Gå til innhold

Vanlig med ett års bindingstid - husleiekontrakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, er dette vanlig? Har til nå kun hett erfaring med leie med 3 måneders gjensidig oppsigelsestid, men jeg bor på et mindre sted. Skal flytte inn til Oslo og ser at mange opererer med 1 års bindingstid på kontrakten. I alle fall firmaer som Utleiemegleren etc. 

Er ikke dette litt vel risikabelt? Hva om man får helt grusomme naboer som fester dagen lang, eller det startes et enormt byggeprosjekt rett utenfor vinduet, eller hva om man får plutselige forandringer i livssituasjon. Trodde liksom en ev de få fordelene med å leie nettopp var litt større frihet. Ser jo så klart at det kan være til min fordel óg, at utleier ikke kan kreve at jeg flytter ut før etter tidligst ett år. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det. Ser det er mange poster på forum på nettet med folk som desperat prøver å komme seg ut av slike bindingstider.

Noen erfaringer?

Anonymkode: aa29e...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med tidsbestemte avtaler er regulert av loven. En utleier kanfaktisk ikkje leie ut mindre en et år, dette er for å beskytte leietakeren. Fordelen med tidbestemt avtale er at utleier er sikker på at den som leier må flytte ut, hvis det skulle være problem med leieforholdet. Normalt sett får du fornyet kontrakt, og i noen tilfeller kan du sikkert få ubestemt avtale med 3 måneders oppsigelsefrist når utleier har fått full tillit til deg som leietaker. Men i dette tilfellet blir det mye vanskeligere å si opp en avtale fra utleirs side da han må ha en elgitim grunn for å si deg opp, dvs at utleier selv skal bo der, at du ikkje har betalt husleie, har gjort vandalisme etc.  Med tidbestemt avtale opphører avtalen av seg selv juridisk, uavhengig av grunn fra noen av partene.

Anonymkode: baabb...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det TS lurer på om det er vanlig å ikke ha mulighet til å si opp kontrakten første året (ikke nødvendigvis en tidsbestemt avtale).

Når det gjelder "din fordel" så kan utleier kreve at du flytter ut dersom du bryter kontrakten og slik er det egentlig med en gjensidig 3mnd oppsigelse også, utleier kan ikke hive deg ut med 3mnd varsel uten en god grunn (som konktraktsbrudd) - så dette blir mye det samme.

I utleiers marked tror jeg ikke det er uvanlig med slike bindinger, flere opererer også med at man bare kan si opp kontrakten bestemte tider på året (dette fordi det er lettere å leie ut feks. når studenter begynner på studier på sensommeren).

Så det er ikke ulovlig, det er ikke uvanlig (som du har lest), men det innebærer jo en viss risiko. Man bør vite at man virkelig vil bo der og at man ønsker å bo der et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme seg ut av en tidsbestemt avtale ved behov gjøres ved å finne og foreslå en leietager for fremleie ut leieperioden. Gir ikke utleier tillatelse til dette uten å avslå med en saklig grunn, fritas du for leiekontrakten. Saklig grunn kan f.eks være at leietager må være over/under en bestemt alder, livssituasjon (pendlerleilighet), og at boligen ikke klart blir overbefolket. Dvs at det må være veldig tydelig at 4 polakker ikke kan dele 27 kvadratmeter, mens et studentpar kan. 

https://lovdata.no/NL/lov/1999-03-26-17/§7-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å prøve å unngå dette. Kom selv i en situasjon hvor jeg hadde fryktelige folk i kollektivet og ville flytte, men måtte bo det til kontraktens utløp. Det var ikke noen hyggelig situasjon. 

Anonymkode: d9bb4...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, ekkoet. Ja, det var dette jeg lurte på. Ja, det er nok noe utleier gjør for å beskytte seg selv mot merarbeid med utskifting av leietakere, samt for at det ikke skal bli stående tomt på sommerstid.

Er det noen som vet hvor vanlig dette er i Oslo? Ser i annonsene at de store utleiefirmaene opererer med dette, men i de fleste annonser hvor det er private som leier ut, sår det ikke noe informasjon om oppsigelse. 

Jeg ønsker jo i utgangspunktet å unngå dette, men det kan virke som om det da kommer til å bli rimelig vanskelig å finne seg et sted å bo. 

TS

Anonymkode: aa29e...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på tidsbestemt kontrakt og bindingstid. Bindingstid er forøvrig helt frivillig, men svært vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...