Gå til innhold

Laptop med vannsøl. Skru den opp og hva gjør man videre steg for steg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal innom et sted og kjøpe verktøy og skrutrekkere, for å åpne pc-en, men hva må jeg tenke på. Ha på plasthansker? Hvilke komponenter kan jeg ta ut og hva er viktig? 

Føler jeg får noia av tanken, kan ikke så mye om akkurat dette. Er redd for å ødelegge maskinen hvis den ikke allerede er kaputt om noen få dager. Har logisk sans, men mulig den ikke strekker til nå. Gir det likevel et forsøk tenker jeg, og har fått lånt en pc fra en venninne noen dager. Men surt å måtte kjøpe ny pc. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mye eller? Når jeg mista dataen min under en rennende vannkran så dro jeg ut batteriet og satte dataen opp ned så vannet skulle renne ut. Når mesteparten hadde rent ut, tok jeg en sånn 4kg rispose fra rema1000, helte det i en bærepose og stengte pcn nedi den posen i 3-4 dager. Risen hadde da trukket ut resten av fuktigheten og dataen funka bra i 3 år etterpå. 

Anonymkode: afe4f...743

• Liker 2
Skrevet

Hun klarer ikke la den tørke i fred så hun slår den på hele tiden.

Anonymkode: c8cfe...ec6

Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Skal innom et sted og kjøpe verktøy og skrutrekkere, for å åpne pc-en, men hva må jeg tenke på. Ha på plasthansker? Hvilke komponenter kan jeg ta ut og hva er viktig? 

Føler jeg får noia av tanken, kan ikke så mye om akkurat dette. Er redd for å ødelegge maskinen hvis den ikke allerede er kaputt om noen få dager. Har logisk sans, men mulig den ikke strekker til nå. Gir det likevel et forsøk tenker jeg, og har fått lånt en pc fra en venninne noen dager. Men surt å måtte kjøpe ny pc. 

Husk at det er visse deler inni en pc som du kan få kraftige (livsfarlig!) støt av. Du bør vel også bruke verktøy med håndtak av noe som ikke leder strøm.

Anonymkode: 77ea9...59a

Skrevet

Sjekk på youtube om det finnes en video for din pc-modell, der de viser hvordan man gjør det.
Prøv risposetrikset som er beskrevet over, først og fremst.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at det er visse deler inni en pc som du kan få kraftige (livsfarlig!) støt av. Du bør vel også bruke verktøy med håndtak av noe som ikke leder strøm.

Omg. Da tør jeg ikke. Er gummihansker bra nok? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Atea skrev:

Jeg har ikke greie på det. Prøv å finn informasjon fra noen som er kyndig på dette.

Skrevet

"- En del nye maskiner har et visst system for å forsøke å skjerme de viktige komponentene i maskinen hvis dette skjer, men væske har en tendens til å komme seg inn over alt. Skjer dette anbefaler vi å kutte strømmen så fort som mulig, for væske og strøm er en svært dårlig kombinasjon. Er det bare vann som har kommet oppi kan du være heldig slik at det bare fordamper, men farene for feil som dukker opp etter hvert er likevel store, sier han."

" Enda verre er det når det er snakk om kaffe, og spesielt brus. Havner det oppi maskinen må man som regel bytte hele hovedkortet, sier avdelingssjefen." https://www.nettavisen.no/forbruker/--dette-ma-du-for-all-del-unnga/3388220.html

@Atea "Slik fikser du den bærbare

Gode veiledninger fra flere pc-produsentene.

Uhell kan for eksempel være at man søker væske i tastaturet på pc-en, som videre renner inn i pc-en. I mange tilfeller vil dette kunne bety slutten for pc-en, men samtidig er det mange som har hatt en pc som har fungert utmerket etter at man har fått rengjort og tørket.

Det kan imidlertid være mye hjelp å få på nettet for pc-er som ikke er helt enkle å åpne eller der man trenger å gjøre mer avanserte reparasjoner - for eksempel skifte en vifte som har begynt å lage støy. Enkelte pc-produsenter har også vært gode egne veiledninger for hvordan oppgraderinger og reparasjoner skal utføres - blant annet i form av veiledningene som også skal være en ressurs for eget servicepersonell. I tillegg er det andre websider som jobber med å samle serviceguider eller har guider som brukere har laget. I en del tilfeller kan også YouTube være en flott kilde.

For noen produsenter er det en avveining om hvorvidt denne typen guider skal gjøres tilgjengelig. For en del er det en frykt for at flere brukere selv skal skade pc-ene og videre prøve å få skaden reparert. Andre igjen har alt tilgjengelig - og også svært gode veiledninger.

Av guidene vi har funnet tilgjengelig på nettet er det ingen tvil om at vi vil gi litt ekstra honnør til Lenovo. Lenovo har på sin serviceportal ikke bare dokumenter med veiledninger, men også videoer for hvordan operasjonene skal utføres. Det er for hver modell nedlastinger som er på noen hundre megabyte riktignok, men det kan absolutt være verdt det. Så vidt vi kan se ligger det ute dokumentasjon for alle nyere modeller, mens det for en del eldre modeller ikke er informasjon å finne her.

HP har en nyttig portal med veiledninger og video . Den er på en den område ikke så omfattende som hos Lenovo og instruksjoner for mer kompliserte operasjoner kunne vi ikke se for modellene vi sjekket.

Også Dell har servicemanualer åpent tilgjengelig. Servicemanualene ligger sammen med annen type dokumentasjon for de forskjellige bærbare pc-ene og det hele er ikke så oversiktlig, men spesielt vanskelig å finne fram er det ikke. For mange modeller er informasjonen også tilgjengelig på norsk. Man kan også velge pc-en man har via disse websidene for å finne servicemanualen.

For pc-er fra MSI fant vi en samling servicemanualer tilgjengelig via MSIs brukerforum. For Acer fant vi ingen egen side hos produsenten, men denne siden har servicemanualer for en del eldre modeller. På den samme siden finner man også nedlastbare servicemanualer for en rekke andre merker. Det finnes flere slike sider som samler opp denne typen informasjon - eksempel på en annen er denne. Ei heller for Toshiba, Asus, Samsung og Fujitsu fant vi informasjon tilgjengelig hos produsentene.

Den kanskje mest kjente siden for reparasjon av pc-er er iFixit. Denne vil være spesielt aktuell for dem som skal reparere pc-er fra Apple. Det er imidlertid også guider for en del andre modeller fra forskjellige selskaper, samt også for mobiltelefoner og spillkonsoller.

Det ligger også mange servicemanualer spredt rundt på nettet - gjerne som PDF-er. Løsningen kan for mange pc-er være å ta i bruk Google og søke etter pc-modellen i kombinasjon med for eksempel "service manual", "repair manual", "maintaince manual" eller lignende.http://www.cw.no/artikkel/infrastruktur/slik-fikser-du-baerbare

Skrevet

I disse manualene regner jeg med at det er opplyst om hvilke/ hvilken del du kan få sterk strøm i deg fra.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje noen andre her vet hva denne delen heter og hvordan den ser ut? Det er en del som "samler/lagrer strøm" (ikke batteriet) om jeg husker rett.

Skrevet
37 minutter siden, Atea skrev:

Den/ de delene det er snakk om er sannsynligvis merket med en (gul?) varselstrekant. Men les deg opp på det før du skrur  opp pc-en, for sikkerhets skyld.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Den/ de delene det er snakk om er sannsynligvis merket med en (gul?) varselstrekant. Men les deg opp på det før du skrur  opp pc-en, for sikkerhets skyld.

Takk, jeg vet at gult betyr fare. 

Men, jeg regner med at det går bra, varm luft ovn er ok. Håper jeg. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull!, det er ingenting inne i en bærbar pc som kan gi støt når batteriet og strømkabelen er koblet fra. Kondensatorer og sånt sitter i laderen og ikke inne i pc`n. Strømforsyningen på en stasjonær pc kan ha komponenter som holder lenge på strømmen og er farlig og fikle med hvis man ikke vet hva man gjør.

Anonymkode: 46a2c...2c9

Skrevet
10 timer siden, Atea skrev:

Hei. Jeg tok feil

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tull!, det er ingenting inne i en bærbar pc som kan gi støt når batteriet og strømkabelen er koblet fra. Kondensatorer og sånt sitter i laderen og ikke inne i pc`n. Strømforsyningen på en stasjonær pc kan ha komponenter som holder lenge på strømmen og er farlig og fikle med hvis man ikke vet hva man gjør.

Anonymkode: 46a2c...2c9

Skrevet
På 22.8.2018 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Tull.

Har bygget og mekket på flere PCer oppigjennom årene (både bærbar og stasjonær), og det er ingen deler du kan få livsfarlig støt av.

Anonymkode: 5c5c9...440

Skrevet
På 22.8.2018 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Kanskje noen andre her vet hva denne delen heter og hvordan den ser ut? Det er en del som "samler/lagrer strøm" (ikke batteriet) om jeg husker rett.

Du mener PSU, men transformatoren for denne sitter ikke i PCen men på lader, så det er faktisk ingen fare med å åpne en bærbar PC, såfremt man ikke er dum nok til å åpne og skru på den med lader i og strømmen påskrudd.

• Liker 1
Skrevet

Siden ingen har spurt, @Atea, hvordan PC er det?

Hvordan sølte du på PCen, og hvor?

Enkelte PCer har alle komponentene loddet sammen til hovedkortet, det vil si at de ikke kan fikses dersom visse komponenter ryker. 

I tillegg er det i noen tilfeller dyrere å bytte ut komponenter, eller fikse PCen enn hva den er verdt i verdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...