Gå til innhold

Sykemeldt 20%. Hvor mange timer skal jeg jobbe?

Anbefalte innlegg

I arbeidskontrakten min har jeg stilling på 37,5 timer i uka. På sommertid jobber vi 7 timers dager og på vintertid 7t og 45 min. 

Jeg er blitt 20% sykemeldt. Skal mest sannsynlig være det frem til fødselspermisjon om kort tid. 

Skal jeg redusere 7 timers dager med 20%, og tilsvarende gjøre det samme når vi har vintertid  fra september av? Eller skal jeg ta utgangspunkt i at jeg er lønnet for 37,5 timer, og derfor redusere med 20% av dette, uavhengig av sommertid og vintertid? 

Anonymkode: ac116...eab

Fortsetter under...

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gradert sykmelding er ikke nødvendigvis at du skal jobbe færre timer. Det kan også være 20% mindre oppgaver

Anonymkode: 4d7df...0e3

Riktig. Du kan godt være på jobb %, men du skal bare yte 80%. Det er ikke noen vits i å finregne på timer og minutter, det er ikke sånn at du skal være 80% på jobb.

Anonymkode: 36e37...a16

• Liker 2
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. Du kan godt være på jobb %, men du skal bare yte 80%. Det er ikke noen vits i å finregne på timer og minutter, det er ikke sånn at du skal være 80% på jobb.

Du kan være på jobb f eks 90%, skulle det stå.

Du skal yte 80% på jobb. 
Hva det vil si kommer an på situasjonen din og avtale med arbeidsgiver. 
Er det for eksempel på grunn av morgenkvalme så kan det være at du kan komme litt senere hver dag, er det pga at du blir fort sliten kan det være ekstra pauser tilsvarende 20% arbeidstid. Eller det kan være at du skal jobbe 4dagers uker... 

• Liker 1
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gradert sykmelding er ikke nødvendigvis at du skal jobbe færre timer. Det kan også være 20% mindre oppgaver

Anonymkode: 4d7df...0e3

Men i midt tilfelle betyr det at jeg skal  jobbe mindre timer. Dette etter anbefaling fra lege og jordmor. Har ryggproblemer som gjør at jeg må ha kortere arbeidsdager for å klare å stå i jobb ut svangerskapet. 

-TS

Hva mener du vil påvrikes av sommertid og vintertid? 

Mange som jobber 80% er hjemme en dag i uka. Snakk med din arbeidsgiver om hvordan dere skal løse det. 

Anonymkode: e65d5...0d9

TS her. Jeg skal ikke være hjemme en dag i uka, men skal ha kortere dager hver dag. Skal komme litt senere, og gå litt tidligere. Jeg er egentlig anbefalt å bare jobbe 60%, men bestemte meg for å prøve 80% først og se om det holder. Derfor jeg prøver å regne på om 20% kortere dager  vil gi meg noe merkbar avlastning. 

Hvis jeg tar utganspunktet i sommertid betyr det jo 20% av 7 timer = 5,6timer jobb hver dag. Med utgangspunkt i vintertid blir dagene 20% av 7t 45min = 6,2 timer jobb hver dag. 

Tar jeg utgangspunkt i kontrakten på 37,5 timer i måneden blir det akkurat 6 timers dager hver dag uavhengig om de andre på jobben har sommertid eller vintertid. 

I mitt tilfelle er det timene som skal reduseres. Når jeg er på jobb klarer jeg å yte det jeg skal. Men pga fysiske plager trenger jeg kortere dager. Sykemeldingen er gitt med anbefaling om å jobbe kortere dager hele uka.

Jeg vet det finnes mulighete for å være f. eks. 50% sykemeldt, men likevel ha full lengde på arbeidsdagen, men at man kan utfører  50% av oppgavene. Men det er ikke aktuelt i min situasjon. I såfall hadd jeg kjedet meg noe voldsomt på jobb, og slitt med like mye fysiske plager etter endt arbeidsdag. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...