jenteanonym91 Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Hei! Vi gifter oss om et års tid, og prøver å bestemme gjestelisten. Ser at det blir ganske mange, og jeg vil på mange måte heller ha venner der, enn familie man ikke omgås særlig med. Kjæresten min har har 4 søskenbarn på morssiden, disse møter vi ofte og er derfor naturlige å be. Disse har heller ingen partnere. På farssiden har han også 4 søskenbarn, alle med partnere (to av de har vi ikke en gang møtt). Vi ser disse svært sjeldent, og har feks ikke blitt invitert i dåp til barna deres (når samboeren min sin søster og hennes mann har blitt invitert). På min side har jeg ikke kontakt med den ene onkelen min på morssiden og hannes nykjæreste og datter (mitt søskenbarn). På den andre siden har jeg god kontakt med alle 5 søskenbarna på farssiden, og den ene tanta mi og hennes to barn på morssiden. Hvor rart vil de se ut å la være å invitere de 8 (4 søskenbarn+partnere) på hans side, og min onkel+samboer+datter? I og med at vi ønsker å invitere resten. Kan man «plukke» på denne måten, eller bør man bare få de 11 stykkene inn på gjestelisten?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Deres bryllup, dere bestemmer jeg synes ikke man trenger invitere folk man ikke omgås med av plikt, og hvertfall ikke når det er snakk om en "gruppe". Vi hadde barnedåp for et år siden. Der var det naturlig for oss å invitere mine samboers tanter og onkler, som bor på samme sted og vi har løpende kontakt med, men ikke mine, da alle bor langt unna og vi kun sees i begravelser. Anonymkode: 1232e...93f 1
Ymra Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 Jeg synes det må være helt greit å invitere søskenbarn bare på en side når det er dem man har kontakt med. Synes det er hakket verre med onkelen som ikke bli invitert, dersom hans søster blir det - og det ikke er flere tanter og onkler på den siden. Sånn helt generelt mener jeg det er greit å invitere dem man har kontakt med, men aldri utelate bare en i flokken. Eksempelvis er det som regel dumt å invitere to av tre søskenbarn i samme søskenflokk, men greit å invitere en av tre... 1
tånegla Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 Plukk de du vil. Jeg ble selv invitert til min kusines brullyp, min mor og søster ble ikke. En inngiftet tante som siden ble skilt fra brudens onkel fikk komme, men ikke onkel. Fordi bruden kun hadde god kontakt med oss. Hvorfor skulle de ha masse folk de ikke har noe forhold til? Man velger sine venner, ikke sin familie!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 Det er deres bryllup, og dere bestemmer. Jeg syns ikke dere skal behøve å invitere folk dere aldri omgås og som heller ikke inviterer dere i selskap. Dere "skylder" dem ingen invitasjon til bryllupet deres Anonymkode: ae55d...b52 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 Egentlig burde dere invitere dem dere vil, men er litt enig med den over som sa at det er litt dumt når kun enkeltpersoner blir utelatt. Kan du ikke invitere denne onkelen, men droppe søskenbarna du ikke har kontakt med? Ut fra det jeg plukker opp i egen familie, er det ofte den eldre garde som reagerer på at det blir gjort forskjell på "like slektskapsforhold". Dvs. mine eldre slektninger har en tendens til å reagere på at andre blir prioritert foran dem selv, selv om det skjer på grunn av at de som inviterer kanskje har tettere kontakt med disse andre. Tror kanskje det har med å gjøre at det var mer fokus på slekt og familie enn venner og bekjente før i tiden. Anonymkode: aade6...6de
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 Ikke inviter dem dere ikke har kontakt med hvis dere ønsker å la være. Hvis det kan bli sure miner av å utelate denne ene onkelen med familie, kan du jo vurdere å invitere dem bare for familiefredens skyld. Vi gifter oss straks, og har utelatt søskenbarn til både meg og mannen. I begge tilfeller er det veldig stor aldersforskjell mellom oss og de som utelates. Min mann har søskenbarn som er nesten 20 år eldre enn han som han ikke har kontakt med, og aldri har hatt mye kontakt med. De blir ikke invitert, mens søskenbarn på samme side som er på vår alder, og som han har hatt kontakt med som barn, blir invitert. For min del har jeg søskenbarn som er 20-25 år yngre enn meg, og som er under 18. De inviteres ikke, selv om jeg forsåvidt har «kontakt» med dem, men da gjennom min tante som er nærmere meg i alder enn mine søskenbarn. På samme side har jeg søskenbarn som jeg har samme type kontakt med, men som er over 18, og de inviteres. Anonymkode: 3167c...f72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå