AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 Hei! Sjekket ut en side som heter www.hub.no, og ser veldig mange av Internships som er utlyst der (for div. Norske startups) er ubetalte. Det jeg spesielt bet meg fast i, er at mange "internships" innen salg er ubetalte. Hva? Hva er lover og regler for dette, her i Norge? Det kan hende at jeg er litt kynisk, men når jeg ser startups som er mindre enn et år gamle, satt sammen av folk som enda er studenter (eller svært liten tidligere erfaring), så begynner jeg virkelig å tvile på det faglige utbyttet en får, og at det egentlig bare er et dekke for "gratis arbeidskraft". Anonymkode: c8067...8bc 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Det er fult lov med ubetalte internships, men det er mange som er imot det. Særlig om disse internshipene ikke foregår gjennom et studie.. Anonymkode: aed6f...f39 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 Staten driver jo også med ubetalte internships.. Anonymkode: 909eb...66e
Fru Uperfekt Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 Ja det er lov Er jo ikke noen som tvinger deg til å søke
Gjest Newroz Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 (endret) Jeg har jobbet frivillig i perioder, men da ved siden av jobb - og det har vært fritid og hobby for meg. Noe jeg har gjort fordi det har gitt meg en større mening i hverdagen. Det har ikke vært jobb. Syns det er en forskjell på frivillig arbeid som du kanskje gjør en til to kvelder i uken, til at du jobber 35 timer gratis i uka og gjør arbeidsoppgaver du normalt kunne fått betalt for. Jeg syns det er en uting, og håper at de store firmaene som er populære blant nyutdannede holder seg unna slikt. Slike praksisplasser kan på sikt skape et klasseskille da det kun vil være de som allerede har god økonomi, eller foreldre med god økonomi, som kan ta seg råd til å jobbe gratis og få verdifull erfaring. Videre mener jeg at hvis det er arbeidsoppgaver som man normalt får betalt for å utføre, bør man rett og slett betale for å få jobben gjort. Endret 21. august 2018 av Newroz
Gjest Newroz Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Staten driver jo også med ubetalte internships.. Anonymkode: 909eb...66e Kan du komme med noen eksempler?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #7 Skrevet 21. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva er lover og regler for dette, her i Norge? Anonymkode: c8067...8bc Det er ikke noe allmenn minstelønn i Norge slik at det er lov med jobber uten lønn. Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor noen vil ta slike internships. Om man kun ønsker noe på CVen innen salg så er det jo like godt å ta betalte jobber innen salg. Det er ikke noe vanskelig å få betalte salgsjobber. Anonymkode: 61954...db6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 7 timer siden, Newroz skrev: Kan du komme med noen eksempler? Praksisplasser via Nav. Anonymkode: 34bd2...281
Gjest Newroz Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Praksisplasser via Nav. Anonymkode: 34bd2...281 Det stiller seg annerledes syns jeg. Det er et arbeidstiltak hvor målet er å få en person som ikke er i lønnet arbeid ut i selvstendig lønnet arbeid igjen. Det er en godt regulert avtale. Personen får også stønad fra NAV gjennom perioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå