AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Heisann Vi har fått oss ny valp, 10 uker. Fra før har vi en eldre hund på 9,5 år. Vi har også hatt en hund til som ble avlivet i april. Det er noen år siden vi hadde valp sist, og den ene av våre var omplassering - så husker ikke helt ifht. denne hjemme alene-treningen. Jeg er ufør og stort sett hjemme med hundene, ellers har vi de med - men greit om den lærer seg å være alene så jeg kan dra til lege/tannlege/handle osv. Hvordan gjorde dere det? Vi er begynt litt med sånn å lukke døren når vi er i et annet rom, gå ut i 1 minutt av gangen og slikt. Er også litt usikker på hva vi gjør med den andre hunden. Skal vi la han være der? Kun i begynnelsen? Bare av og til? Det er jo ikke så mange situasjoner valpen trenger å være helt alene uten den, men en dag må den kanskje avlives eller iallefall ha veterinærtime, da. Foreløpig må nok valpen være i bur når den er alene da den tygger på ledninger og har en tendens til å nesten-velte ting over seg, så vi har begynt med burtrening og han legger seg selv i buret (med åpen dør) av fri vilje når han føler for det. Tips til oss som er litt utrente i å ha valp? Anonymkode: 1bdae...45a
Tabris Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Jeg ville fortsatt som du gjør med bare å gå ut døren og gå rett inn igjen. Hvis han klarer ett minutt uten å lage lyd og stresse, så kan du øke gradvis. Hvis valpen ikke klarer å slappe av eller lager lyd (hyler, bjeffer, piper..) når dere går, så har dere gått for fort frem. Den andre hunden ville jeg bare latt være der den er når den er hjemme alene. Har du mulighet for å avgrense områder med valpegrind/kompstgrinder i stedet for å bruke bur, så er det bedre, siden valpen da får litt mer plass.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 18 minutter siden, Tabris skrev: Jeg ville fortsatt som du gjør med bare å gå ut døren og gå rett inn igjen. Hvis han klarer ett minutt uten å lage lyd og stresse, så kan du øke gradvis. Hvis valpen ikke klarer å slappe av eller lager lyd (hyler, bjeffer, piper..) når dere går, så har dere gått for fort frem. Den andre hunden ville jeg bare latt være der den er når den er hjemme alene. Har du mulighet for å avgrense områder med valpegrind/kompstgrinder i stedet for å bruke bur, så er det bedre, siden valpen da får litt mer plass. Takk for svar. Han piper ikke når vi går (noen ganger piper han når vi går ned trappen, men tror det er fordi han tror han skal få mat da). I dag dusjet vi med badedøren lukket (da la han seg inn i buret selv, men med døren åpen) og vi var på badet i 30 min uten problemer. Han virker ikke til å bry seg når vi går ut, bare ser på oss og sover videre. Vår andre hund er veldig kul på å være alene, så det kan jo være at han tar etter han. Det gjorde iallefall den forrige hunden vår. På sikt kan vi sette opp filmkamera så vi ser hva som skjer når vi er borte (gjorde det med de forrige hundene også). Har vært på flere butikker og sett etter valpegrinder, uten å finne en passende. Men, han har den største typen bur og er bare en biiitteliten valp, så han klarer å både sove i alle mulige stillinger, leke, drikke, gå litt rundt, snu seg, hoppe osv inni buret. Han virker til å trives der inne, og går ofte inn på eget initiativ (har det stående med åpen dør i stuen). Er i utgangspunktet motstander av bur (har ikke hatt til de forrige hundene våre), men for meg handler det om trygghet. Huset har stort sett ledninger overalt, og selvom valpen kanskje ikke kommer ut av en valpegrind klarer den store hunden vår å "klappe" den sammen (iallefall de grindene vi har sett) - så tenker at det er det tryggeste for den. Han kan også falle ned trappen for eksempel (for liten til å gå i trapp). I tillegg vet man jo aldri når man lar to hunder være alene sammen - med den forrige hunden vår gikk det bra i 7 år, men så kom vi hjem en dag og de hadde sloss (heldigvis ingen alvorlige skader, men det vet man jo aldri - har hørt noe skrekkhistorier før). Dette var fordi den andre hunden hadde blitt syk, men igjen - man vet aldri. Vi har også hatt andre ubehagelige opplevelser med å være alene i ung alder, så har ikke lyst til å ta noen sjanser. For meg er iallefall sikkerhet aller viktigst, så lenge hunden også er komfortabel med bur. Tenker også at det er en fordel at hunder er ok med bur med tanke på bilkjøring. Så fort vi føler oss trygge på at han ikke kan skade seg lenger, får han selvfølgelig gjøre som han vil. Vi har også lært på flere hundekurs at en del hunder slapper bedre av i bur fordi de har et mer avgrenset område, spesielt valper kan jo kave seg en del opp/bli destruktive hvis det er mye gøy å holde på med og stor plass. Anonymkode: 1bdae...45a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå