GÃ¥ til innhold

Kontaktlinser vs briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best av kontaktlinser eller briller?

Hvilke fordeler og ulemper er det med dem?

Føler du fordelene ved den ene veier opp for ulempene? 

Anonymkode: 9e9f5...99b

Skrevet

Jeg har ingenting negativt å si om linser. Når jeg brukte dagslinser ble jeg ofte tørr i øynene om kvelden, har gått over til ukeslinser og det fungerer ypperlig for meg. 

Brillene føler jeg er i veien, og de gnager på nesen. Har briller med nesepute, og uten. Gjør ingen forskjell. 

Gar skeive hornhinner forresten, så må ha toriske linser. 

Anonymkode: ca22b...4ca

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingenting negativt å si om linser. Når jeg brukte dagslinser ble jeg ofte tørr i øynene om kvelden, har gått over til ukeslinser og det fungerer ypperlig for meg. 

Brillene føler jeg er i veien, og de gnager på nesen. Har briller med nesepute, og uten. Gjør ingen forskjell. 

Gar skeive hornhinner forresten, så må ha toriske linser. 

Hva er forskjell på toriske linser kontra vanlige?🤔

Skrevet

Toriske linser er for dem med skeive hornhinner (astigmatisme) . Vanlige er for dem uten skeive hornhinner. 

Skrevet

Det beste er vel en kombinasjon. Kontaktlinser er jo dyrere enn å bare bruke briller, men det er langt mer praktisk å bruke i mange sammenhenger. I tillegg synes jeg at jeg er mer attraktiv uten briller. Imidlertid er det bra å avlaste øynene med briller. Jeg har også større problemer med kontaktlinser på sommeren når det er allergisesong. 

Jeg bruker som regel kontaktlinser når jeg er på skole og jobb, og avlaster med briller når jeg er hjemme. Jeg bruker alltid briller på kvelden. Det verste som finnes er å sovne med linser. 

Mye irriterende med begge deler, men det er jo et nødvendig onde. 

Anonymkode: 32915...9a3

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er best av kontaktlinser eller briller?

Hvilke fordeler og ulemper er det med dem?

Føler du fordelene ved den ene veier opp for ulempene? 

Linser fordeler: ingenting i trynet ditt er i veien.
Du ser ut slik som du faktisk gjør og ansiktet formes ikke av briller.

Ulemper: man følge med på hvor lenge du bruker dem. (hvis det er mnd linser).
Du blir fort tørr på øynene og må begynne med dråper.
De kan irritere øyet. 
Kan være irriterende å få på/av. 
Dyrere i lengden.

Briller ulempe:
Kan bli ødelagt om du mister dem.
De kan klemme sidene på hodet ditt så du får vondt i hodet
De henger seg fast i håret ditt.
De vider seg ut når du hele tiden tar dem på og av, noe som gjør at de kan falle av ansiktet ditt når du ser ned.
De blir fort sktine så sikten blir dårligere, du må rense dem.
Du kan fort se eldre ut.
De kan være i veien.
Legger du dem fra deg så risikerer du å lete etter dem med dårlig syn om du ikke husker hvor du la dem 😛 

Fordel:
Du slipper å våkne med tørre øyne.
Det er billigere i lengden.

Skrevet

Tusen takk!:) 

Har merket i det siste at synet er blitt dårlige men det siste jeg vil er å begynne med briller.... :( Får jeg briller blir jeg ikke bruke dem heller. Linser all the way

Skrevet (endret)

Det kommer jo an på. Jeg må bruke briller for å korrigere synet mitt pga samsynsfeil, skjeling og nærsynthet. Jeg må ha prismebriller for at øynene skal kunne fokusere på ting ordentlig, sånn at jeg ikke får vondt i øynene og hodet. 

Bruker dessverre linser for ofte, men jeg burde bruke briller. Så det kommer an på hva optikeren din sier - er det kun vanlig nærsynthet/langsynthet går det bra å bruke begge deler vil jeg tro! :)

Linser er mye mer behagelig da, og ikke i veien. Så jeg foretrekker jo det, egentlig. 

Endret av s0la
Skrevet

Ja, takk begge deler, sier nå jeg.

Briller kan være kult det. Bare å finne noen som passer din stil, men jeg hadde ikke klart å bare ha briller.

Å bare ha linser er heller ikke optimalt. Dyrt og det er ikke bra for øynene å gå med linser hver dag, hele dagen.

Optikeren min sa i hvert fall at linser er mer til fritidsbruk og at briller er bedre til arbeid/skole. I hvert fall hvis man sitter mye foran en skjerm. Merker i hvert fall at det stemmer jo eldre jeg blir.

Anonymkode: 2c69d...fd3

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, takk begge deler, sier nå jeg.

Briller kan være kult det. Bare å finne noen som passer din stil, men jeg hadde ikke klart å bare ha briller.

Å bare ha linser er heller ikke optimalt. Dyrt og det er ikke bra for øynene å gå med linser hver dag, hele dagen.

Optikeren min sa i hvert fall at linser er mer til fritidsbruk og at briller er bedre til arbeid/skole. I hvert fall hvis man sitter mye foran en skjerm. Merker i hvert fall at det stemmer jo eldre jeg blir.

Men hva om man virkelig avskyr å bruke briller? Har dårlig selvtillit og føler brillene gjør deg mindre pen? Jatakk til linser. Kjenner noen som bruker linser hver dag heledag og dem har ikke noe problem

Skrevet

Brukt linser i faktisk 35 år (hverdager/jobb) ingen problemer!!

Myke (med høy fuktighets%)

Har bedre sidesyn og vidsyn, mye mer "naturlig syn". Foretrekker det klart fremfor briller!! Unngår å sove med dem. Veldig nøye med rengjøring.

Bruker briller på kvelden og i helgene (hvis det ikke er date eller annet viktig ☺)

Kan anbefale sånn kombinasjon!!

Anonymkode: 725cf...6d0

Skrevet

Bruker døgnlinser.   Bare sett de i og glem de i 30 dager. Det har jeg gjort i mange år nå. Ingen plager, ingen tørre øyne, ingen tegn til skade eller slitasje på øyne av de heller når jeg er hos optiker. Det er som og ha ett normalt syn, bortsett fra det ene byttet en gang i måneden.

koster under 2000kr i året. Helt klart verdt det for min del, da jeg alltid har hatet og bruke briller. 

Anonymkode: 68ce4...2eb

• Liker 2
Skrevet

Brukt linser i faktisk 35 år (hverdager/jobb) ingen problemer!!

Myke (med høy fuktighets%)

Har bedre sidesyn og vidsyn, mye mer "naturlig syn". Foretrekker det klart fremfor briller!! Unngår å sove med dem. Veldig nøye med rengjøring.

Bruker briller på kvelden og i helgene (hvis det ikke er date eller annet viktig ☺)

Kan anbefale sånn kombinasjon!!

Liker ikke briller, så skal jeg ha pause fra linser for det bli med det dårlige synet:) Heldigvis er det ikke så dårlig at jeg ikke klarer meg 😛 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om man virkelig avskyr å bruke briller? Har dårlig selvtillit og føler brillene gjør deg mindre pen? Jatakk til linser. Kjenner noen som bruker linser hver dag heledag og dem har ikke noe problem

Man kan jo for eksempel bare bruke dem hjemme. For å avlaste øynene litt.

Det er jo ikke noe godt argument. Jeg brukte også linser hver dag før, i mange år, uten problemer, men det betyr jo ikke at det er bra eller at man ikke kan støte på problemer senere. Jeg har i hvert fall alltid fått høre at man burde bruke briller litt.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker døgnlinser.   Bare sett de i og glem de i 30 dager. Det har jeg gjort i mange år nå. Ingen plager, ingen tørre øyne, ingen tegn til skade eller slitasje på øyne av de heller når jeg er hos optiker. Det er som og ha ett normalt syn, bortsett fra det ene byttet en gang i måneden.

koster under 2000kr i året. Helt klart verdt det for min del, da jeg alltid har hatet og bruke briller. 

Anonymkode: 68ce4...2eb

Under 2000kr i året høres billig ut:o Hørt noen bruker over 4000 i året på bare linser.. Men godt vi er enige angående briller, hater det selv :) 

ts

Annonse
Skrevet

Man kan jo for eksempel bare bruke dem hjemme. For å avlaste øynene litt.

Det er jo ikke noe godt argument. Jeg brukte også linser hver dag før, i mange år, uten problemer, men det betyr jo ikke at det er bra eller at man ikke kan støte på problemer senere. Jeg har i hvert fall alltid fått høre at man burde bruke briller litt.

Nå har jeg ikke så dårlig syn at jeg ikke klarer meg uten briller da heldigvis hjemme og den slags. Men trenger helt klart linser om jeg skal kjøre eller se ting på lang avstand :) 

Skrevet

Linser: kan gi tørre øyne, jeg opplever at endel sminke kan jeg ikke bruke fordi det irriterer /drysser. Feks er det bare to typer mascara jeg tåler. Endel kremer man smører på tynn hud under øyet trekker inn og kan irritere ved linsebruk. Et pluss med linser under sport, hvis man er ute i regnvær eller skal ha på solbriller. Ulempe å sove med linser, særlig på flyreiser der lufta allerede er tørr og gir øyeplager

Briller:kjipt å vaske dem hele tida, kjipt hvis det regner, kan noen ganger føles tunge på nesen. Gir øynene luft. Er du veldig nærsynt, vil glassene kunne forminske øynene dine noe. Motsatt ved langsynt. Mye stilige briller å få kjøpt 😊 Syns jeg får dårligere sidesyn med briller ved bilkjøring (linsen følger jo øyet hvis du ser til siden uten å snu hodet, mens med briller mister du synskorreksjonen hvis du ser til siden uten å snu hodet) 

Jeg trenger uansett å ha briller til avlastning selv om jeg til daglig på jobb bruker linser i 95% av arbeidsdagene. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke briller, så skal jeg ha pause fra linser for det bli med det dårlige synet:) Heldigvis er det ikke så dårlig at jeg ikke klarer meg 😛 

Helt kurrant ☺ Var sånn en gang i tiden jeg også! (Men det ble litt flaut å ikke se hvem som hilste på meg - ble mer og mer nærsynt. 3-4)

Du kan ihvertfall trygt bruke linser i mange 10 år bare du er forsiktig!

Anbefaler IKKE å sove med dem, men jeg gjør nå det også en sjelden gang ☺

Skrevet

Nå har jeg ikke så dårlig syn at jeg ikke klarer meg uten briller da heldigvis hjemme og den slags. Men trenger helt klart linser om jeg skal kjøre eller se ting på lang avstand :) 

Da blir det jo noe annet. Jeg er avhengig av briller eller linser uansett, og må ha det på hele tiden.

Tenker at det viktigste er at øynene får hvile litt og linsene som er bedre koster mer, men det er billigere med månedslinser eller ukeslinser :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det jo noe annet. Jeg er avhengig av briller eller linser uansett, og må ha det på hele tiden.

Tenker at det viktigste er at øynene får hvile litt og linsene som er bedre koster mer, men det er billigere med månedslinser eller ukeslinser :)

Men må man ikke rense de linsene hverdag? Tror ikke jeg har ork til det 😛 Blir jo mye styr om jeg kommer hjem sent en natt etter en tur på byen eller skal på overnatting og ta med alt av linseveske og etui. Er ikke dagslinser mest praktisk selv om det er dyrere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...