AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 (endret) "Myndighetene skal gjennomgå den økonomiske støtten til personer med cøliaki og revurdere støtten til glutensensitive, som i dag er på 24.000 kroner i året. (...)https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/08/Myndighetene-skal-revurdere-glutenstoetten Hvorfor i all verden har de utbetalt mye mer enn den reelle merutgiften?! OG for 20 år siden fikk man enda mer for pengene, og fikk derfor feilaktig enda mer for mye utbetalt! Anonymkode: 33718...90b Innlegget er ryddet for opphavsrett. Endret 21. oktober 2018 av Elaine Marley 18
Atea Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 (endret) På 22.8.2018 den 12.53, AnonymBruker skrev: "Myndighetene skal gjennomgå den økonomiske støtten til personer med cøliaki og revurdere støtten til glutensensitive, som i dag er på 24.000 kroner i året.(...)https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/08/Myndighetene-skal-revurdere-glutenstoetten Hvorfor i all verden har de utbetalt mye mer enn den reelle merutgiften?! OG for 20 år siden fikk man enda mer for pengene, og fikk derfor feilaktig enda mer for mye utbetalt! Anonymkode: 33718...90b Innlegget er ryddet for opphavsrett. Tror ikke det gjelder de som har cøliaki, men er usikker. For tjue år siden var det ikke så mye å velge i blant glutenfrie produkter som i dag. Endret 21. oktober 2018 av Elaine Marley 15
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 Akkurat nå, Atea skrev: Tror ikke det gjelder de som har cøliaki, men er usikker. For tjue år siden var det ikke så mye å velge i blant glutenfrie produkter som i dag. Mener du at spesial-matvarer til de med cøliaki var dyrere for 20 år siden enn det er i dag? Anonymkode: 33718...90b 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 Fordi det er svært varierende hvor mye man bruker ekstra. Selv bruker jeg kanskje 1000kr ekstra i året, fordi melet er dyrere og jeg uansett ikke spiser halv— og helfabrikata. Hadde jeg levd som en "vanlig" brød, grandis og torospisende person og skulle erstattet det med tilsvarende glutenfrie produkter, ville jeg brukt mye, mye mer penger. En pakke husmann koster 10-13 kr, mens en pakke glutenfrie knekkebrød, med 2/3 antall knekkebrød i, koster 20-30 kr. Ett glutenfritt brød, som er halvparten så stort som ett vanlig? 50kr. Gjør matten selv. Det første året mitt brukte jeg dog en del penger på kjøkkenutstyr som skulle være rent. Anonymkode: 6c128...d58 8
Atea Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mener du at spesial-matvarer til de med cøliaki var dyrere for 20 år siden enn det er i dag? Anonymkode: 33718...90b Vet ikke, men et glutenfritt brød koster cirka 60 kroner. Og la oss si at et vanlig brød koster førti. Mulig de får for mye i støtte, noen mener at glutenfrie produkter burde være sponset av staten, men ville det blitt rimelig siden det er så mange som hevder de er glutenintolerante? Jeg vet som sagt ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 En pakke med glutenfrie kjeks på 125 g, koster ca 50 kr😊 Anonymkode: fcb38...080 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, Atea skrev: Vet ikke, men et glutenfritt brød koster cirka 60 kroner. Og la oss si at et vanlig brød koster førti. Mulig de får for mye i støtte, noen mener at glutenfrie produkter burde være sponset av staten, men ville det blitt rimelig siden det er så mange som hevder de er glutenintolerante? Jeg vet som sagt ikke. Man får ikke støtte av NAV uten å ha påvist cøliaki ved gastroskopi. For meg var det totalt uaktuelt å gjennomføre da jeg var barn da det ble frarådet på det sterkeste å spise glutenholdig mat i 6 uker før gastroskopi, og det er fortsatt frarådet på det sterkeste fordi jeg blir for dårlig rett og slett. Jeg har ikke anledning til å sykemelde meg i 3 mnd (6 uker på å spise glutenfritt og være dårlig og minst 6 uker på å komme meg sånn ca på beina igjen) fra jobb og ønsker heller ikke det. Nå baker jeg brødene osv selv, og bruker dermed ikke mye mer penger på mat enn folk flest. Anonymkode: 596f3...8ce 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, Atea skrev: Vet ikke, men et glutenfritt brød koster cirka 60 kroner. Og la oss si at et vanlig brød koster førti. Mulig de får for mye i støtte, noen mener at glutenfrie produkter burde være sponset av staten, men ville det blitt rimelig siden det er så mange som hevder de er glutenintolerante? Jeg vet som sagt ikke. Takk for svar 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En pakke med glutenfrie kjeks på 125 g, koster ca 50 kr😊 Anonymkode: fcb38...080 Jeg forstår at det er dyrere, men synes du at er det riktig at støtten for glutenfritt kosthold skal være på 24.000 kroner i året (slik det er i dag), når den reelle årlige ekstrakostnaden i snitt er på 7.860? Anonymkode: 33718...90b 22
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En pakke med glutenfrie kjeks på 125 g, koster ca 50 kr😊 Anonymkode: fcb38...080 Men det er jo ikke livsnødvendig eller sunt å spise kjeks som er svært sukkerholdige. Og så kan man bake kjeks selv også. Anonymkode: 596f3...8ce 28
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 (endret) På 22.8.2018 den 13.14, AnonymBruker skrev: Man får ikke støtte av NAV uten å ha påvist cøliaki ved gastroskopi. For meg var det totalt uaktuelt å gjennomføre da jeg var barn da det ble frarådet på det sterkeste å spise glutenholdig mat i 6 uker før gastroskopi, og det er fortsatt frarådet på det sterkeste fordi jeg blir for dårlig rett og slett. Jeg har ikke anledning til å sykemelde meg i 3 mnd (6 uker på å spise glutenfritt og være dårlig og minst 6 uker på å komme meg sånn ca på beina igjen) fra jobb og ønsker heller ikke det. Nå baker jeg brødene osv selv, og bruker dermed ikke mye mer penger på mat enn folk flest. Anonymkode: 596f3...8ce I artikkelen står dette, som gir inntrykk av at man får denne stønaden uten å måtte dokumentere det! "– Dersom man følger opp anslagene i rapporten fra SIFO om hvor mye det faktisk koster å ha et glutenfritt kosthold, og at man må kunne dokumentere en medisinsk lidelse, så vil det kunne gi en besparelse på om lag en halv milliard årlig, sier Fredrik Tronhuus (H), som er politisk rådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet. (...) Anonymkode: 33718...90b Innlegget er ryddet for opphavsrett. Endret 21. oktober 2018 av Elaine Marley 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke livsnødvendig eller sunt å spise kjeks som er svært sukkerholdige. Og så kan man bake kjeks selv også. Anonymkode: 596f3...8ce Synes dette er kjekt, da barnet mitt ikke kan spise vanlig kake i de mange barnebursdagene.. Anonymkode: fcb38...080 11
Atea Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke støtte av NAV uten å ha påvist cøliaki ved gastroskopi. For meg var det totalt uaktuelt å gjennomføre da jeg var barn da det ble frarådet på det sterkeste å spise glutenholdig mat i 6 uker før gastroskopi, og det er fortsatt frarådet på det sterkeste fordi jeg blir for dårlig rett og slett. Jeg har ikke anledning til å sykemelde meg i 3 mnd (6 uker på å spise glutenfritt og være dårlig og minst 6 uker på å komme meg sånn ca på beina igjen) fra jobb og ønsker heller ikke det. Nå baker jeg brødene osv selv, og bruker dermed ikke mye mer penger på mat enn folk flest. Anonymkode: 596f3...8ce Vet om en i alle fall som ikke har påvist cøliaki, men "kun" intoleranse. Ikke alle kan lage mat, mulig staten burde holde kurs for dem det gjelder. Jeg tar ikke standpunkt i denne saken. Den er kompleks. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 Støtte til tannregulering tas bort, støtte til glutenfritt kosthold revurderes (for å spare penger). Hva blir det neste de tar bort? Anonymkode: 33718...90b 11
Atea Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Støtte til tannregulering tas bort, støtte til glutenfritt kosthold revurderes (for å spare penger). Hva blir det neste de tar bort? Anonymkode: 33718...90b Si det. En jeg kjenner er avhengig av livsnødvendige medisiner som er dyre. Og du glemte at man må betale fysioterapi samme hvilken diagnose man har. 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 (endret) På 22.8.2018 den 13.19, AnonymBruker skrev: I artikkelen står dette, som gir inntrykk av at man får denne stønaden uten å måtte dokumentere det! "– Dersom man følger opp anslagene i rapporten fra SIFO om hvor mye det faktisk koster å ha et glutenfritt kosthold, og at man må kunne dokumentere en medisinsk lidelse, så vil det kunne gi en besparelse på om lag en halv milliard årlig, sier Fredrik Tronhuus (H), som er politisk rådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet.(...) Anonymkode: 33718...90b Innlegget er ryddet for opphavsrett. Hehe.. Her måtte vi legge fram dokumentasjon fra blodprøve og gastroskopi for å bekrefte cøliaki😉 Man er bra dum om man tror det bare er å gå til nav for å få penger, sånn helt uten videre.. Anonymkode: fcb38...080 Endret 21. oktober 2018 av Elaine Marley 12
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke livsnødvendig eller sunt å spise kjeks som er svært sukkerholdige. Og så kan man bake kjeks selv også. Anonymkode: 596f3...8ce Ikke alle kan bake. Hensikten med støtten er jo for at de skal få leve et så normalt liv som mulig og at staten betaler merkostnadene. MEN det er mange andre lidelser/ sykdommer som medfører merkostnader UTEN at de fyller kriteriene for å få støtte. Anonymkode: 33718...90b 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 (endret) På 22.8.2018 den 13.19, AnonymBruker skrev: I artikkelen står dette, som gir inntrykk av at man får denne stønaden uten å måtte dokumentere det! "– Dersom man følger opp anslagene i rapporten fra SIFO om hvor mye det faktisk koster å ha et glutenfritt kosthold, og at man må kunne dokumentere en medisinsk lidelse, så vil det kunne gi en besparelse på om lag en halv milliard årlig, sier Fredrik Tronhuus (H), som er politisk rådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet.(...) Anonymkode: 33718...90b Innlegget er ryddet for opphavsrett. Jeg har ihvertfall fått beskjed av NAV om at det må dokumenteres med gastroskopi, noe som ikke er faglig forsvarlig for helsevesenet å gjennomføre hos alle. På 22.8.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev: Synes dette er kjekt, da barnet mitt ikke kan spise vanlig kake i de mange barnebursdagene.. Anonymkode: fcb38...080 Jeg pleier å tilby meg å ta med kake i alle bursdager og andre sammenkomster jeg er invitert i. Anonymkode: 596f3...8ce Endret 21. oktober 2018 av Elaine Marley 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 5 minutter siden, Atea skrev: Vet om en i alle fall som ikke har påvist cøliaki, men "kun" intoleranse. Ikke alle kan lage mat, mulig staten burde holde kurs for dem det gjelder. Jeg tar ikke standpunkt i denne saken. Den er kompleks. Cøliaki er også glutenintoleranse til info. Anonymkode: 596f3...8ce 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #19 Skrevet 22. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe.. Her måtte vi legge fram dokumentasjon fra blodprøve og gastroskopi for å bekrefte cøliaki😉 Man er bra dum om man tror det bare er å gå til nav for å få penger, sånn helt uten videre.. Anonymkode: fcb38...080 Forstår. Men man kan ha hvete- og glutensensitivitet uten å ha cøliaki. Anonymkode: 33718...90b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #20 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, Atea skrev: Si det. En jeg kjenner er avhengig av livsnødvendige medisiner som er dyre. Og du glemte at man må betale fysioterapi samme hvilken diagnose man har. Det er svært urettferdig at noen får dekt sine merutgifter mens andre ikke får dekt sine merutgifter i forbindelse med helseplager/sykdom/skade. Anonymkode: 33718...90b 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå