Gå til innhold

100 000 kr på sparekonto- sette i fond, alt på en gang eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vil sette ca 100 000 av sparekroner i fond. Har bestemt meg for hvilket fond. Spørsmål: jeg bør jo gå gradvis inn, men betyr dette noe særlig når beløpet er relativt lite? 100 000 er jo ikke en enorm sum. Eller bør jeg kjøpe gradvis f.eks for 5000 kr uka, eller 1000 kr dagen eller noe sånt? 

Anonymkode: 1d64c...d8b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket fond?

Anonymkode: 8faf6...7ff

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket fond?

Et globalt og et gratis-fond nordisk (nordnet)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et globalt og et gratis-fond nordisk (nordnet)

Ok. De fleste anbefaler å gå gradvis inn med ett innskudd pr mnd over flere måneder.

Skrevet

Hvor lang sparehorisont har du?
Er dette penger du har råd til å tape?

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Fondsparing vil kanskje gji bedre avkasting på sikt en banksparing m/ lav rente.  Satte penger på fond ( Aktiv 30) ifjor og var skjeptisk,men har gjitt eit pent utbytte,men da avsatt  eit vesentlig større beløp en kr. 100 000.  Sparing i fond er bassert på langsiktig sparing.   

Skrevet

Med tanke på det som står her, ville jeg skutt inn store deler av beløpet snart ts, dersom du har råd til å tape pengene og dersom du har en sparehorisont  på minimum 5 år eller helst 10 år eller mer.
"Det er mulig at året vil bringe mer ustabilitet. Det behøver derimot ikke bety at aksjene ikke vil få et godt år. Vi mener at de økonomiske, politiske og følelsesmessige faktorene for kursstigning fortsatt er i behold. Derfor mener vi at å ha penger på konto og vente på at «faren er over» kan bety at man går glipp av den positive ustabiliteten som er den del av et marked med stigende kurser." (les mer i artikkelen) https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/08/Kostbart-med-penger-paa-konto

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...