Gå til innhold

Når skal foreldre med god økonomi fatte at ikke alle har det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 15 år spiller håndball og på foreldremøter der er det tidligere bestemt at laget skulle dra på en dyr treningsleir i utlandet og nå at laget skal på en cup som koster 3000 pluss lommepenger og mat en helg. Jeg kjenner at jeg blir så provosert av dette! Hadde akkurat en diskusjon i foreldregruppa i dag,  fordi den endelige prisen på cupen pr spiller ble lagt fram og det ble ganske mye dyrere enn jeg i min villeste fantasi hadde trodd. Kostnadene er da fordelt på alle spillerne og spillerne spleiser også på kostnadene for trenerne. Når noen av oss sier at vi ikke har mulighet, får vi slengt at dette er jo bestemt på et foreldremøte og vi kan bare ikke trekke oss nå,  for da blir det dyrere for alle de andre. DET HJELPER IKKE AT ET FLERTALL HAR AVGJORT AT LAGET SKAL PÅ TUR, JEG HAR LIKEVEL IKKE DE PENGENE SOM SKAL TIL! Noen av disse er også slike som deler innlegg om at barnefattigdom må bekjempes, skolen handler om læring og ikke merkeklær og fancy matpakker, på Face, men det er jo tydelig at de ikke forstår hva det vil si å være fattig i Norge. 

Denne cupen skal betales om maks to uker, lisensen/forsikringen for å spille på nærmere 1400 må betales innen 1. sept og særkontingenten til klubben skal også straks betales. Nytt klubbtøy må bestilles innen kort tid. Dette går ikke!

Og ja, jeg har spurt Nav om hjelp, men siden jeg har full jobb, men kun kun 27000 brutto pr mnd, har jeg ikke lite nok til å få hjelp.

Har også to barn til, som jeg også ønsker skal få delta på en aktivitet hver. Men det er vanskelig når en del foreldre går foran og ønsker at laget skal meldes på alt mulig ekstra hele tiden. I sommer var laget på en ukes utenlandstur til 13000 år spiller. Mye ble dekket av dugnader,  men resterende måtte betales selv. Ingen av oss tre andre gjorde noe ekstra i sommer, utover en tur på kino.

Vær så snill å forstå at en del av dere der ute drar på på en måte som er umulig for oss andre å henge med på! 

Anonymkode: 6e242...68b

• Liker 41
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykt! For en forbrukskultur ungene presses inn i. Du har ikke råd, sånn er det bare. Jeg har nok råd, men vil ikke være med på den ekle karusellen...

Anonymkode: 5a56e...8ca

• Liker 17
Skrevet

Forstår poenget ditt, men samtidig er det jo slik det har blitt på en del aktiviteter. Det er rett og slett dyrt og man må se om man har råd til at barna deltar eller ikke. Det var ikke alt jeg kunne delta på heller (oppvokst med alenemor), men fikk da velge andre aktiviteter. Det vil alltid være forskjeller og noen som har råd til dyrere ferier, klær, utstyr osv, man får ikke skånet barna for at det er noen med bedre økonomi. 

Anonymkode: 29c71...0f3

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke foreldrene som ikke har råd bare nekte å sende sine barn? De andre foreldrene kan ikke bestemme at du skal ut med 3000++ for noe de har funnet på. Det er selvfølgelig dumt for barna når barna til foreldre med god økonomi skal dra, men hvis de blir sånn så tenker de seg kanskje om i fremtiden når de skjønner at ikke alle kan ta seg råd til slikt. Uansett kan ikke barnet ditt bli kastet ut av klubben hvis hun ikke kan være med. 

Jeg spilte håndball i syv år som barn, og jeg har aldri dratt på noen treningsleir i utlandet. Foreldrene mine måtte aldri ut med ekstra utgifter. Man betalte for å være medlem, linsens, det nødvendige utstyret, og så måtte man være med å kjøre barna til kamper av og til hvis man hadde mulighet til det. 

• Liker 14
Skrevet

HI her. Poenget mitt, som jeg ikke fikk fram godt nok, er at jeg klarer er minimum, som lisens og særkontingent, men det er alt det ekstra innad på laget hele tiden. Hvorfor kan det ikke bare være nok med seriespill og et par cuper i normal reiseavstand? Hvorfor må det være turer med buss, overnatting og treningsleire som de skulle vært landslagsspillere? De er "bare" et middels bra jentelag for pokker. 

I håndball så er det jo også sånn at talentsamlinger i regi av forbundet, hvor kun de beste får delta , også koster ekstra. Min datter ble forespurt,  men jeg måtte takke nei fordi jeg ikke hadde de 2000 som dette kostet.

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Chiyo skrev:

Kan ikke foreldrene som ikke har råd bare nekte å sende sine barn? De andre foreldrene kan ikke bestemme at du skal ut med 3000++ for noe de har funnet på. Det er selvfølgelig dumt for barna når barna til foreldre med god økonomi skal dra, men hvis de blir sånn så tenker de seg kanskje om i fremtiden når de skjønner at ikke alle kan ta seg råd til slikt. Uansett kan ikke barnet ditt bli kastet ut av klubben hvis hun ikke kan være med. 

Jeg spilte håndball i syv år som barn, og jeg har aldri dratt på noen treningsleir i utlandet. Foreldrene mine måtte aldri ut med ekstra utgifter. Man betalte for å være medlem, linsens, det nødvendige utstyret, og så måtte man være med å kjøre barna til kamper av og til hvis man hadde mulighet til det. 

Flere fritidsaktiviteter som har blitt svindyre med årene dessverre.. det er nok derfor endel foreldre reagerer også, det var ikke slike summer da vi vokste opp som regel. 

Anonymkode: 29c71...0f3

• Liker 9
Skrevet

Forstår hva du mener, men det er ikke riktig at barna ikke kan reise noen steder fordi ett par stk har dårlig råd heller. Hvorfor skal alle lide for noe som er ett problem for en eller to? Da er det bedre at de to ber om hjelp.

Anonymkode: 9575a...598

• Liker 1
Skrevet

I idretten mine ungdommer bedriver er årsavgiften relativt høy og det er en del dugnader, nettopp for at slike turer skal kunne sponses og alle skal ha råd til å være med.

Skrevet

Har man ikke råd må man velge andre aktiviteter tenker jeg, da. Jeg måtte det selv da jeg var barn - surt, men slik var det bare. 

Jeg syns det er litt rart at alle barn alltid må være med på organiserte aktiviteter som koster penger. Hva med å møtes «på løkka» og spille/leke uorganisert?

Anonymkode: 77c40...bd9

• Liker 7
Skrevet

Håndball er noe av det billigste man kan drive med, likevel er det for dyrt for en del. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår hva du mener, men det er ikke riktig at barna ikke kan reise noen steder fordi ett par stk har dårlig råd heller. Hvorfor skal alle lide for noe som er ett problem for en eller to? Da er det bedre at de to ber om hjelp.

Hvem skal man be om hjelp?

Ikke alltid så allright å være den som klager/sier i fra heller.

Vet flere synes dette er dyrt, men biter i det sure eplet framfor å si nei. 

• Liker 13
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI her. Poenget mitt, som jeg ikke fikk fram godt nok, er at jeg klarer er minimum, som lisens og særkontingent, men det er alt det ekstra innad på laget hele tiden. Hvorfor kan det ikke bare være nok med seriespill og et par cuper i normal reiseavstand? Hvorfor må det være turer med buss, overnatting og treningsleire som de skulle vært landslagsspillere? De er "bare" et middels bra jentelag for pokker. 

I håndball så er det jo også sånn at talentsamlinger i regi av forbundet, hvor kun de beste får delta , også koster ekstra. Min datter ble forespurt,  men jeg måtte takke nei fordi jeg ikke hadde de 2000 som dette kostet.

Blir både trist og provosert av å lese det du skriver! Syns det er horribelt at det skal være så mye ekstra utgifter! Var ikke klar over at det er sånn rundt om, og "alle" snakker om hvor viktig det er at barn og ungdom driver med idrett, har sunne interesser osv. Hva med alle som bare ikke har penger til alt? Som fks deg da. Uff!! 

Vet ikke hva mer jeg kan si. Kjenner at bortsett fra å bli trist, så blir jeg sint også. Men det hjelper heller ingen. Her er foreldre som står på for at ungene skal drive med noe, og så skal det være så mye ekstra kostnader. Det er mange som ikke har råd til sånt opplegg! 

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke noe must med alt ekstra hele tiden? Da synes jeg faktisk det er bedre å legge lista lavere så flere har mulighet til å bli med

• Liker 15
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jo snakk om at de andre foreldrene prøver å si at TS og de andre som ikke har råd skal måtte betale slik at det ikke blir dyrere for de andre. Deres opplegg er fordelt på antall spillere, ergo blir det dyrere hvis TS og de andre ikke blir med, og det godtar ikke disse idiotene som ikke greier å sitte seg inn i andres situasjon. 

Anonymkode: 27140...ecf

• Liker 12
Skrevet

Dette synes jeg du burde ta opp med trener eller lagleder. De kan jo ikke holde på sånn. Kan de ikke ha en slags dugnad eller noe for å dekke inn kostnadene? 

Og disse som sier at hvis man ikke har råd, må man finne noe annet eller la være osv. Problemet til TS er jo at det blir mye dyrere enn forespeilet på forhånd. Da er det jammen ikke lett å finne noe man garantert har råd til, hvis uforutsette utgifter skal poppe opp hele tiden fordi andre bestemmer at det skal være sånn etter eget forgodtbefinnende? 

Dere voksne som har hobbyer eller trener: Ville det ha vært greit dersom treningssenteret plutselig legger til noen tusen på kontingenten fordi "nå har vi lagt til personlig trener i tilbudet, det må alle ha"? Nei, trodde ikke det.

Skrevet

Jeg har god råd, og er vokst opp i et hjem som i hvert fall ikke hadde hatt problemer med å betale en slik sum. 

Allikevel synes jeg dette er håpløst, og jeg er helt enig i at det er tankeløst av de andre foreldrene. Personlig synes jeg at noen av dem som selv har god råd bør gripe inn i slike situasjoner på vegne av dem som ikke har lyst til å «avsløre» egen økonomisk situasjon. 

Slike turer bør planlegges i lang tid slik at man kan betale turen gjennom dugnadsaktivitet. 

• Liker 20
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man ikke råd må man velge andre aktiviteter tenker jeg, da. Jeg måtte det selv da jeg var barn - surt, men slik var det bare. 

Jeg syns det er litt rart at alle barn alltid må være med på organiserte aktiviteter som koster penger. Hva med å møtes «på løkka» og spille/leke uorganisert?

:klaske:  Lever vi i 1950? Nei, man kan ikke bare «møtes på løkka». 

Dessuten skal ikke barn av foreldre med mindre penger hindres i å oppnå sone drømmer her i Norge. Vil du bli håndball proff så må du ha trener og organiserte aktiviteter. Det du ikke trenger er dyre turer til utlandet.

• Liker 16
Skrevet

Forstår dette må være fryktelig vanskelig for deg! Jeg har et lite tips: Saumfar Legathåndboken 2018, for å se om det er noen stønader der som man kan søke om spesifikt for unge håndballspillere. Anbefaler deg da å gjøre det mens din datter ikke ser på, slik at hun ikke får falske forhåpninger. Legathåndboken er en sterkt undervurdert bok. Det er ikke helt sikkert at du finner noe der, men det kan være verdt et forsøk.

Anonymkode: 72a20...2c5

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde trekt ungen tvert ut av disse dyre turene/cupene etc. Og blir det fordyrende for de andre, javel, men de har nok råd til det lille ekstra det vil utgjøre. Spørs om det lille utgjør å mye at resten av disse familiene ikke har mulighet til å gjøre noe ekstra en hel sommer, sånn som det ble for TS. Trodde forøvrig det var sånn at barneaktivitet skal holdes på et minimum med utgifter nettopp for at flest mulig skal få bli med. Kjenner jeg gruer meg til ungen her blir litt større. Jeg har tenkt at jeg ikke bryr meg om at jeg må si nei pga økonomi, men har den senere tid kjent veldig på det at det er faktisk veldig vondt å si nei pga økonomi. Og nei alle har ikke mulighet til å få inn mer lønn.

Anonymkode: 1e984...a45

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klaske:  Lever vi i 1950? Nei, man kan ikke bare «møtes på løkka». 

Dessuten skal ikke barn av foreldre med mindre penger hindres i å oppnå sone drømmer her i Norge. Vil du bli håndball proff så må du ha trener og organiserte aktiviteter. Det du ikke trenger er dyre turer til utlandet.

Klask sjæl. Hvorfor «kan man ikke bare møtes på løkka», er det noen lover og regler mot det? Eller går det bare på tankesettet ditt?

De færreste har uansett nok talent til å bli proffer. Og de som har det må uansett betale dyrt for å komme seg opp, og da snakker vi prioritering. 

Ellers er det vanskelig å være uenig i at det ikke nødvendigvis er riktig å ha dyre turer til utlandet, men på den annen side kan det også være nødvendig - hvis man skal utvikle proffer, og trenger konkurransen for å utvikle seg. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...