AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som nettopp har startet å studere (6 år). Jeg hadde 2 friår hvor jeg jobbet litt og tok opp fag, men jeg jobbet såpass lite at jeg ikke kom over skattegrensen. Jeg har blant annet ptsd og litt mer som har gjort at jeg har måtte brukt de siste årene på å bygge meg opp og få energi igjen til å studere. Jeg har ekstra-stipend for de som ikke kan jobbe samtidig som de studerer, så derfor skal jeg ikke jobbe under studietiden. Jeg kommer altså til å være 27 år når jeg starter i jobb, og kommer ikke til å ha et eneste pensjonspoeng... Jeg er litt redd for at jeg kommer til å bli straffet så mye for det når jeg blir eldre! Går det fint å starte å jobbe som 27-åring? Og hvor mange pensjonspoeng hadde dere i denne alderen? Anonymkode: 0280a...ef3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 27 er ikke så gammelt å starte første skikkelige jobb. Det går bra Anonymkode: 7dc71...b83 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 Det vil gå helt fint! Regner med at en så lang utdannelse gir en god lønn, som igjen gjør at du selv kan spare til pensjon. Da har du det itillegg til det du får via jobben. Anonymkode: b964c...eca
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 Dere som er unge idag må jobbe mye lenger før dere kan ta ut pensjon. For å få full uttelling så må nok dere belage dere på å jobbe til dere er 70. Tror heller ikke du skal satse på å få noe særlig utbetalt i pensjon. Tror det er viktigere at du begynner med privat pensjonssparing så fort du er ferdig utdannet og i jobb. Hadde du derimot vært innvandrer så hadde du opptjent full pensjon så fort du kom over grensen. Det er derfor vi betaler vår skatt med glede gjennom et langt arbeidsliv - for at berikelsene skal kunne få div trygder og ytelser mens vi må spinke og spare... Anonymkode: 0a066...a5f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du derimot vært innvandrer så hadde du opptjent full pensjon så fort du kom over grensen. Det er derfor vi betaler vår skatt med glede gjennom et langt arbeidsliv - for at berikelsene skal kunne få div trygder og ytelser mens vi må spinke og spare... Anonymkode: 0a066...a5f Innvandrer? Anonymkode: 6ec65...895
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som er unge idag må jobbe mye lenger før dere kan ta ut pensjon. For å få full uttelling så må nok dere belage dere på å jobbe til dere er 70. Tror heller ikke du skal satse på å få noe særlig utbetalt i pensjon. Tror det er viktigere at du begynner med privat pensjonssparing så fort du er ferdig utdannet og i jobb. Hadde du derimot vært innvandrer så hadde du opptjent full pensjon så fort du kom over grensen. Det er derfor vi betaler vår skatt med glede gjennom et langt arbeidsliv - for at berikelsene skal kunne få div trygder og ytelser mens vi må spinke og spare... Anonymkode: 0a066...a5f Jeg tok deg seriøst helt til jeg leste det siste avsnittet ditt. Anonymkode: c955c...da4 4
applestories Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som er unge idag må jobbe mye lenger før dere kan ta ut pensjon. For å få full uttelling så må nok dere belage dere på å jobbe til dere er 70. Tror heller ikke du skal satse på å få noe særlig utbetalt i pensjon. Tror det er viktigere at du begynner med privat pensjonssparing så fort du er ferdig utdannet og i jobb. Hadde du derimot vært innvandrer så hadde du opptjent full pensjon så fort du kom over grensen. Det er derfor vi betaler vår skatt med glede gjennom et langt arbeidsliv - for at berikelsene skal kunne få div trygder og ytelser mens vi må spinke og spare... Anonymkode: 0a066...a5f Jeg regner med du snakker om flyktninger. Jeg vet ikke hvordan du definerer "full pensjon", men det stemmer at flyktninger, når de får vedtak om opphold, får godkjent full trygdetid, og dermed minstepensjon. Fordelen de får går ut på at de ikke må bo 40 år i Norge for å ha rett på minstepensjon. Om de ikke jobber får de heller ikke mer enn det. Flyktninger får altså pensjonspoeng på samme måte som nordmenn - ved å jobbe for dem. De som ikke jobber og de som tjener lite - nordmenn som flyktninger- får minstepensjon. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som er unge idag må jobbe mye lenger før dere kan ta ut pensjon. For å få full uttelling så må nok dere belage dere på å jobbe til dere er 70. Tror heller ikke du skal satse på å få noe særlig utbetalt i pensjon. Tror det er viktigere at du begynner med privat pensjonssparing så fort du er ferdig utdannet og i jobb. Hadde du derimot vært innvandrer så hadde du opptjent full pensjon så fort du kom over grensen. Det er derfor vi betaler vår skatt med glede gjennom et langt arbeidsliv - for at berikelsene skal kunne få div trygder og ytelser mens vi må spinke og spare... Anonymkode: 0a066...a5f 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok deg seriøst helt til jeg leste det siste avsnittet ditt. Anonymkode: c955c...da4 Enig med da4!! Mine foreldre er pensjonerte innvandrere etter maaaaaaaaaange års arbeidstid og skattebetaling til Norge. De er minstepensjonister. Hvor kan vi søke for å få full pensjon? Må jo spørre deg siden du har så god peiling Anonymkode: f004b...c26 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som er unge idag må jobbe mye lenger før dere kan ta ut pensjon. For å få full uttelling så må nok dere belage dere på å jobbe til dere er 70. Tror heller ikke du skal satse på å få noe særlig utbetalt i pensjon. Tror det er viktigere at du begynner med privat pensjonssparing så fort du er ferdig utdannet og i jobb. Hadde du derimot vært innvandrer så hadde du opptjent full pensjon så fort du kom over grensen. Det er derfor vi betaler vår skatt med glede gjennom et langt arbeidsliv - for at berikelsene skal kunne få div trygder og ytelser mens vi må spinke og spare... Anonymkode: 0a066...a5f Hvor er dokumentasjonen på din siste påstand der??? Den skulle jeg gjerne se, siden jeg jobber med pensjoner og dette var helt nytt for meg.... Anonymkode: 40599...e43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå