Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en voksen sønn som fortsatt bor hjemme pga ingen inntekt til å flytte ut. Han har tatt barne og ungdomsarbeid, men har ikke fått jobb etterpå. Har hatt arbeidstrening på sfo/skole det siste året og trivdes kjempegodt der. I løpet av sommeren har han fortsatt ikke fått jobb eller lærlingplass. Gikk til NAV igjen for å søke om videre arbeidstrening på sfo/skolen han hadde vært på. Han fikk gode skyssmål fra dem og var godt likt. Problemet er at saksbehandleren hans sier at han ikke kan få et år til med arbeidstrening - for det kan man bare få for et år. Han fikk beskjed om å søke sosialhjelp! Her trodde jeg NAV var ivrig på å få folk ut i arbeid, men så vil de heller at ungdommer ska søke om sosialtrygd istedet! For sønnen min, son ønsker seg jobb og gå til er det ingen løsning. Mens han fortsatt søker jobb, burde vel heller arbeidstrening værealternativet enn sosialhjelp! Noen her som har hatt mer enn et års arbeidstrening, eller har peiling på hva sønnen min bør gjøre! Personlig er han voksen til å klare seg selv, men pga situasjonen han er i bor han hjemme. Vil bare si at alt han drømmer om er å få jobb og flytte for seg selv - livet hans står liksom på vent.. Hva gjør han/vi?

Anonymkode: b1ae0...bd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel ikke arbeidstrening ment som et tiltak kun for å holde folk ute av sosialen. Hvis han har fått gode tilbakemeldinger der han har vært, er han sikkert klar for å ha en vanlig jobb. Han kan søke på skole, søke på jobber på SFO, barnehage, skoleassistent, andre steder osv. Både faste stillinger, vikariat og ringevikar. Han kan også ta kontakt med bemanningsbyrå. Det er viktig å søke på alt som er, ikke kun den ene stillingen som han tror er drømmejobben. 

Hvis alt han drømmer om er å flytte for seg selv og få en jobb, bør han være innstilt på å anstrenge seg for å få det til. Det beste du som mor kan gjøre for å støtte han, er å oppfordre han til å jobbe for å fikse livet sitt selv. Nå vet ikke jeg om det er andre utfordringer å ta hensyn til, det sier du ingenting om, men ikke fremstill det som at det er NAV/kommunen/staten som skal fikse dette for han. Det er det dummeste du kan gjøre hvis du ønsker det beste for han.

Anonymkode: 01a42...2ff

• Liker 3
Skrevet

Med mindre dere bor på en veldig liten plass, synes jeg det er rart at han ikke får jobb når han er barne og ungdomsarbeider  Her må det være noe mer bak. Hvordan fremstår han? Hvordan er han ellers? Kan han skrive søknader og cv på en god måte? Hvordan kler han seg?

Anonymkode: d8aec...cf0

• Liker 3
Skrevet

Så du synes sønnen din skal få ekstra år i arbeidstrening og da tar plassen til en nyutdannet som kanskje trenger den arbeidstreningen som referanse. Sønnen din har tross alt fått et år og har nå en referanse. 

Sønnen din får ta seg en jobb som noe annet enn hva han er utdannet til frem til han får en jobb innen ubgdoms og barne arbeid. 

Om han får sosialhjelp vil han vel også ha råd til å flytte hjemmefra? Så hvorfor er det Så dårlig at han blir tilbudt penger til livsopphold? 

Anonymkode: b9df4...f93

• Liker 1
Skrevet

Synes det er rart at han ikke får en ringevikarstilling i skole/barnehage/sjukeheim i hvertfall? Jeg var selv tilkallingsvikar i ett år etter endt bachelorgrad, før jeg fikk noe mer forutsigbart. Det er ganske vanlig, selv om det selvsagt kan være litt frustrerende :) 

Anonymkode: 77299...d18

• Liker 4
Skrevet

Synes dette høres rart ut...menn havner ofte foran i køen når de søker jobb på SFO og den slags da det er så lite menn i skolen. Hvorfor har han ikke fått tilbud av der han har hatt arbeidstrening, om han ikke får en fast stilling så kanskje vikar? Ringevikar? 

Han kan og fint flytte ut, sosialen vil ta seg av regningen. Vet ikke hvor dere bor men han kan få  penger til livsopphold og bolig, hvis han virkelig vil ut i det virkelige livet da...

Anonymkode: ce3eb...c45

• Liker 1
Skrevet

Bli trafikklærer eller lastebilsjåfør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...