Gå til innhold

Barnebidrag-samværsklasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen her inne som har greie på dette med barnebidrag og samværsklasser ? 

Min mann har 2 barn 6 netter pr/mnd=samværsklasse 2.Dersom dette reduseres til 4 netter pr mnd havner han i samme samværsklasse. Men må ha da betale mer bidrag ?noen som vet?

Anonymkode: 7dc7a...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge han er i samme samværsklasse så blir summen det samme.

Anonymkode: 85598...32d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så lenge han er i samme samværsklasse så blir summen det samme.

Takk for svar! 

Skrevet

uff

Anonymkode: a012e...910

• Liker 1
Skrevet

1946641936_Skjermbilde2018-08-21kl_22_32_04.png.bb7f16440f01f9c104736a0413b20776.png

Anonymkode: 4be2a...efd

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1946641936_Skjermbilde2018-08-21kl_22_32_04.png.bb7f16440f01f9c104736a0413b20776.png

Anonymkode: 4be2a...efd

Hva er det for noe? 

Anonymkode: 615fb...807

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det for noe? 

Tabell over sammværsklasserer.

4 og 6 ovenattinger et lik samværsklasse.

Feriesamvær og annet samvær utenom det regelmessige skal regnes med. 

Skrevet

Samværsklasser er jo utregnet med tanke på annehver ferie og jul også. Så har bidragsyter i dag annehver helg, utgjør jo dette oftest fire netter i mnd, resterende dager er da fordelt på at noen har 1 overnatting i uken, pluss da noen dager i påske/jul og to uker om sommeren. 

Anonymkode: 39422...1d8

Skrevet
6 timer siden, Peter007 skrev:

Tabell over sammværsklasserer.

4 og 6 ovenattinger et lik samværsklasse.

Feriesamvær og annet samvær utenom det regelmessige skal regnes med. 

Men hva er de tallene? Det kan jo ikke være barnebidrag, for de øker i takt med samværet. 

Skrevet

Han bør øke samværet i stedet for å redusere det. Barn har godt av å se far oftere og du som stemor har ikke noe å si på den saken. Jeg håper barnefar er fornuftig og vil ha barna mest mulig.

Anonymkode: 7c0f0...e50

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er de tallene? Det kan jo ikke være barnebidrag, for de øker i takt med samværet. 

Tallene er summen som trekkes fra utregnet bidrag. Har du barnet tilsvarende samværsklasse 3 så skal du betale bidrag minus summen som står, fordi den summen trenger du for selv å forsørge barnet under samværet.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bør øke samværet i stedet for å redusere det. Barn har godt av å se far oftere og du som stemor har ikke noe å si på den saken. Jeg håper barnefar er fornuftig og vil ha barna mest mulig.

Det er lov å lure selv om man er stemor.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som har kopiert tabellen. 

Men ikke bry deg så mye om tallene under årsklasser. Dette er fratrekk I kronebeløp. Dette vil variere avhengig av inntekter og samvær. 

Det er delen til venstre som forteller om grenser for samværsklasser. 

Du kan prøve bidragskalkulator hos NAV.no. Når du har regnet ut bidraget kan du velge se utregningen. Der vil du se tabellen for fradrag ved de ulike samværsklasser. 

Endret av Peter007
Skrevet
12 minutter siden, Lycka said:

Det er lov å lure selv om man er stemor.

Hvorfor? Hun har NULL med dette å gjøre - hvis ikke det er hun som overtaler han til å se barna mindre.  Jeg blir helt paff når jeg ser fedre som vil ha ENDA mindre tid med barna sine, så lite han ser de allerede.  Skjerpings tafatte fedre! Og skjerp deg stemor, som vil nok finne ut best måte å ha barna minst mulig uten å må øke bidraget! 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Hun har NULL med dette å gjøre - hvis ikke det er hun som overtaler han til å se barna mindre.  Jeg blir helt paff når jeg ser fedre som vil ha ENDA mindre tid med barna sine, så lite han ser de allerede.  Skjerpings tafatte fedre! Og skjerp deg stemor, som vil nok finne ut best måte å ha barna minst mulig uten å må øke bidraget! 

Nesten ikke bitter du, gitt.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemor har da noe å si, de kan være pådrivere både til mindre og til mer samvær

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier hvem?

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at sprøsmålet like gjerne kan komme av at barnemoren har ønsket at far skal ha mindre samvær? og kanskje barnefar og samboer ønsket å se om det kunne være økonomiske grunner til at hun ønsker det? TS sier ingen ting om hvorfor det er snakk om å redusere samværet.

Ellers er jeg helt enig, hvis det er praktisk mulig bør man prøve å ha mest mulig samvær. Men det kan være mange årsaker til at man har lite samvær. Ingen familier eller barn er like. noe som fungerer godt et sted fungerer veldig dårlig for andre.

Anonymkode: 56373...50a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lykke til med å gjøre det hvis mor er vrang og nekter. Menn har ingenting å si for samvær med egne barn i dag, der er det kvinnen som bestemmer enerådende.

Anonymkode: 340dc...2aa

• Liker 2
Skrevet

Stemor her også, og jeg har noen spørsmål med det samme dere var inn på temaet. Pr i dag har vi 50/50, og derfor ingen bidrag. Nå er det i gang med at vi skal ha barnet ca 70-80%, og mor er arbeidsledig..? Beregnes det ut fra mors inntekt, og trekkes fra ut fra tabellen? Hva om mor ikke har inntekt? er det da fars inntekt som bestemmer om nav skal spytte inn?

Anonymkode: d95da...3b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...