Gå til innhold

Hvordan få barn til å hjelpe til hjemme.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette fungerer eller er mulig hos alle, men da jeg vokste opp hjemme, så var det vår egen plikt å holde rommene våre i orden, samt å vaske egne klær fra vi fylte tolv år. Dette var ikke noe vi fikk betalt for.

Men så var det jo mange andre arbeidsoppgaver også. Vaske toalett og baderom. Sette inn og rydde ut oppvask. Støvsuging og vask pluss støvtørring. Alt dette kunne vi tjene på, som fks en tier for å rydde ut oppvasken. 

Vi hadde et tak på at vi ikke kunne tjene mer enn 200 i uka, men det var greit nok. 

Jeg vasket som regel vinduene, for det likte jeg, og da tjente jeg mer enn på andre arbeidsoppgaver. To av mine yngre søsken ville begge gjøre det samme, så de måtte ha et "møte" med foreldrene våre om hvem som skulle gjøre hva. Ellers var det ingen problemer med denne ordningen. Den som ikke gjorde noe, satt jo der uten penger, så det funket fint. Nå var mine foreldre buisnessmennesker, så det falt vel naturlig for dem å gjøre det sånn.

Det de betalte utenom var nødvendige klær og bursdagsgaver når vi var bedt i det, sykler og annet sportsutstyr. Resten tjente vi selv. 

Vet ikke om det er en god idé for flere? Greit at en skal hjelpe til hjemme uten å forvente penger, men noen oppgaver kan en jo betale for? En lærer faktisk å være arbeidssom og økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

¨Våre barn har fått betalt for oppgaver som ikke en en del av daglig husarbeid. De har fått penger for å f eks vaske bilen, måke snø, klippe plenen, pusse sølv, rydding og sjauing og lignende. Husarbeid som rydding av eget rom, skifte på senga, rydde ut av oppvaskmaskinen osv har de lært seg at er en del av hverdagen og noe alle må gjøre. Hvis de har trengt ekstra penger til noe har vi alltid funnet jobb til dem. 

Anonymkode: 38e9b...bcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et opplegg tilsvarende det du beskriver. De må holde orden på rommet, rydde etter seg, ta opp matboks/flaske fra sekken, sette i oppvaskmaskinen etter seg selv osv uten å få betalt, men får betalt for hver oppgave ellers. De har tak på hva de kan tjene pr uke ut fra alder. Ulemper med systemet er at i perioder når de har greit med penger (typisk etter bursdager) så gidder de ikke gjøre noen ting ekstra, så jeg tenker å gå over til enkelte faste oppgaver med fast ukelønn for eldstemann nå (13 år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er 13 og 16. De lager middag en dag i uka hver til vi voksne kommer fra jobb.

Ellers har de ansvar for egne rom, dvs. rydding, renhold, bytting og vasking av sengetøy.

De dekker på og rydder av bordet, setter inn og tar ut av oppvaskmaskinen. Henger opp klesvask hvis jeg ber om det og bretter og rydder bort sine egne klær.

De har egen skittentøyskurv på rommet som de selv må huske å bære ned til vaskerommet. 

Ellers bytter de på annenhver uke å vaske badet og å støvsuge/moppe fellesområdene.

De får ukepenger, men disse er ikke direkte knyttet opp mot arbeidsoppgavene i hjemmet da dette er noe som må gjøres uansett.

Ukepengene utbetales hver mandag og skal holde hele uken. Har de f.eks. brukt opp alt før lørdag blir det ingen lørdagsgodis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål fra mamma med yngre barn. Når startet dere med dette? Høres ut som en god ide. Er oppvokst med å gjøre mye hjemme uten å få betalt, men få ting når jeg trenger det og evnt ønsket meg noe spesielt. Men fikk ikke «hele tiden». 

Anonymkode: e7d0a...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...