Gå til innhold

Barnehage og barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at barnehagen kontakter barnevernet?

Var selv borti barnevernet under hele oppveksten så og si, men ble aldri tatt ifra familien min. så er litt redd at dem vil ha interesse av mine barn igjen.. selv om jeg føler jeg er en god mor å ikke har gjort noe gale.

Anonymkode: bf36e...906

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har et barn som blir jevnlig vasket, har rene(ish) klær, ikke har blåmerker på rare steder og ikke utviser veldig avvikende adferd er du helt trygg👍 

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var selv borti barnevernet under hele oppveksten så og si, men ble aldri tatt ifra familien min. så er litt redd at dem vil ha interesse av mine barn igjen.. selv om jeg føler jeg er en god mor å ikke har gjort noe gale.

Tror ikke du skal bekymre deg (så fremt barna dine har det greit nok med deg). 

De fleste barnehager melder kun i samarbeid med foreldrene, gjelder f.eks. søknad om avlastning, eller hvis de har en reell bekymring om vold eller seksuelle overgrep.

Mange barn som kommer inn hvor jeg er lei meg for at vi ikke fikk melding tidligere,fordi vi da kunne hjulpet foreldrene på et tidligere tidspunkt. Hvis barnets utfordringer hadde blitt fanget opp tidligere hadde det vært lettere å rette opp.

Anonymkode: 70660...add

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen har meldeplikt til barnevernet, eventuelt politiet, dersom de har bekymringer knyttet til omsorgen for et barn i barnehagen. At du har hatt kontakt med barnevernet i din oppvekst, vil ikke være grunn nok alene til at barnehagen kontakter barnevernet.

Skrevet

Hvis de er bekymret for barnets omsorgssituasjon og utvikling så vil de ta kontakt med barnevern. Hvis barna dine får den omsorgen de trenger fra DEG, vil de ikke ha noe grunnlag å melde på. Det er ikke slik at din oppvekst i seg selv tilsier at barna dine ikke har det bra. Så enkelt.

Anonymkode: 02b96...5b1

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Med mindre du er ravende catlady gal(the simpsons), bedriver grov omsorgssvikt, har barn som er skitne, utsultet eller viser tegn på å bli utsatt for vold, seksuelle overgrep eller har bekymringsverdig avvikende oppførsel så har barnehagen og barnevernet null interesse av å kontakte barnevernet.

Jeg forstår ikke denne frykten for barnevernet. Man vet med seg selv om man faktisk har en grunn til å bekymre seg. Om man vet at man er en god mor som elsker og tar vare på barna sine og gir dem alt de trenger så vet man også,at barnevernet ikke har grunn til å blande seg inn. 

Endret av BearMama
Skrevet

Så lenge det ikke er mistanke om vold eller overgrep, skal barnehagen gi beskjed til foreldre før de melder. Jeg er også «barnevernsbarn» og har et barn på fire år. Jeg har ikke blitt meldt. Barnevernet kommer ikke etter deg fordi du selv har vært i fosterhjem eller lignende. 

Anonymkode: 28460...420

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...