Gå til innhold

Sodd til Lapskaus?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fik så lyst på lapskaus, og har sodd. H a gjør jeg. Sukkerkulør? Jevning? Fryste grønnsaker?

Takk :) 

Anonymkode: 2ea8e...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer poteter for å tykne sodden, og mer grønnsaker. Men sodd har medisterboller i seg, det vil si at lapskausen da er av typen lys. Mørk lapskaus er med oksekjøtt og blir brun når man bruner kjøttet.

Har du potetstappe pose kan det også  brukes til å tyine sodden.

Anonymkode: e5d41...904

• Liker 3
Skrevet

Du kan ta en pose med potetmos for å tykne den :)

Anonymkode: 15e7c...d31

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer poteter for å tykne sodden, og mer grønnsaker. Men sodd har medisterboller i seg, det vil si at lapskausen da er av typen lys. Mørk lapskaus er med oksekjøtt og blir brun når man bruner kjøttet.

Ja. Men heller mer poteter og gulrøtter enn potetstappe. Har opplevd lapskaus som smakte mest av posepotetstappe, og det var virkelig nedtur. Å mose noen av potetene og gulrøttene heller vil jeg foreslå.   ☺

Endret av Jerry Lee
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir brun av å brune kjøttet? Alle grønnsakene også mener du? 

Anonymkode: 75561...0ac

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir brun av å brune kjøttet? Alle grønnsakene også mener du? 

Anonymkode: 75561...0ac

Bruner kjøtet i smør, da blir smør og kjøtt brunt, tar litt hvetemel i kjelen, slik det også stekes brunt, heller på vann, koker så lenge du selv vil, jeg liker ihjekokt kjøtt og koker dermed i flere timer, må da fylle opp med litt vann i ny og ne, når det er ca 20 min igjen før middagen skal være ferdig putter man i poteter, gulerøtter kålrabi og ellers de grønnsakene man vil ha i lapskausen, og passer på vannmengden da hvetemelet så klart har gjort at det blir mer grøtlignende saus og potetene har stivelse som også tykner sausen.

Aldri brukt sukerkulør, da lapskausen blir brun av det brunede kjøttet, smøret og hvetemelet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...