AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #1 Del Skrevet 21. august 2018 Vel, dette er kanskje ert litt unødvendig spørsmål, men jeg spør likevel. Har privatpersoner lov til å kjøpe og selge alkohol seg imellom? Anonymkode: c050b...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Del Skrevet 21. august 2018 Ikke hvis det dreier seg om mindreårige og ikke hvis det er hjemmebrent. Hvis du f eks handler for noen i utlandet og det ikke kommer innunder ovennevnte, sier det seg selv at du kan, men vanlig salg skal gå gjennom vinmonopolet. Anonymkode: 0eae9...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #3 Del Skrevet 21. august 2018 Selvsagt kan privatpersoner kjøpe alkohol... Det kan du gjøre på hvilken som helst daglivareforretning eller vinmonopol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 21. august 2018 #4 Del Skrevet 21. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, dette er kanskje ert litt unødvendig spørsmål, men jeg spør likevel. Har privatpersoner lov til å kjøpe og selge alkohol seg imellom? Anonymkode: c050b...53c Nei. Du kan ikke selge din hjemmelagete vin til naboen. Å handle for noen, uten fortjeneste, blir noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #5 Del Skrevet 21. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis det dreier seg om mindreårige og ikke hvis det er hjemmebrent. Hvis du f eks handler for noen i utlandet og det ikke kommer innunder ovennevnte, sier det seg selv at du kan, men vanlig salg skal gå gjennom vinmonopolet. Anonymkode: 0eae9...151 Mindreårige kan både selge og kjøpe alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #6 Del Skrevet 21. august 2018 Det kommer vel an på mengden. Om en av mine venninner ikke rakk polet, og kjøper en vinflaske av meg. Så blir jo ikke jeg straffet for det. Men hjemmebrent, smuglet og til mindreårige er noe annet. Anonymkode: 8f4ea...c70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #7 Del Skrevet 21. august 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Nei. Du kan ikke selge din hjemmelagete vin til naboen. Å handle for noen, uten fortjeneste, blir noe annet. Selvsagt kan du det. Du må bare søke om tilvirkningsbevillning og naboen trenger skjenkebevilling så funker det fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #8 Del Skrevet 21. august 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27/KAPITTEL_5#§4-4 Anonymkode: 2fd34...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 21. august 2018 #9 Del Skrevet 21. august 2018 Just now, abrasiveRefraction said: Selvsagt kan du det. Du må bare søke om tilvirkningsbevillning og naboen trenger skjenkebevilling så funker det fint. Mitt svar var med referanse til TS spørsmål om kjøp og salg mellom privatpersoner. Har du bevilling er du per definisjon ikke lenger privatperson, men et foretak av noe slag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #10 Del Skrevet 21. august 2018 2 minutter siden, T-Rex skrev: Mitt svar var med referanse til TS spørsmål om kjøp og salg mellom privatpersoner. Har du bevilling er du per definisjon ikke lenger privatperson, men et foretak av noe slag. Tull. Privatpersoner kan ha bevilling. Absurd å påstå at dersom jeg får bevilling til et arrangement så opphører jeg å være en person, men blir til et foretak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 21. august 2018 #11 Del Skrevet 21. august 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction said: Tull. Privatpersoner kan ha bevilling. Absurd å påstå at dersom jeg får bevilling til et arrangement så opphører jeg å være en person, men blir til et foretak! Jeg må vedgå at jeg aldri har tenkt tanken å søke om skjenkebevilling til et privat arrangement - trodde ikke det var mulig for en privatperson (og er fremdeles ikke overbevist). Gjetningen min var at TS lurte på om hen kunne selge det hjemmebryggete ølet sitt. Det kan selvsagt være helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #12 Del Skrevet 21. august 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Jeg må vedgå at jeg aldri har tenkt tanken å søke om skjenkebevilling til et privat arrangement - trodde