Gå til innhold

Studere jus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er 23 år, og føler meg litt forvirret over livet mitt.
Tidligere hadde jeg store ønsker om å studere medisin, derfor tok jeg opp realfag etter VGS og planen var å studere i utlandet.
Men jeg fant så ut at dette ikke var noe for meg, ettersom jeg ikke er særlig praktisk av meg. 

Tidligere vurderte jeg jus-studiet, men jeg er redd jeg er for lite kynisk. Men jeg elsker å skrive og er glad i å studere. Jeg liker også godt problemløsning, det å dykke ned i papirarbeid og å jobbe lenge med noe. Ellers er jeg veldig glad i mennesker, og rettferdighet og samfunnsspørsmål står meg veldig nært. Samtidig setter jeg veldig pris på å jobbe alene, likevel jobber jeg godt i interaksjon med andre også. Derfor har jeg begynt å kjenne på lysten om å studere jus igjen. Men som 23 år ønsker jeg ikke å hoppe på feil utdannelse, og er derfor livredd for å velge feil.

Jeg har også vurdert journalistikk, men jeg tenker at jeg kan skrive på siden av et annet studie uansett... Mange har også fortalt meg at de ser for seg meg som advokat, og de skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hoppet på toget tidligere. 
Hva ville dere tenkt i min situasjon? Jeg kjenner meg livredd. 
Hvilke egenskaper bør en jurist ha? Hva bør jeg eventuelt tenke over? Hvordan er juss? 
Jeg tok ikke rettsvitenskap på VGS og jeg angrer meg derfor mye. 

Anonymkode: 907a3...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.
Ettersom jeg også jobbet mot å studere medisin i utlandet, har jeg ikke tatt opp andre fag enn realfag. 
Men dersom jeg tar opp to fag kommer jeg lett inn i Bergen, er det verdt det? 

I tillegg kan jeg studere i samme byen som kjæresten min kommer til å jobbe i, og det synes jeg høres helt glimrende ut (ikke at det prioriteres). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

Jeg er 23 år, og føler meg litt forvirret over livet mitt.
Tidligere hadde jeg store ønsker om å studere medisin, derfor tok jeg opp realfag etter VGS og planen var å studere i utlandet.
Men jeg fant så ut at dette ikke var noe for meg, ettersom jeg ikke er særlig praktisk av meg. 

Tidligere vurderte jeg jus-studiet, men jeg er redd jeg er for lite kynisk. Men jeg elsker å skrive og er glad i å studere. Jeg liker også godt problemløsning, det å dykke ned i papirarbeid og å jobbe lenge med noe. Ellers er jeg veldig glad i mennesker, og rettferdighet og samfunnsspørsmål står meg veldig nært. Samtidig setter jeg veldig pris på å jobbe alene, likevel jobber jeg godt i interaksjon med andre også. Derfor har jeg begynt å kjenne på lysten om å studere jus igjen. Men som 23 år ønsker jeg ikke å hoppe på feil utdannelse, og er derfor livredd for å velge feil.

Jeg har også vurdert journalistikk, men jeg tenker at jeg kan skrive på siden av et annet studie uansett... Mange har også fortalt meg at de ser for seg meg som advokat, og de skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hoppet på toget tidligere. 
Hva ville dere tenkt i min situasjon? Jeg kjenner meg livredd. 
Hvilke egenskaper bør en jurist ha? Hva bør jeg eventuelt tenke over? Hvordan er juss? 
Jeg tok ikke rettsvitenskap på VGS og jeg angrer meg derfor mye. 

Jeg kjenner flere jurister og de mener at det er et vanskelig arbeidsmarked nå. Det er ganske mange som studerer jus og man må ha gode karakterer for å få toppjobber i private advokatfirmaer. Har også sett ledige stillinger som jurist i kommune-Norge og det er mange søkere til en ledig stilling. Ikke for å ta fra deg motet, men noe å tenke på med valg av utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er det nokså vanskelig for jurister på arbeidsmarkedet, spesielt om en ikke kun har toppkarakterer fra studiet. Det er enormt krevende å skulle få toppkarakter på jussen. "Alle" jobber svært hardt, og alle har over 5 i snitt fra vgs. Det er klart nivået blir høyt. 

Det er ikke rettsvitenskap på videregående, antar du mener rettslære. Det er i så tilfelle ikke noe krav med rettslære for å studere rettsvitenskap, så det er ikke noe problem. Jeg studerte jus ett år i Bergen, og de fleste hadde ikke hatt rettslære.

Jeg sluttet på studiet siden det var noe annet jeg heller ville. I tillegg syntes jeg det på mange måter var et sært miljø på jussen som jeg ikke følte jeg passet helt inn i, men det er selvsagt personavhengig. Selv syntes jeg det var et voldsomt karakterpress på jusstudiet, og personlig hadde jeg slitt meg ut om jeg skulle studert jus i fire år til. 

Som lege vil du ha mange flere muligheter og ikke minst langt bedre arbeidsmarked, enn som jurist. Jusstudiet er svært tungt. Det er selvsagt medisinstudiet også, det er det ingen tvil om, men der vet man i det minste at man får noe igjen for strevet. I tillegg har ikke karakterene har like mye å si der som på jussen. 

Egenskaper en jusstudent/jurist bør ha etter min mening, er først og fremst å være flink til å uttrykke seg skriftlig og muntlig. En må være god til å argumentere og få frem sine synspunkter. Videre må man kunne se saker fra begge sider og dermed være reflektert. Du må være nøye, være god på tolking av ordlyd i lovtekst, se sammenhenger. Du må absolutt like å lese, for det er MYE lesing, og mye av det du leser vil oppleves som veldig tørt. Men lesinga er fullt overkommelig hvis man jobber jevnt og trutt. 

Anonymkode: a1366...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye høyere snitt for å komme inn på medisin enn jus? Sikker på at du trenger ta opp flere fag? Ingen andre krav utover studiekompetanse, og det gir ingen særlig fordel å ha hatt rettslære. 

Du trenger på ingen måte være kynisk for å studere jus. Det finnes mange idealister og ildsjeler, også blant jusstudenter og jurister. Har du vurdert Jussbuss/jurk/gatejuristen feks? Meld deg inn i en studentforening du liker, så finner du likesinnede du kan henge med resten av studiet - feks Amnesty. 

Endret av alabaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, alabaster skrev:

Det er vel mye høyere snitt for å komme inn på medisin enn jus? Sikker på at du trenger ta opp flere fag? Ingen andre krav utover studiekompetanse, og det gir ingen særlig fordel å ha hatt rettslære. 

Du trenger på ingen måte være kynisk for å studere jus. Det finnes mange idealister og ildsjeler, også blant jusstudenter og jurister. Har du vurdert Jussbuss/jurk/gatejuristen feks? Meld deg inn i en studentforening du liker, så finner du likesinnede du kan henge med resten av studiet - feks Amnesty. 

Medisin i Norge ja, men TS planla å studere medisin i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Medisin i Norge ja, men TS planla å studere medisin i utlandet. 

Åja, det så jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...