AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Handler dere enda fra utlandet? Med frakttid så kan man jo ende opp å ikke få tingene før 350-kronersgrensa eventuelt fjernes? Anonymkode: 8aeb3...3d9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Er det vedtatt nå? jeg trodde det kun var et (veldig dårlig og provoserende) forslag fra politikerne... Anonymkode: ff838...750 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 Nei, ikke enda. Leste at de måtte komme med den utredningen sin nå i høst. Var vel det som var vedtatt. Anonymkode: 8aeb3...3d9
Minitroll Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 350 kroners grensa var uansett pyton. selv billig nips ble sviende tollbelagt fordi frakten var dyr og det dermed ble over 350 kr. Mitt siste eksempel: vare: 120 kr. Frakt/ekspedisjon: 250 kr. Totalt 370,- Postens tollsatser 349 kr. Så varen som kostet 120, kostet tilslutt 719 kr. Forstår dette med å beskytte norsk varehandel, men jeg handler kun ting som ikke går an å finne i Norge. Derfor synes jeg det er skikkelig irriterende. 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke enda. Leste at de måtte komme med den utredningen sin nå i høst. Var vel det som var vedtatt. Anonymkode: 8aeb3...3d9 Fra en utredning skal være gjort og til en lovendring finner sted så går det laaaang tid. Problemstilling er dermed å ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 483b6...b10 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra en utredning skal være gjort og til en lovendring finner sted så går det laaaang tid. Problemstilling er dermed å ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 483b6...b10 Micromanaging, har mye stress fra før av, og lite penger, og dermed ikke råd til å kaste penger ut vinduet. : ) Kjent fenomen blant oss relativt fattige. Anonymkode: 8aeb3...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, Minitroll skrev: 350 kroners grensa var uansett pyton. selv billig nips ble sviende tollbelagt fordi frakten var dyr og det dermed ble over 350 kr. Mitt siste eksempel: vare: 120 kr. Frakt/ekspedisjon: 250 kr. Totalt 370,- Postens tollsatser 349 kr. Så varen som kostet 120, kostet tilslutt 719 kr. Forstår dette med å beskytte norsk varehandel, men jeg handler kun ting som ikke går an å finne i Norge. Derfor synes jeg det er skikkelig irriterende. Viktig å se på fraktprisene før man bestiller, ellers svir det, ja. Anonymkode: 8aeb3...3d9 6
T-Rex Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 (endret) Vi får vel håpe at en fjerning av momsgrensen også følges opp av en mulighet for å importere uten tollgebyret. For min del kunne de beholdt den gamle ordningen, med 200 i varer og et fribeløp for "shipping and handling". Selvsagt vil det være en mulighet for at kostnader flyttes over fra reell vareverdi og over på s&h, men det er jo det samme problemet i dag, ved at en vare kan prisdeklareres til et lavere beløp enn verdien. Det jeg håper og ber om, er at det også i fremtiden vil være mulig å importere litt sære småting, uten at det koster skjorta. Endret 22. august 2018 av T-Rex 2
Gjest middagshøyden Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 (endret) ... Endret 19. mars 2020 av middagshøyden
T-Rex Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 1 hour ago, alltid presis said: Ingen vet helt sikkert hva dette ender på. Det blir nok forhandlinger, men for eksempel Arbeiderpartiet vil ha grensen fjernet øyeblikkelig. Så det trenger ikke ta så altfor lang tid. Jeg tror regjeringen, som ikke ønsker grensen bort, vil forhandle fram en måte å fortolle på selv som ikke flår oss. I Finland har de en slik ordning, en nettside for fortolling som det ikke koster noe å bruke. At ting ikke finnes i Norge er i seg selv ikke noe argument for å beholde grensen. Selv varer vi ikke får tak i her skal det jo betales mva og toll for. Vi importerer jo tross alt. Import koster. Hvor har du det fra?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, alltid presis skrev: Ingen vet helt sikkert hva dette ender på. Det blir nok forhandlinger, men for eksempel Arbeiderpartiet vil ha grensen fjernet øyeblikkelig. Så det trenger ikke ta så altfor lang tid. Jeg tror regjeringen, som ikke ønsker grensen bort, vil forhandle fram en måte å fortolle på selv som ikke flår oss. I Finland har de en slik ordning, en nettside for fortolling som det ikke koster noe å bruke. At ting ikke finnes i Norge er i seg selv ikke noe argument for å beholde grensen. Selv varer vi ikke får tak i her skal det jo betales mva og toll for. Vi importerer jo tross alt. Import koster. Problemet er løst for dem iom de er medlem av EU. Skal de ha varer utenfor EU er det tollfri under 150 euro og de betaler bare moms. Og det er langt fra like høy gebyr som posten i Norge tar seg betalt. Anonymkode: 3db4b...c91
Gjest middagshøyden Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 23 timer siden, T-Rex skrev: Hvor har du det fra? 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er løst for dem iom de er medlem av EU. Skal de ha varer utenfor EU er det tollfri under 150 euro og de betaler bare moms. Og det er langt fra like høy gebyr som posten i Norge tar seg betalt. Anonymkode: 3db4b...c91 https://e24.no/makro-og-politikk/netthandel/anb-flertall-for-aa-skrote-momsfritaket/24351425
T-Rex Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 5 minutter siden, alltid presis said: https://e24.no/makro-og-politikk/netthandel/anb-flertall-for-aa-skrote-momsfritaket/24351425 Det står jo bare at det bør betales moms fra første krone. Det er jo ikke noe problem, om du handler messingskruer for 40 kroner. Da tåler du den tieren. Men ikke 150 kroner i tollbehandlingsgebyr. 3
Gjest middagshøyden Skrevet 26. august 2018 #14 Skrevet 26. august 2018 (endret) ... Endret 19. mars 2020 av middagshøyden
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #15 Skrevet 26. august 2018 Jeg synes ikke noe om posten tollbehandlingsgebyr, men toll og moms kan jeg gledelig betale. Og blir det en enkel nettsiden man kan fortolle pakken selv, så gjør jeg gjerne det og. Anonymkode: ba64a...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #16 Skrevet 26. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke noe om posten tollbehandlingsgebyr, men toll og moms kan jeg gledelig betale. Og blir det en enkel nettsiden man kan fortolle pakken selv, så gjør jeg gjerne det og. Anonymkode: ba64a...a3c Enig. Jeg har ikke noe problem med å betale mva, men det gebyret er helt vilt. Anonymkode: d5dfc...fc3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå