Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer farmasi, men sliter litt med å få et bilde av hva yrket vårt egentlig går ut på. Hva er oppgavene til en farmasøyt, og hvilke ansvar har man? 

Har fått inntrykk av at den 5årige utdanningen jeg holder på med ikke gir meg annet enn en butikkjobb med mye fokus på salg/inntjening, i tillegg til å være undersåtten til legene. Vi lærer mye om legemiddler, men vi kan tydeligvis ikke ta noen form for avgjørelser? Bare gi råd som kunder, pasienter og leger KAN følge hvis de ønsker. 

Stemmer inntrykket mitt? Hvis ja, hva i alle dager er vitsen med å ta en så lang utdannelse?

Anonymkode: 605f5...319

Skrevet

Nå er ikke jeg farmasøyt. Men synes farmasøyter kunne blitt brukt til så mye mer. Det eneste de får lov til, er å informere om bivirkningene, virker det som. Da tør man nesten ikke snakke med dem. Jeg har allikevel funnet en farmasøyt som har vært som en lege nr. 2 for meg. Beroliget og forklart på en bedre måte, slik at jeg kunne følge fastlegens ordre. 

De kunne blitt brukt til rådgivingstjeneste, for de som ønsker å jobbe med mennesker og har like god sosial kompetanse som farmasøyten jeg nevnte. F.eks. på legevakten, det er sikkert mange som ringer der med bekymringsspørsmål omkring legemidler som de har fått resept på. Eller tjenester på nett.

Men jeg tror også noen driver med forskning, og jobber med forskjellige ting på sykehus.

Jeg skulle også ønske vi hadde flere farmasøyter innen psykofarmaka som var mer som de utenlandske. De norske innen dette feltet er veldig imot medisin og gjør pasientene urolige og motløse. Fordi de samarbeider med psykologer, som jo har en tradisjon med å være negativ til medisin, naturlig nok siden de vil helst at en benytter deres tjenester. Det virker som om forskningen deres er tilpasset dette.

Anonymkode: 0f356...eeb

Skrevet

Hvis du har lyst til å være på toppen av rangstigen hva gjelder å ta beslutninger som angår pasienter som kollegaer må følge er det nå rart at du har valgt å studere farmasi. 

Poenget med å ta en så lang utdanning er jo fordi man ønsker å drive med det utdanningen faktisk leder til. Hvis du tror at man skal holde på med arbeidsoppgaver som ikke er relatert til utdanningen og yrket har du jo misforstått noe vesentlig her. 

Anonymkode: 878b2...5b0

Skrevet

Oppfatningen du har om yrket er riktig. Jeg er enig med Anonymkode: 878b2... 5bo, og synes det er rart at du ikke har satt deg helt inne i arbeidsoppgavene til en farmasøyt før du starter på studiet, og når det ligger så mye informasjon på internett. Det er ikke så stor forskjell på en reseptarfarmasøyt med bachelor, og provisorfarmasøyt med master. Er det lov å spørre hva du tenkte arbeidsoppgavene til en farmasøyt er? 

Hvis du f.eks leser på utdanning.no: 

1.https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/reseptarfarmasoyt

Reseptarfarmasøyt:

• veilede og informere om legemidler og legemiddelbruk
  • ekspedere resepter
  • være ansvarlig for service og kundekontakt
  • produsere legemidler

2.https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/provisorfarmasoyt

Provisorfarmasøyt:

• veilede kunder eller annet helsepersonell i hvordan legemidler skal brukes. 
  • lede salget av medisiner og medikamenter
  • kontrollere resepter slik at kunden får dosen legen har foreskrevet
  • forsikre seg om at pasientene har forstått hva virkningene og bivirkningene av medisinene
  • gi opplæring

Selvsagt er det noen som driver med forskning, men de fleste jobber med salg/innkjøp av legemidler på et apotek.

Anonymkode: 03368...9b8

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lyst til å være på toppen av rangstigen hva gjelder å ta beslutninger som angår pasienter som kollegaer må følge er det nå rart at du har valgt å studere farmasi. 

Poenget med å ta en så lang utdanning er jo fordi man ønsker å drive med det utdanningen faktisk leder til. Hvis du tror at man skal holde på med arbeidsoppgaver som ikke er relatert til utdanningen og yrket har du jo misforstått noe vesentlig her. 

Anonymkode: 878b2...5b0

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppfatningen du har om yrket er riktig. Jeg er enig med Anonymkode: 878b2... 5bo, og synes det er rart at du ikke har satt deg helt inne i arbeidsoppgavene til en farmasøyt før du starter på studiet, og når det ligger så mye informasjon på internett. Det er ikke så stor forskjell på en reseptarfarmasøyt med bachelor, og provisorfarmasøyt med master. Er det lov å spørre hva du tenkte arbeidsoppgavene til en farmasøyt er? 

Hvis du f.eks leser på utdanning.no: 

1.https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/reseptarfarmasoyt

Reseptarfarmasøyt:

• veilede og informere om legemidler og legemiddelbruk
  • ekspedere resepter
  • være ansvarlig for service og kundekontakt
  • produsere legemidler

2.https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/provisorfarmasoyt

Provisorfarmasøyt:

• veilede kunder eller annet helsepersonell i hvordan legemidler skal brukes. 
  • lede salget av medisiner og medikamenter
  • kontrollere resepter slik at kunden får dosen legen har foreskrevet
  • forsikre seg om at pasientene har forstått hva virkningene og bivirkningene av medisinene
  • gi opplæring

Selvsagt er det noen som driver med forskning, men de fleste jobber med salg/innkjøp av legemidler på et apotek.

Anonymkode: 03368...9b8

Jeg har ikke behov for å være på toppen av rangstigen nei, men jeg har lyst til å ta avgjørelser innen feltet mitt. Og jeg har lest omtrent alt jeg kan komme over av hva yrket går ut på. Er dere farmasøyter?

For meg virker det som at farmasøyter ikke vet helt selv hvilken rolle de skal ha i samfunnet forøvrig. Visste dere at for eksempel i utlandet er det mer vanlig at farmasøyten tar seg av mye mer om det som har med medisinbruk å gjøre, det vil si velge ut hvilket preparat som skal brukes og dosering? 

Skrevet

Jeg har dessverre ikke noe godt svar til deg, annet enn at det er en uting at apotek er private, kommersielle bedrifter som driver som en butikk istedenfor å drive som en helseinstutisjon. 

Anonymkode: 0db40...86b

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer farmasi, men sliter litt med å få et bilde av hva yrket vårt egentlig går ut på. Hva er oppgavene til en farmasøyt, og hvilke ansvar har man? 

Har fått inntrykk av at den 5årige utdanningen jeg holder på med ikke gir meg annet enn en butikkjobb med mye fokus på salg/inntjening, i tillegg til å være undersåtten til legene. Vi lærer mye om legemiddler, men vi kan tydeligvis ikke ta noen form for avgjørelser? Bare gi råd som kunder, pasienter og leger KAN følge hvis de ønsker. 

Stemmer inntrykket mitt? Hvis ja, hva i alle dager er vitsen med å ta en så lang utdannelse?

Det stemmer i all hovedsak. I tillegg skal du kunne svare på spørsmål om alt mulig av innholdsstoffer i medisiner. Bestille inn og holde oversikt over hva dere har og hva dere trenger mer av. 

Anonymkode: dc508...cac

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer i all hovedsak. I tillegg skal du kunne svare på spørsmål om alt mulig av innholdsstoffer i medisiner. Bestille inn og holde oversikt over hva dere har og hva dere trenger mer av. 

Anonymkode: dc508...cac

Takk for konkret svar 🙂

• Liker 1
Skrevet

Tar tilbake det jeg skrev i stad. Opplevde nå en annen farmasøyt som var overivrig og alt for pratsom, fikk helt angsanfall av vedkommende, anbefalte dosering som ikke legen min har sagt noe om. Mange av dem burde lært seg hensyn og diskresjon.

Anonymkode: 0f356...eeb

• Nyttig 1
  • 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Angrer veldig på farmasiutdanningen. Det går veldig mye i butikkjobb og du kommer til å jobbe der de resterende 46 årene av livet ditt. Noen dager er greie, men de aller fleste er bare helt utmattende. Skal studere helseøkonomi nå for det er et mye bedre valg med masse muligheter, eventuelt økonomi. Som sagt 90% ender opp på apoteket, det er virkelig lite med industri. Stort fokus på mersalg av varer i "butikken" kaller meg og kollegaene mine det. Dersom 90% ender opp på apotekene og resterende går inn til forskning og diverse så sier det jo hvor lite muligheter det virkelig er. Dette er vel bare ren markedsføring for å få flere til å studere farmasi. Hilsen en farmasøyt som har jobbet i Bergen, Oslo, og som abulerende farmasøyt i 4 år. Så hvis du virkelig har lyst til å jobbe på apotek hver dag så er det bare å kjøre på, men jeg råder deg til å tenke veldig godt etter om det er virkelig virkelig det du vil. Apotek lederen pisker oss hver dag om å få solgt så mye som mulig for å tjene så mye som mulig. Farmasøyt er ikke det det en gang var å være. Kunder maser på deg hele tiden og tror de kan mye mer enn deg, og de krangler med deg når apoteket har gått tom for en vare.... HVA VIl DU JEG SKAL GJØRE???? STIKKE PÅ HOVEDLAGERET OG HENTE PILLENE DINE???? Vær toldmodig med meg... herlighet.... Det er helt elendig at ting er som de er, men sånn er det. Men slik har det blitt ettersom årene går, før pleide de å lage medisinene på apoteket, men nå er jo alt ferdig laget, pakket og sendt hit for å selges. Så ja butikkjobb er det man bruker 5års studie på.

Endret av Sussanne28
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Før du gir opp utdannelsen din og resignerer: Husk at det er farmasøyter som jobber på/i apotek, og det er farmasøyter som jobber på sykehus. Kanskje sykehusfarmasi passer deg bedre? Kan det være verd å ta kontakt med Norske Sykehusfarmasøyter og undersøke litt? 

Slenger inn en ganske grei informativ filsnutt:

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet (endret)

I utlandet spiller farmasøyter en større rolle enn det de gjør her, men dette har med hvordan de har utviklet sitt helsetilbud og hvordan vi har utviklet våres. Farmasøyter har flere oppgaver der ute og selve arbeidsmulighetene er større så derfor vil også oppgavene som kommer frem til apoteket bli mer belyst og etter hvert vil man få inn nye oppgaver. Kanskje de har testprosjekter der de tester nye oppgaver som skal tas ibruk og ser hvordan det går, går det fint, utvkiler de nye tilbud etter etterspørel og implementerer dette inn. MEN SOM ALL TING I NORGE, så tar det 100 år før noe skjer generelt. Nå snakker jeg generelt om alt politikerne tar beslutninger på, til at arbeidet skal være ferdig fullført. HELE TIDEN GÅR VI OVER TIDEN OG SLØSER FLERE MILLIONR KRONER fordi vi har en skikkelig plan og bare "BETALER" fordi vi har penger. Så endres noen planer her og der og vi prøver noe nytt og kaster inn skattepenger her og der. Med et så kunnskapsrikt og ressurssterkt land som vi er så er det veldig tragisk at vi holder på slik. Og dette vil jo da reflekteres videre i alt annet som foreksempel helseveset og da videre til farmasøyt yrket og hva osv osv.

Tilbake til saken: Et vanlig bilde av farmasøytens hverdag får du fra apoteket, som 90% ender opp i. Forskjellen mellom reseptar og farmasøyt er ikke noe stort, de gjør samme type jobb, er bare at farmasøyten må godkjenne reseptene før de gis ut. Ellers har de prikk like oppgaver, men farmasøyten kan også lede apoteket som apoteker hvis man vil drive med det. Da er man ansvarlig for økonomien, lage timeplanen til de ansatte og mye mye papirarbeid så det er sagt. Utdanning.no pynter på veldig mye med ord of fagspråk som er veldig formelle regler og definisjoner, men skal man si det rett frem som det er, så er det slik jeg har sagt det. Som sagt du må heller se for deg selv hvor du har lyst til å jobbe etter endt utdanning. Du må være glad for å gå på jobben din hver dag de neste 46 årene, ellers blir det noen tunge tider å møte.

Endret av Sussanne28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...