375...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var en sløser, pengene brant i lomma og jeg var flink å unngå brannskade før jeg traff mannen min. Han er bunnsolid og har stålkontroll, alltid vært slik. Da vi flyttet sammen spurte han om jeg ikke var lei å ha det slik økonomisk, alltid være blakk før lønning. Joda, selvfølgelig var jeg det. Så jeg fikk opplæring 101 i styring av personlig økonomi. Kjøpestopp i 3 måneder var det første. Få kontroll over forbruket. Oversikt over fast utgifter, sett av penger på regningskonto for å dekke disse pluss litt til. Det var kjedelig i begynnelsen, men så stas å ha mere og mere penger igjen på konto når lønningsdagen kom. De som var igjen på konto gikk rett over til sparing. Det tok en stund men jeg har virkelig lært. Jeg kommer fra et hjem med økonomiske rotehuer og selv om jeg aldri havnet i gjeldsfella kunne det lett skjedd hvis jeg mistet jobben e.l. Nå er mannen og jeg gjeldsfrie i en alder av rett under 40. Vi har såklart ikke vært på luksuriøse ferier, kjørt rimelige biler og har generelt et nøkternt forbruk. Det vi pleide å betale på lånet sparer vi for det meste. Vi skal bestemme oss til jul om vi tar oss noen måneder fri og reiser rundt USA/Kanada eller om vi kjøper båt. Det er ganske mange i vår bekjentsskapskrets som klager på dårlig råd og har gjeld opp over pipa, men det klarer holde det flytende. De fleste kommer også til å arve en del så problemet løser seg vel for dem. Veien til rikdom er dog nok en annen. Man blir ikke rik av å være ansatt med lønn. Rikdom arves eller man må jobbe hardt i egen bedrift. Anonymkode: 10375...1aa Jeg ønsker å oppnå det samme som deg! Altså gjeldfri før 40. Så flott å høre om folk som har gjennomført det jeg har tenkt! Føler du at du har «ofret» noe på veien? Har det vært verdt det? Man lever jo bare en gang og alt det der, og jeg vet jo det at om vi hadde prioritert som andre i vennekretsen kunne vi hatt nærmere 250000 ekstra i året til rent forbruk. Og vi hadde nok holdt hodet over vannet likevel. Jeg må si at det av og til frister før fornuften slår til igjen. Angående rikdom.. Jeg skjønner at du ikke kaller det rikdom, men samtidig er det et definisjonsspørsmål. Jeg tenker at rikdom er å kunne leve helt økonomisk bekymringsløst, og det tenker jeg man kan så lenge man er gjeldfri og kan jobbe. Anonymkode: d2ed9...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å oppnå det samme som deg! Altså gjeldfri før 40. Så flott å høre om folk som har gjennomført det jeg har tenkt! Føler du at du har «ofret» noe på veien? Har det vært verdt det? Man lever jo bare en gang og alt det der, og jeg vet jo det at om vi hadde prioritert som andre i vennekretsen kunne vi hatt nærmere 250000 ekstra i året til rent forbruk. Og vi hadde nok holdt hodet over vannet likevel. Jeg må si at det av og til frister før fornuften slår til igjen. Angående rikdom.. Jeg skjønner at du ikke kaller det rikdom, men samtidig er det et definisjonsspørsmål. Jeg tenker at rikdom er å kunne leve helt økonomisk bekymringsløst, og det tenker jeg man kan så lenge man er gjeldfri og kan jobbe. Anonymkode: d2ed9...8fe Ja jeg føler nok at vi har ofret noe. Jeg sammenligner med livsstilen jeg hadde før og det er noe med å gi blaffen i hva ting koster og bare gjør det. Spontaniteten er borte, nå stiller jeg alltid spørsmål om jeg trenger det. Som regel er svaret nei, jeg har altså blitt stoppet av impulskontroll. Er man ute i byen med familien svir man fort av 200 kroner bare man spiser en is alle mann. Og såklart får man en like stor is for en 50-lapp bare man venter 10 minutter til man kommer hjem. Men det ER mer gøy med isen i byen! Det er bare et lite eksempel men kan brukes for alle andre ting også. De fleste i vår alder med barn har bil av type VW Passat eller Audi A4. Vi kjører Skoda Fabia. Det er minst 250.000 kroner forskjell bare i kjøpsprisen, så kommer forsikring, høyere forbruk, you name it. Jeg måtte frigjøre meg fra å se bil som et statussymbol til et transportmiddel. Bilen står stille 23 timer i døgnet. Så hvorfor bruke en kvart million mer? Rikdom definerer jeg helt sikkert annerledes som du. Jeg tenker dollar-millionær, da er man rik. Har man 2 par million kroner i banken og nedbetalt hus har man romslig økonomi. Anonymkode: 10375...1aa
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #19 Skrevet 22. august 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og vi hadde nok holdt hodet over vannet likevel. Jeg må si at det av og til frister før fornuften slår til igjen. Anonymkode: d2ed9...8fe Ville si noe om dette. De fleste barnefamilier har 2 fulle inntekter, men det kan bli så brutal overgang hvis en mister jobben en liten stund eller verre, hvis en blir syk. Eller tenk deg en renteøkning til mer normalt nivå. Har man lavt forbruk trenger man ikke gjøre mange smertefulle justeringer, som er påtvunget i tillegg. Å ha nøkternt forbruk når man velger det så svir det ikke. Anonymkode: 10375...1aa
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #20 Skrevet 22. august 2018 Høres vel og bra ut. Dere er strukturerte og nøysomme. 👏 ikke like lett med to- tre unger i hus. Men vi prøver så godt vi kan. Hver bidige dag. 😏 Anonymkode: 552fe...ee2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå