AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 Hvilket mål har du satt deg for din sparing i ASK? Selger du når pengene har doblet seg, eller venter du lengre før du selger? Hvor lenge? Anonymkode: 3033d...2bd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Mine mål er ikke relatert til slike ting. Jeg har ett sparemål på hvert barn, det er langsiktig sparing, naturlig nok, med horisont på 10-20 år. Det skal gå til førerkort og noe egenkapital. Så sparer jeg til en lang og dyr utenlandsreise - om ca tre år. Der må jeg bare håpe at aksjemarkedet ikke kræsjer fullstendig like før vi skal dra, siden tidspunktet for uttak ikke kan endres så mye (pluss/minus noen måneder går bra). Men alternativet er sparekonto til nesten null i rente... Så sparer jeg også til et mer uspesifikt sparemål som bare heter «sparing», det er ment som langsiktig sparing, det også - sannsynligvis pensjon. Anonymkode: 7c347...611 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 Sparer til pensjon og re-investerer avkastning Anonymkode: c2523...d43 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Mine mål er ikke relatert til slike ting. Jeg har ett sparemål på hvert barn, det er langsiktig sparing, naturlig nok, med horisont på 10-20 år. Det skal gå til førerkort og noe egenkapital. Så sparer jeg til en lang og dyr utenlandsreise - om ca tre år. Der må jeg bare håpe at aksjemarkedet ikke kræsjer fullstendig like før vi skal dra, siden tidspunktet for uttak ikke kan endres så mye (pluss/minus noen måneder går bra). Men alternativet er sparekonto til nesten null i rente... Så sparer jeg også til et mer uspesifikt sparemål som bare heter «sparing», det er ment som langsiktig sparing, det også - sannsynligvis pensjon. Anonymkode: 7c347...611 Jepp: pluss også på 7 % inflasjon på de 1-2 % i renter du får, og du går i praksis med tap ved uttak. Anonymkode: 8aebe...86a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sparer til pensjon og re-investerer avkastning Anonymkode: c2523...d43 Hvordan gjør du det? Selger du fondsandelene dine for så å kjøpe nye fondandeler? Hvor ofte gjør du dette? Anonymkode: 3033d...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 Jeg sparer helt uspesifikt fordi det gir meg ro og velvære, i stedet for spa og sånn. Sparer alt jeg kan. Aner ikke hva jeg skal bruke pengene på. Er lite materialistisk, bryr meg ikke om bil og hus og slike ting. Innerst inne er vel sparinga mi en slags fuck-you - garanti ;- jeg vil være fri som fuglen til å gjøre akkurat som jeg vil den dagen typen, sjefen eller naboen kødder alvorlig med meg. Jeg sparer i de billigste indeksfondene. Anonymkode: a600b...49b 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #7 Skrevet 21. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp: pluss også på 7 % inflasjon på de 1-2 % i renter du får, og du går i praksis med tap ved uttak. Anonymkode: 8aebe...86a Ja, nettopp. Det er for mye penger (nesten 100k nå) til at det skal gå i minus i flere år. Så da tar jeg sjansen, selv om tidshorisonten egentlig er litt kort. Jeg ser på det som mer sannsynlig at jeg vil gå i pluss enn at jeg vil gå i minus. Anonymkode: 7c347...611 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå