ikkerepresentativ Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Jeg hører hele tiden folk som påstår at mennesker er like mye verdt. Slike folk forsøker å omskrive virkeligheten, ved å redefinere ord. Det er veldig påfallende, og det er provoserende. Det er i det hele tatt morsomt hvor mye virkelighetsfornektelse vi utsetter oss for i hverdagen av sosiale grunner. Men snu på det: hvis du skulle solgt et menneske, hvordan skulle du gitt en prisantydning? 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Det kommer helt an på verdiene til hver enkelt hva de vil måle verdi etter. Jeg vurderer verdi utifra hvordan en person er og oppfører seg, samt holdninger. Det er for så vidt greit å ha kjipe holdninger til en viss grad, så lenge det ikke går utover andre mennesker på en destruktiv måte. Anonymkode: 7c73f...821
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 i praksis er ikke alle like mye verdt. Presidenten, kongen, kjendisene, legen blir fort mer verdt enn den vanlige personen i gata. Overklassemennesker er mer verdt enn de lavtlønnede. Verdt er også hvem som står deg nærmest. vanligvis så vil jo folk sette sin familie og venner høyere enn alle andre der ute i verdnen som de ikke kjenner eller vet om. Anonymkode: e3983...f11 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: i praksis er ikke alle like mye verdt. Presidenten, kongen, kjendisene, legen blir fort mer verdt enn den vanlige personen i gata. Overklassemennesker er mer verdt enn de lavtlønnede. Verdt er også hvem som står deg nærmest. vanligvis så vil jo folk sette sin familie og venner høyere enn alle andre der ute i verdnen som de ikke kjenner eller vet om. Anonymkode: e3983...f11 Men verdi er hva vi mennesker velger har verdi. Du kan sette dine egne verdier og prioriteringer basert på hva du mener er riktig. At "alle andre" mener noe annet har ingenting å si for hva du mener. Det finnes ingen høyere makter som gir menneske verdi, det eneste grunnlaget noen har for å si at sin familie er mer verdt enn andre, er at de velger å sette høyere verdi på dem enn andre. Det er ingen naturlov, ingen gud, ingen som kan si at det er en endelig sannhet. Anonymkode: 7c73f...821
I Grosny Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Kilospris er iallfall ikke kult på mennesker. Det får meg til å tenke på det matvareproduktet som har markedets mest perverse varenavn, nemlig kjøttdeigen "familiedeig". 6
prettylittlemisfit Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 Verdien av ett menneske kan ikke måles i penger. Blir helt kvalm av å lese forsikringshefte fra Eika jeg fikk for litt siden.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 7 minutter siden, I Grosny said: Kilospris er iallfall ikke kult på mennesker. Det får meg til å tenke på det matvareproduktet som har markedets mest perverse varenavn, nemlig kjøttdeigen "familiedeig". Kanskje ikke kult, men er det en dårligere måte å måle verdi hos mennesker enn andre? Hvorfor? 5 minutter siden, Rumle said: Sånt kan heldigvis ikke måles Ifølge hvem? 2 minutter siden, prettylittlemisfit said: Verdien av ett menneske kan ikke måles i penger. Blir helt kvalm av å lese forsikringshefte fra Eika jeg fikk for litt siden.. Ifølge dine verdier så kan det ikke måles i penger. Men det finnes mennesker som gjør det. Er deres meninger dårligere enn dine? Anonymkode: 7c73f...821
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 Innen livredning så vektes menneskers verdi mot hverandre etter alder. Hvor mye liv de har igjen å leve. Enkelt nok. Et barn har da større verdi enn en pensjonist, om man må velge, og reddes først. Alder er den eneste nøytrale verdifaktoren som spiller en faktisk rolle. Anonymkode: f4e51...820 1
Rumle Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: --- Ifølge hvem? --- Anonymkode: 7c73f...821 Ehh .. meg? 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #11 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Rumle skrev: Ehh .. meg? Og meg, Anonymkode: faafa...e98 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 Finn det ut her. http://www.humanforsale.com Anonymkode: caeb0...384
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 14 minutter siden, Rumle skrev: Sånt kan heldigvis ikke måles Det er litt sånt, og litt feil. Samfunnsøkonomer regner jo ut verdi av menneskeliv. Men det tilsvarer jo ikke verdien mennesker har for andre mennesker. Anonymkode: fca85...2b1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #14 Skrevet 23. august 2018 9 minutter siden, Rumle said: Ehh .. meg? Ok, da er det dine verdier at verdier ike kan måles. Det er ike en sannhet, kun din mening Anonymkode: 7c73f...821
Rumle Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er litt sånt, og litt feil. Samfunnsøkonomer regner jo ut verdi av menneskeliv. Men det tilsvarer jo ikke verdien mennesker har for andre mennesker. Anonymkode: fca85...2b1 Nei, men det er jo litt det jeg tenker også, for meg kan en ikke sette en verdi før alle faktorerer er vurdert. Og hvordan skulle det gjøres? Det er ikke mulig.
Rumle Skrevet 23. august 2018 #16 Skrevet 23. august 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, da er det dine verdier at verdier ike kan måles. Det er ike en sannhet, kun din mening Anonymkode: 7c73f...821 Ja, vi er på et debattforum, jeg gir min mening. Og min mening er ikke at verdier ikke kan måles, min mening er at man ikke kan måle verdien på et enkelt menneske. Endret 23. august 2018 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 On 8/22/2018 at 6:18 PM, ikkerepresentativ said: Jeg hører hele tiden folk som påstår at mennesker er like mye verdt. Slike folk forsøker å omskrive virkeligheten, ved å redefinere ord. Det er veldig påfallende, og det er provoserende. Det er i det hele tatt morsomt hvor mye virkelighetsfornektelse vi utsetter oss for i hverdagen av sosiale grunner. Men snu på det: hvis du skulle solgt et menneske, hvordan skulle du gitt en prisantydning? Når man snakker om at mennesker er like mye verdt så snakker man om menneskeverdet, ikke kroner og øre. Mulig du har misforstått litt. Anonymkode: 9c1fa...910 1
prettylittlemisfit Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke kult, men er det en dårligere måte å måle verdi hos mennesker enn andre? Hvorfor? Ifølge hvem? Ifølge dine verdier så kan det ikke måles i penger. Men det finnes mennesker som gjør det. Er deres meninger dårligere enn dine? Anonymkode: 7c73f...821 Skulle kanskje ha skrevet etter min mening. Jeg respekterer at andre har andre meninger enn meg. Ingen er rett, feil, bra eller dårlige. Finnes det en fasit?
I Grosny Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innen livredning så vektes menneskers verdi mot hverandre etter alder. Hvor mye liv de har igjen å leve. Enkelt nok. Et barn har da større verdi enn en pensjonist, om man må velge, og reddes først. Alder er den eneste nøytrale verdifaktoren som spiller en faktisk rolle. Anonymkode: f4e51...820 Det er vel litt sånn i fotball også.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 Et staistisk liv har en verdi i kroner. Det er en verdi som benyttes når det regnes på ulykker og risikoreduksjon i et kost/nytte perspektiv. I 2009-kroner var den offisielle verdien av et statistisk menneske 26 millioner 126 tusen 880 kroner. I dag er verdien justert siden tallet ovenfor er 9 år gammelt. Anonymkode: 96b20...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå