Tullerusk Skrevet 18. august 2002 #1 Del Skrevet 18. august 2002 Jeg skal male stua, men er sånn i tvil om hvilken farge. Nå er det en slags hvitfarge, den er veldig kald, nærmest hvit -gul/grønn... Vi har blå sofa, gardiner i creme/beige og sort/brun, men noen kinesiske tegn på. De passet utmerket der vi bodd før, men ikke her. Så lurer jeg på hvilken farge jeg skal velge da, vil fortsatt ha en lys, men den må ha litt mer varme enn den vi har nå. Var og henta fargekart i går, men klarer ikke å bli enig med meg selv..... Ser på perlegrå, fersken, morgenlys, nevada og never, vanskelig! :-? Også er det den lys toscana som alle har nå da, men den klarte jeg ikke å finne på noen av de malebutikkene jeg var på... Men er det noen som hvet hvordan den fargen er, er den kald eller varm, og er den veldig hvit? Eller tenker jeg helt feil, og bør finne en helt annen farge? Men hva passer da til blå sofa? Vi har forresten helt lyse møbler, som lønn/bjørk. Er litt redd for at det skal bli for blast, og fargeløst..... Noen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 18. august 2002 #2 Del Skrevet 18. august 2002 Grå Pastell er nydelig. Vi har den på stua Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. august 2002 #3 Del Skrevet 18. august 2002 Ville valgt en livligere farge jeg.. hvis dere har mye lyse møbler. Det blir fort kaldt og ukoselig når alt skal være lyst og fargeløst. Men.. smaksak er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 18. august 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 18. august 2002 Ja, men det er egentlig det jeg også syntes! Men jeg klarer ikke å finne en annen farge enn en som går i hvit, eller gultoner, som passer til en blå sofa. Kanskje jeg skal skifte sofa også, neida! :blunke: Jeg trenger mange gode forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. august 2002 #5 Del Skrevet 18. august 2002 Hva med å bruke en sterkere/varmere gul da? Det er også mange fine som er nesten oransje.. men det høres jo fælt ut da.. mye finere når du ser dem på veggen. Kommer jo litt an på størrelsen på rommet også. Det er jo mange fine farger som passer til blått: rødt, gult, grønt, oransje osv. Litt vanskelig å hjelpe når man ikke ser rommet da. Og vi har jo sikkert forskjellig smak også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 19. august 2002 #6 Del Skrevet 19. august 2002 Hvis du velger en nøytral farge på veggene, står du friere i forhold til fargevalg senere hvis du ønsker å fornye stua. Det er mange fräsche tekstiler som liver opp et rom! Det er enklere å kjøpe nye gardiner enn å male om veggen. Jeg vil derfor råde deg til å velge en lys farge på veggen og heller tilføre farge ved hjelp av tekstiler. (Med mindre det er en bestemt farge du har lyst på, da. Det er jo det viktigste.) Lys Toscana er hvit, men med anstrøk av litt teracotta-farge, vil jeg si. Varm farge. Fin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 19. august 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 19. august 2002 Vi har veldig stor stue, og litt lite ting, spesielt på veggene enda. Men det kommer vel etter hvert.... Jeg har mest lyst på en lys farge, men er redd det skal bli for blast. Uansett har vi en litt moderne stil, så jeg vil ikke ha noen av disse bondefargene for å si det sånn.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gigi Skrevet 19. august 2002 #8 Del Skrevet 19. august 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. august 2002 #9 Del Skrevet 19. august 2002 Jeg vet hva du mener med aprikoseffekten, gigi! Og på lyse farger er det kun små nyanser som avgjør om fargen blir rosa når den kommer på veggen! Jeg skulle male brystningspanel i underetasjen vår i samme fargetone som en beige tapet over panelet, og "ble lurt" til å kjøpe 3 liter "fersken", 1010-Y35R. Fargehandleren mente det ville bli "SÅ" fint... Jeg mente det ville bli rosaskjær i fargen, den het jo ikke "fersken" for ingenting, og jeg anser fersken og aprikos som rosatoner... Ganske riktig; det BLE rosa. *Grøss*! Jeg fikk ny maling - gratis... Hadde med tapeten og en nymalt fjøl ned på butikken, og han fikk seg en støkk da han så resultatet! Bare ved å velge en farge med litt mindre rødt i, kom vi fram til et flott resultat! Så tipset med å male opp noen prøver er nok ikke så dumt. Vi har malt en trappegang med fransk grå; den angrer jeg på og har lyst til å male oppå. Kjedelig farge, synes jeg. Til en stue ville jeg heller valgt noe creme eller sandfarget heller