ikke det var mulig for en privatperson (og er fremdeles ikke overbevist). Gjetningen min var at TS lurte på om hen kunne selge det hjemmebryggete ølet sitt. Det kan selvsagt være helt feil. https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/serverings-salgs-og-skjenkebevillinger/soke-bevilling-eller-gjore-endringer/skjenkebevilling-for-apent-og-lukket-arrangement/ Selvsagt er det mulig. Skulle tatt seg ut om man måtte starte AS for å ha bar i et bryllup. Hjemmebrygget øl kan man selvsagt selge, med visse forbehold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 21. august 2018 #13 Del Skrevet 21. august 2018 Du kan ikke selge alkohol du lager selv i kommersiell hensikt. Da trenger du bevilling og må innbetale omsetningsavgift. Du kan fint kjøpe en flaske vin på polet og selge den som et samleobjekt. Da er avgiftene betalt allerede Du kan også kjøpe en sixpack med øl og få penger av en venn for den. Såfremt kjøperen er over 18. Men du kan egentlig ikke tjene penger på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 21. august 2018 #14 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) 27 minutter siden, isw said: Du kan ikke selge alkohol du lager selv i kommersiell hensikt. Da trenger du bevilling og må innbetale omsetningsavgift. Du kan fint kjøpe en flaske vin på polet og selge den som et samleobjekt. Da er avgiftene betalt allerede Du kan også kjøpe en sixpack med øl og få penger av en venn for den. Såfremt kjøperen er over 18. Men du kan egentlig ikke tjene penger på det. Det tror jeg strengt tatt ikke du har lov til. Men det er neppe noen som melder deg for det, så da blir det heller ikke straffeforfulgt. Du kan lett se for deg situasjonen at du selger polets rødvin (om den fremdeles finnes) for 250 kr per flaske påskeaften klokka 17.00, som samlerobjekt. Det kunne nok innbragt noen kroner i kassa... Endret 21. august 2018 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 21. august 2018 #15 Del Skrevet 21. august 2018 13 minutter siden, T-Rex skrev: Det tror jeg strengt tatt ikke du har lov til. Men det er neppe noen som melder deg for det, så da blir det heller ikke straffeforfulgt. Du kan lett se for deg situasjonen at du selger polets rødvin (om den fremdeles finnes) for 250 kr per flaske påskeaften klokka 17.00, som samlerobjekt. Det kunne nok innbragt noen kroner i kassa... Vin selges jo på auksjoner f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 21. august 2018 #16 Del Skrevet 21. august 2018 6 minutter siden, isw said: Vin selges jo på auksjoner f.eks? Fra loven (gidder ikke lese hele): "AS Vinmonopolet kan likevel besørge auksjon av alkoholholdig drikk på vegne av personer uten rett til omsetning av alkoholholdig drikk. Departementet kan gi nærmere forskrifter om slik auksjon, herunder om gebyr." Det er godt mulig det finnes unntak, men det virker unektelig som om vinauksjoner skal skje i regi av Vinmonopolet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #17 Del Skrevet 21. august 2018 2 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Mindreårige kan både selge og kjøpe alkohol. Ikke ifølge alkohollovens §1-5 og §8-8. Her er du nok ute og sykler. Som vanlig. Anonymkode: da936...0f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #18 Del Skrevet 21. august 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ifølge alkohollovens §1-5 og §8-8. Her er du nok ute og sykler. Som vanlig. Anonymkode: da936...0f9 Det er forbudt å selge alkohol TIL mindreårige. Ikke å kjøpe. Det er heller ikke forbud mot at de SELGER. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #19 Del Skrevet 21. august 2018 4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det er forbudt å selge alkohol TIL mindreårige. Ikke å kjøpe. Det er heller ikke forbud mot at de SELGER. Selvfølgelig er det det. Hadde mindreårige kunnet selge alkohol hadde de kunnet jobbe i bar. Det er ikke på noen som helst måte lov å skaffe alkohol til mindreårige. Anonymkode: 7a3e2...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 21. august 2018 #20 Del Skrevet 21. august 2018 Her var det mye synsing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå