Gå til innhold

Hvorfor har man så lite rettigheter som ringevikar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er  lei av å være ringevikar på tredje året. Kommunen sparer selvsagt penger i tilfeller der man blir syk. Men det er ganske irriterende å måtte betale like mye skatt som de som er fast 100% ansatt, som når man jobber 100% i ekstravakter, men ikke får samme rettigheter.

Jeg må stille på jobb syk med feber fordi jeg ikke får vakter dersom jeg er syk 1 dag.. Da spekulerer sjefen i om jeg kommer til å være mer syk, og dermed taper jeg masse om jeg først er syk. 

En annen ringevikar med fagutdanning (helsesektor) fikk alltid 5 vakter i uken. Men hadde ikke fast stilling. Så fort hun ble gravid så fikk hun mye færre vakter.. F.eks.: en morgen var det fravær, og hun som var gravid hadde skrevet seg opp i vaktboken (at hun kunne jobbe). Hun bodde til og med ca. 10 min gåavstand unna jobb. En person sa høyt at sjefen kunne ringe henne, siden hun tross alt er fagperson, men det gikk visst ikke. Sjefen mumlet bare '' er ikke hun syk da?'' og ringte noen andre. Men jeg vet hun ikke var syk siden vi har god kontakt, og hun var helt fortvilet over at hun nesten ikke fikk vakter lengre, og var siste prioritet. Personer uten utdanning og som var helt ny fikk flere vakter. Dersom man blir gravid må man skjule det så lenge man klarer. Dette er en realitet hos mange. Sjefer sier ikke høyt at de ikke gir vakter fordi en person er gravid. Men man klarer likevel å legge sammen to og to......

Så lurer jeg på hvorfor vakter bare kan avbestilles i hytt og gevær. Som om vi ikke har et liv utenom jobb. Jeg forstår det i tilfeller der man skal være fastvakt for en døende pasient, og pasienten dør før vakten starter. Men dersom de har overbooket, forskjøvet noen andre o.l, så  blir bare vakten tatt vekk uten noen kompensasjon. Dersom man allerede har kommet på jobb og det da blir sagt man ikke har behov likevel, så får man gjerne bare betalt for 2-3 timer.. Hvorfor skal det være lov. Da kan jo hvem som helst stadig overbooke i tilfelle det blir fravær, også bare avbestille i siste liten. Verste er når det er senvakt klokken 15, og først når man kommer på jobb innser noen de er for mange, og da SKAL man hjem. Penger, penger, penger. Hjelper ikke at hele dagen er satt på vent fordi man skal på senvakt, planer går i vasken. Så må man gjerne kjempe om en ny vakt for å få igjen de tapte pengene. :(

Hvorfor er det i det hele tatt lov i Norge? Har man ikke rettigheter så fort man er ringevikar? Det hjelper ikke at man får betalt for en enkelt-vakt dersom man blir syk, for å så ikke få vakter i ettertid som ''straff'' pga. spekulasjon fra sjefen. Har til og med blitt fortalt at jeg bare ikke skal prøve meg på å si ja til ekstravakter dersom jeg føler meg litt syk. Jeg har i løpet av 3 år bare hatt 9 dager fravær tilsammen. Og da var jeg virkelig dårlig. Ellers drar jeg på jobb om jeg har feber, for jeg har også en husleie som må betales og penger til livsopphold.

Anonymkode: 2abcc...5e5

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ringevikar har du ikke samme rettigheter nei, men du har heller ikke samme plikter. Du plikter deg ikke til å følge en turnus eller kommer på jobb på ukurante vakter slik  leder har bestemt. Du er ikke forpliktet til å følge vanlige regler for fravær, trenger ikke ha dialogmøte om fraværet blir langvarig og du kan slutte på dagen. Du trenger ikke forholde deg til sertifiseringer og pålagte godkjenninger. Selvfølgelig skal det lønne seg å være ansatt i en fast stilling eller vikariat, ellers hadde jo alle jobbet på løst.

At arbeidsplassen din har en ukultur for å booke inn for mange på vaktene og så sende folk hjem igjen må du nesten ta opp med leder. På min arbeidsplass får vi også betalt for 3 timer om vi er utkalt unødig, men det skjer heldigvis ikke ofte (og jeg er fast ansatt). Blir du syk får du sykepenger ut fra oppsatte vakter og hva du har tjent siste tre mnd. Ellers går skatten din til å dekke opp for helse, skole, veier, brannvesen og militæret som alle andre, du skal selvfølgelig bidra der selv om du ikke har fast stilling. At sjefen din ikke vil gi deg ekstravakter når det ikke er sikkert du er frisk kan jeg forstå fra et økonomisk perspektiv selv om det er kjipt for deg. På den annen side mister du all sympati når du går på jobb i helsevesenet med feber og risikerer å smitte langt mer sårbare personer, det kan i verste fall på alvorlige konsekvenser for dem. På min jobb får de gravide kollegene mine ekstravakter så lenge de klarer å gjøre jobben, men med en gang det er snakk om tilrettelegging går ekstravaktene til noen andre. Nå har vi få i "gravid-alder" som kun jobber ekstra, og folk fikser seg stort sett en stilling FØR de blir gravide for å være sikker på å ha rett på penger i permisjonen. En som er faglært burde absolutt være i stand til å skaffe seg en stilling, uansett prosent gir det bedre rettigheter. Men jeg kan forstå sjefen jeg, for det er fort mye styr med gravide som ikke kan eller orker eller vil det ene og andre, og da er det bedre å få inn noen det ikke er mas med. 

Jeg antar du er ufaglært siden du snakker om kollegaen din som faglært. Som ufaglært har du ikke rett på fast stilling, hvorfor tar du ikke utdannelse og øker sjansene din for fast dersom det er det du vil ha? Eller søker jobb innen noe helt annet der det utlyses stillinger? Eller forsøker å få ekstravakter flere steder så du kan fylle opp?

Anonymkode: 97013...de8

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som det er arbeidsplassen din det er noe galt med, TS.🤨

Bytt jobb eller ta ny utdannelse.

• Liker 5
Skrevet

Har du vært tilkallingshjelp i 3 år og jobbet regelmessig kan du ha krav på fast ansettelse. 

Anonymkode: 76a94...9f9

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært tilkallingshjelp i 3 år og jobbet regelmessig kan du ha krav på fast ansettelse. 

Nei, har har du misforstått. Du hå ha et vikariat eller midlertidig stilling sammenhengende i tre/fire år (avh av begrunnelse for ansettelsen) før du er å anse som fast ansatt. Ts har ingen stilling, ringevikar er ikke en stilling. Hvis hun er ufaglært er hun heller ikke kvalifisert til å få en stilling, og bør derfor ta utdannelse eller se seg om etter annet arbeid for å sikre stabil inntekt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg så inderlig godt, ts. Hilsen en som har vært ringevikar enda lengre enn deg.

Anonymkode: e6fc9...044

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, har har du misforstått. Du hå ha et vikariat eller midlertidig stilling sammenhengende i tre/fire år (avh av begrunnelse for ansettelsen) før du er å anse som fast ansatt. Ts har ingen stilling, ringevikar er ikke en stilling. Hvis hun er ufaglært er hun heller ikke kvalifisert til å få en stilling, og bør derfor ta utdannelse eller se seg om etter annet arbeid for å sikre stabil inntekt. 

Det er også flere regler på den der. Jeg mener det er slik at man ikke kan ha hatt opphold (dvs ingen vakter) på to uker sammenhengende i løpet av denne perioden (som jeg mener er på fire år) for å klare å kjempe seg til dette. Det er en kamp for de som klarer det, og man MÅ ha fagforeningen sin i ryggen. Kan godt hende at sjefen det er snakk om også er medlem i den samme fagforeningen. Derfor de får så mange vikarer..

Anonymkode: e6fc9...044

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/tilkallingsvikar/  
Dersom en tilkallingsvikar jobber mye i en virksomhet over en lang periode, og arbeidsgiver ikke kan dokumentere at det er en lovlig midlertidig ansettelse, kan arbeidstakeren få rett på fast ansettelse. Det avgjørende er om arbeidstakeren har opparbeidet seg det som domstolen kaller for en «tilstrekkelig tilknytning til virksomheten». 

Men jeg sier ikke at hun HAR krav på fast stilling, men at hun KAN ha krav. 
Ts skriver ikke noe om hvor mye hun jobber, hvilke oppgaver hun utfører, hvilken kontrakt hun har, derav kan man ikke gi noe fasit her. Men dette er mat for fagforeninger isåfall. 

• Liker 2
Skrevet

Er man ringevikar har man få rettigheter og kan raskt blit byttet ut hvis ledelsen av en eller annen grunn ikke er fornøyde (som f. eks. ved sykdom eller annet fravær, hvor urettferdig det enn er), så den eneste muligheten er å søke seg over på en midlertidig stilling hvertfall. 

Anonymkode: 9d53c...14e

• Liker 1
Skrevet

Det er en grunn til at Arbeiderpartiet vil forby 0%-kontrakter, mens høyresiden vil fortsette med det.

Det passer ypperlig for virksomheter som vil spare penger eller tjene mer. Men er dårlig for arbeidstakere. Norge er sakte men sikkert på vei til løsarbeidersamfunnet. Hvor en arbeidere samler seg på en parkeringplass hver morgen, og arbeidsgivere kommer kjørenede og plukker med seg de han trenger for akkurat den dagen.

Anonymkode: 0016e...c93

• Liker 1
Skrevet

For øvrig er det også sånn at når du først har avtalt en vakt, kan ikke denne endres uten videre. En avtalt vakt er formelt sett en arbeidsavtale. Og avtaler skal holdes.

Anonymkode: 0016e...c93

Skrevet

Elsker å jobbe som ringevikar. Ja, jeg har mindre rettigheter, men samtidig har jeg langt større friheter. 

Anonymkode: 55427...476

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også ringevikar uten utdannelse på 3 året, har hatt to sjefer på denne tiden og ikke opplevd denne type behandling. Jeg opplever at de setter pris på oss som er tilkallingsvikarer. Så tror det er sjefen/arbeidsplassen din som er hovedproblemet her! Hadde det blitt sånn på min plass ville vi nok sluttet alle sammen og funnet oss en ny plass. Men vanskelig når det har vært slik fra starten..

Men når det er sagt kan du absolutt legge inn krav. Bare kontakt lederen i ditt fagforbund så ordner de det. Jeg har gjort det nå og venter spent på svar, vet jeg eventuelt blir flyttet fra sykehjemmet til omsorgsboliger eller lignende, men det får heller gå, begynner å bli litt lei av å være tilgjengelig hele tiden. 

Anonymkode: 2c008...5c6

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker å jobbe som ringevikar. Ja, jeg har mindre rettigheter, men samtidig har jeg langt større friheter. 

Anonymkode: 55427...476

Helt enig !  Tilkallingsvikar ca. halve året på 2 ulike arbeidsplasser, og har det som plommen i egget.     😁

Anonymkode: 89a22...ea9

Skrevet

Får dere ikke negativt omdømme om dere sier nei til de kjedelige vaktene? F.eks kvelder, helg og røde dager. Er jo da de trenger mest folk.

Anonymkode: 5d069...fa4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig !  Tilkallingsvikar ca. halve året på 2 ulike arbeidsplasser, og har det som plommen i egget.     😁

Kan jeg spørre hva du gjør andre halvåret ?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er  lei av å være ringevikar på tredje året. Kommunen sparer selvsagt penger i tilfeller der man blir syk. Men det er ganske irriterende å måtte betale like mye skatt som de som er fast 100% ansatt, som når man jobber 100% i ekstravakter, men ikke får samme rettigheter.

Jeg må stille på jobb syk med feber fordi jeg ikke får vakter dersom jeg er syk 1 dag.. Da spekulerer sjefen i om jeg kommer til å være mer syk, og dermed taper jeg masse om jeg først er syk. 

En annen ringevikar med fagutdanning (helsesektor) fikk alltid 5 vakter i uken. Men hadde ikke fast stilling. Så fort hun ble gravid så fikk hun mye færre vakter.. F.eks.: en morgen var det fravær, og hun som var gravid hadde skrevet seg opp i vaktboken (at hun kunne jobbe). Hun bodde til og med ca. 10 min gåavstand unna jobb. En person sa høyt at sjefen kunne ringe henne, siden hun tross alt er fagperson, men det gikk visst ikke. Sjefen mumlet bare '' er ikke hun syk da?'' og ringte noen andre. Men jeg vet hun ikke var syk siden vi har god kontakt, og hun var helt fortvilet over at hun nesten ikke fikk vakter lengre, og var siste prioritet. Personer uten utdanning og som var helt ny fikk flere vakter. Dersom man blir gravid må man skjule det så lenge man klarer. Dette er en realitet hos mange. Sjefer sier ikke høyt at de ikke gir vakter fordi en person er gravid. Men man klarer likevel å legge sammen to og to......

Så lurer jeg på hvorfor vakter bare kan avbestilles i hytt og gevær. Som om vi ikke har et liv utenom jobb. Jeg forstår det i tilfeller der man skal være fastvakt for en døende pasient, og pasienten dør før vakten starter. Men dersom de har overbooket, forskjøvet noen andre o.l, så  blir bare vakten tatt vekk uten noen kompensasjon. Dersom man allerede har kommet på jobb og det da blir sagt man ikke har behov likevel, så får man gjerne bare betalt for 2-3 timer.. Hvorfor skal det være lov. Da kan jo hvem som helst stadig overbooke i tilfelle det blir fravær, også bare avbestille i siste liten. Verste er når det er senvakt klokken 15, og først når man kommer på jobb innser noen de er for mange, og da SKAL man hjem. Penger, penger, penger. Hjelper ikke at hele dagen er satt på vent fordi man skal på senvakt, planer går i vasken. Så må man gjerne kjempe om en ny vakt for å få igjen de tapte pengene. :(

Hvorfor er det i det hele tatt lov i Norge? Har man ikke rettigheter så fort man er ringevikar? Det hjelper ikke at man får betalt for en enkelt-vakt dersom man blir syk, for å så ikke få vakter i ettertid som ''straff'' pga. spekulasjon fra sjefen. Har til og med blitt fortalt at jeg bare ikke skal prøve meg på å si ja til ekstravakter dersom jeg føler meg litt syk. Jeg har i løpet av 3 år bare hatt 9 dager fravær tilsammen. Og da var jeg virkelig dårlig. Ellers drar jeg på jobb om jeg har feber, for jeg har også en husleie som må betales og penger til livsopphold.

Om du har jobbet der i 3 år kan du søke om å få krav på stilling tilsvaret behovet du har dekket opp. 

Jeg godtok ikke å gå hjem ved overbooking. De måtte ha meg på topp i mange vakter da jeg tok kontakt med fagforbundet og de sa jeg ikke kunne avbestilles da det var for kort varsel og jeg hadde hatt vakten i mer enn 24 timer. 

Men fikk også mindre vakter ved sykdom og ferier osv. Men jeg søkte på kravet mitt og fikk 80 prosent.

som gravid og fast ringevikar kan de ikke gi henne mindre vakter enn tidligere. Om hun kan dokumentere denne diskrimineringen kan hun kreve få kompensert for det. 

Men alt i alt bråker ikke kvinner. De bare godtar og snakker om hvor urettferdig det er. Jeg har brukt regler og forbund for alt det er verdt og ingen som prøver å bryte mine rettigheter. 

Nå skal det sies at jeg hadde et par år der man blir behandlet som bare en kommune kan. Der jeg la merka til og så at kompisene mine fikk gjennom alt. Eneste vikarene som fikk kontrakt, i tillegg annen hver helg og tilpasset sine ferieønsker. Mens kvinnelige kollegaer med fast annsettelse ikke fikk disse godene. Så da startet jeg på samme viset, og gikk ikke lange tiden før jeg fikk det på samme viset. 

Men jeg blir nok sett på som en bitch da. Men bryr meg ikke, er hyggelig og alt det dær. Men hvorfor skal man godta alt. Og dekker du opp et langvarig behov i bedriften har du krav på fast annsettelse. Sett så mange utlendinger få 80 % over tlf eller mannlige assistenter få levert stilliner uten at de blir utlyst så nå er det på tide kvinner krever mer.

Anonymkode: 39442...212

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, bullehurk skrev:

Kan jeg spørre hva du gjør andre halvåret ?

Vinterhalvåret tilbringer jeg i sydligere strøk.   Jeg tenker litt utenfor A4-boksen, og ønsker ikke å bruke mine beste år på ei sur kjerring, masete unger og et huslån.

• Liker 2
Skrevet

Avtalte vakter kan ikke bare avbestilles, med mindre det i første omgang ble avtalt at vakten var til en bestemt pasient som dør f.eks. Dette er det mange ledere som ikke vet eller som prøver seg på, så du må ta det opp med lederen din!

Anonymkode: 8cd62...1cc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får dere ikke negativt omdømme om dere sier nei til de kjedelige vaktene? F.eks kvelder, helg og røde dager. Er jo da de trenger mest folk.

Anonymkode: 5d069...fa4

De ''kjedelige'' vaktene er de alle ringevikarer ''vil'' ha. Siden de tjener man best på. Det er også de vaktene det ikke er mange av siden bemannigen er betydlig mindre på kveldsvakter, helger og røde dager. Så mindre behov for folk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...