enn gråtoner. Det sikreste er jo hvis du finner en farge du liker hos noen andre, og får koden på denne! Vårt kjøkken har f.eks. samme blåfarge som naboen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pernille Skrevet 20. august 2002 #10 Del Skrevet 20. august 2002 Vi har malt stua vår i en lys "sandfarge" som heter Nord og ble skikkelig fornøyd :D. Fargen er lys samtidig som den føles lun, om du forstår hva jeg mener. Fordelen med en slik farge er at den passer til det meste. Lykke til :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2002 #11 Del Skrevet 20. august 2002 Hei. JEg har selv malt stuen i Lys Toscana men med blandingsforhold for 2liter maling til en treliter, dvs. litt lysere. Lys Toscana er en varm fagre med en del gult og beige i. Jeg har selv blå sofa og synes den litt lysere tonen somvi har valgt er flott. Ellers er "Gul sandsten" også en flott lys og varm farge, denne har mer gult i seg enn den lyse toskanaen. Lykke til med fargevalget!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dråpen Skrevet 20. august 2002 #12 Del Skrevet 20. august 2002 Vi har malt stua vår i en lys "sandfarge" som heter Nord og ble skikkelig fornøyd :D. Fargen er lys samtidig som den føles lun, om du forstår hva jeg mener. Fordelen med en slik farge er at den passer til det meste. Lykke til :blunke: yups, den er veldig fin. Malte om fra mørk, mørk grønn, til Nord. To strøk, først med Jotaplast, så med Lady. Helt vanvittig flott. Perlegrå blir veldig rosa, den var ikke fin i det hele tatt, spesielt siden den var så forskjellig fra fargekartet. Fransk Grå er ganske lik, og var ergo heller ikke spesielt pen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gigi Skrevet 20. august 2002 #13 Del Skrevet 20. august 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2002 #14 Del Skrevet 20. august 2002 Nå er jeg akkurat ferdig med å male kjøkkenflisene mine i lys antikk med noen enkeltfliser i lys toscana. Det ble veldig fint, den er ikke blass i fargen, og har en fin varme i seg, litt gyllengulaktig. Never er nevnt, den har jeg på en panelt vegg og den er ganske grårosa med mye rødskjær. De små prøveboksene har dessverre gått ut av produksjon sa de på fargehandelen, så minste volum er en halv liter, men jeg vil allikevel anbefale å prøve litt først før du kjøper maling til hele rommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 26. august 2002 Forfatter #15 Del Skrevet 26. august 2002 Da er jeg nesten ferdig med å male soverommet! Fargen jeg valgte her, heter gul sandsten 1010-Y30R og ble faktisk kjempelekker. Ikke gul i det hele tatt, og ikke aprikos som jeg frykta! :blunke: Den er kjempelys, og soverommet ble et helt annet med en gang. Så da er det bare å begynne å få tak i bilder, syn nytt sengeteppe, kappelaken ol. Åååå som jeg gleder meg! Tenkte jeg skulle lage en liten krok til brudebuketten min, og en del prøvebilder fra bryllupet vårt i fjor. Er det dumt syntes dere? Vil ha det litt romantisk på soverommet jeg da.... :oops: På stua, har jeg bestemt meg for lys toscana, siden den er lys men likevel varm! Også har jeg sett resultatet hos andre med den fargen, og vet litt hva jeg går til. Så slipper jeg å bli misfornøyd med resultatet iallefall. På gangen har jeg lyst på en farge som er grå lilla, men er litt i tvil om den krasjer med de terracotta flisene jeg har der. Jeg får kanskje bare prøve meg fram, slik at jeg ser om det passer..... Takk for alle gode tips og råd iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 26. august 2002 #16 Del Skrevet 26. august 2002 Vi har også nettopp malt stua og er veldig fornøyde! Stua er stor og vi var litt uenige om farger. Han ville ha FARGE på veggene, jeg ville ha LYSE vegger. Det ble til at vi hadde to (ikke så store) vegger i Vårluft (8087 -Strax). Denne er lys grønn-grå. Resten av stua (de mest dominerende veggene) har vi malt i Ida (1308 -jotun).Denne er lys med varme rødtoner i. Ida fikk jeg anbefalt i fargehandelen, og vi gikk for det! Var jo litt kjedelig at den ikke het noe med Provence eller Toscana, Nordkapp eller Kaspi...bare Ida Nydelig resultat De mest dominerende møblene i stua er en grønn-grå salong, mørk og kraftig spisestue i tre og enkle bokhyller i furu som skal fylles med alle bøkene våre. Vi har lyst furugulv som vi kun behandler med en grønnsåpeblanding med kritt hvert halvår. Har ingen anelse om hvordan gardinene skal være.. I gangen skal vi har fransk grå. Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå