Gå til innhold

Arbeidsattest innhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det står at en arbeidsattest minimum skal inneholde blant annet hva arbeidet går ut på, hva legges i dette? Jeg har fått en attest, og det som står om arbeidet er at jeg har hatt stilling som assistent, ferievikar og at arbeidsstedet var *navn* sykehjem.  Er dette det som er vanlig? Jeg hadde trodd at det kanskje skulle stå noe om arbeidsoppgaver ol, men vil ikke klage dersom det er vanlig å skrive det slik. 

Anonymkode: fe3bc...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står også hele personnummeret mitt på, er det vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal skrives om arbeidsoppgaver du har hatt i tillegg til stillingen. Jeg jobbet i en butikkjede og de skrev slik du beskriver. Derfor velger jeg heller å bruke den eldste attesten jeg har som står mer presis om mine arbeidsoppgaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elán skrev:

Det skal skrives om arbeidsoppgaver du har hatt i tillegg til stillingen. Jeg jobbet i en butikkjede og de skrev slik du beskriver. Derfor velger jeg heller å bruke den eldste attesten jeg har som står mer presis om mine arbeidsoppgaver.

Jeg har ingen andre attester, ettersom at dette er den første ordentlige jobben jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen andre attester, ettersom at dette er den første ordentlige jobben jeg har hatt.

Du kan jo be om å få utdypet denne attesten. Nå finner jeg fram den tidligere attesten som jeg har, så kan jeg sitere denne.

"Elán (fornavn og etternavn) har vært ansatt som butikkmedarbeider hos oss fra *dato* til og med *dato*.
I tiden hos oss arbeidet Elán (fornavn) med kundebehandling, prising av varer, rengjøring og stell av butikk og dyrene. Elán (fornavn) er blid, pliktoppfyllende og serviceinnstilt. Jeg gir henne våre beste anbefalinger og lykke til videre" og underskrift av daglig leder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elán skrev:

Du kan jo be om å få utdypet denne attesten. Nå finner jeg fram den tidligere attesten som jeg har, så kan jeg sitere denne.

"Elán (fornavn og etternavn) har vært ansatt som butikkmedarbeider hos oss fra *dato* til og med *dato*.
I tiden hos oss arbeidet Elán (fornavn) med kundebehandling, prising av varer, rengjøring og stell av butikk og dyrene. Elán (fornavn) er blid, pliktoppfyllende og serviceinnstilt. Jeg gir henne våre beste anbefalinger og lykke til videre" og underskrift av daglig leder.

Den attesten jeg har fått fremstår ikke noe særlig som en attest egentlig. Den er utfylt som en tabell/skjema, og inneholder navnet mitt, fødselsnummer, stilling, arbeidssted, dato for arbeid og antall timer.

Den har også saksnummer fra kommunen, som jo ser litt rart ut syns jeg dersom jeg skal levere den til en potensiell ny arbeidsgiver. Det er heller ikke min sjef som har skrevet den/skrevet under, men en som jobber i personalavdelingen i kommunen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte også å si at i den andre attesten står det bare at jeg var ansatt som butikkmedarbeider i kjeden jeg jobbet i og hvor lenge jeg jobbet. Jeg ønsket en mer utfyllende attest, men sjefen sa at dette var standard attest som alle medarbeidere fikk da de sluttet. Det var ikke "min" sjef som skrev attest, men regionssjefen som bare sendte veldig kortfattede attester.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elán skrev:

Glemte også å si at i den andre attesten står det bare at jeg var ansatt som butikkmedarbeider i kjeden jeg jobbet i og hvor lenge jeg jobbet. Jeg ønsket en mer utfyllende attest, men sjefen sa at dette var standard attest som alle medarbeidere fikk da de sluttet. Det var ikke "min" sjef som skrev attest, men regionssjefen som bare sendte veldig kortfattede attester.

Det er vel omtrent slik den attesten jeg har fått nå er, men det står jo i aml at en slik attest skal inneholde arbeidsoppgaver, men er det da konkrete arbeidsoppgaver eller er det greit med slike litt mer diffuse formuleringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den attesten jeg har fått fremstår ikke noe særlig som en attest egentlig. Den er utfylt som en tabell/skjema, og inneholder navnet mitt, fødselsnummer, stilling, arbeidssted, dato for arbeid og antall timer.

Den har også saksnummer fra kommunen, som jo ser litt rart ut syns jeg dersom jeg skal levere den til en potensiell ny arbeidsgiver. Det er heller ikke min sjef som har skrevet den/skrevet under, men en som jobber i personalavdelingen i kommunen. 

Kan du be referansen din om å skrive en mer typisk attest og eventuelt også legge ved dette "skjemaet"? Synes også den "attesten" du har fått høres veldig tynn ut. Du trenger ikke å få absolutt alle detaljer som for eksempel, dusjing, mating eller hjelpe på toalettet, heller få noe som sier "stell av pasienter", eventuelt aktivisering. I hovedtrekk hva din rolle i bedriften var og eksempelvis av oppgavene du har fått i jobben din. :)

Endret av Elán
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elán skrev:

Kan du be referansen din om å skrive en mer typisk attest og eventuelt også legge ved dette "skjemaet"? Synes også den "attesten" du har fått høres veldig tynn ut.

Med referansen mener du da den som har skrevet attesten, eller sjefen? 

Jeg vet jeg stiller mange dumme spørsmål, men jeg har altså ikke vært borti dette før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med referansen mener du da den som har skrevet attesten, eller sjefen? 

Jeg vet jeg stiller mange dumme spørsmål, men jeg har altså ikke vært borti dette før. 

Med referanse mener jeg den du har oppgitt som kontaktperson på CVen din (dersom du har skrevet CV). Med referanse menes den personen du føler kan "gå god for deg". Noen som du føler oppfatter deg på en positiv måte. Aller helst sjefen din, eller som har ansvaret på din avdeling/arbeidssted.

Bare spørre! Bedre å få spørre enn å være usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elán skrev:

Med referanse mener jeg den du har oppgitt som kontaktperson på CVen din (dersom du har skrevet CV). Med referanse menes den personen du føler kan "gå god for deg". Noen som du føler oppfatter deg på en positiv måte. Aller helst sjefen din, eller som har ansvaret på din avdeling/arbeidssted.

Bare spørre! Bedre å få spørre enn å være usikker.

Jeg har ingen referanse derfra, ettersom jeg jobbet med mange forskjellige folk der som kollega, men ingen lenge nok til at jeg føler de kan si noe særlig om meg. Jeg føler heller ikke at jeg kan spørre de om det. Sjefen fungerer neppe som noen referanse da jeg ikke hadde noe særlig kontakt med henne i arbeidet. Hun satt for det meste på et kontor i et annet bygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen referanse derfra, ettersom jeg jobbet med mange forskjellige folk der som kollega, men ingen lenge nok til at jeg føler de kan si noe særlig om meg. Jeg føler heller ikke at jeg kan spørre de om det. Sjefen fungerer neppe som noen referanse da jeg ikke hadde noe særlig kontakt med henne i arbeidet. Hun satt for det meste på et kontor i et annet bygg. 

Skjønner. Det kan være vanskelig, men du kan prøve å snakke med sjefen din om hvordan du bør gjøre det i forhold til referanse og attest, det skader i hvert fall ikke!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Elán skrev:

Skjønner. Det kan være vanskelig, men du kan prøve å snakke med sjefen din om hvordan du bør gjøre det i forhold til referanse og attest, det skader i hvert fall ikke!

Ja, jeg skal i alle fall spør om jeg kan få en attest som er litt mer utfyllende enn den der. 

Tusen takk for gode råd og forklaringer! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos attester, er det vanlig at arbeidsgivere i en jobbsøkeprosess tar en beslutning basert på attestene uten å ringe referanser? Nesten alle attestene mine er av typen standardattester som den TS har fått, og oppsummerer bare tittel og antall timer, uten å gå noe mer i dybden. Jeg vet imidlertid at referansene mine kunne gitt meg gode skussmål dersom de ble oppringt. Så, er det slik at arbeidsgivere kan droppe noen kandidater pga attestene?

Anonymkode: 23825...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos attester, er det vanlig at arbeidsgivere i en jobbsøkeprosess tar en beslutning basert på attestene uten å ringe referanser? Nesten alle attestene mine er av typen standardattester som den TS har fått, og oppsummerer bare tittel og antall timer, uten å gå noe mer i dybden. Jeg vet imidlertid at referansene mine kunne gitt meg gode skussmål dersom de ble oppringt. Så, er det slik at arbeidsgivere kan droppe noen kandidater pga attestene?

Det kan de nok, vil jeg tro, da jeg ikke har hørt om noe krav til å sjekke referanser. Men hva som er vanlig kommer vel muligens an på bransje, antall søkere, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, siden det er kommunen som har skrevet ut attest... de har ikke "lov" til å skrive anbefalinger eller noe "subjektivt". de har strenge strenge strenge retningslinjer for hvordan attester skal se ut.

Derfor har du ikke noe mer informasjon på den, attesten er bare en bekreftelse av arbedsiforholdet, ikke av deg som person.

Hvis du kan ta kontakt med noen av de tidligere kollegene dine kan de nok stille som referanse - men attesten er sånn som attesten er.

Anonymkode: e932d...173

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, siden det er kommunen som har skrevet ut attest... de har ikke "lov" til å skrive anbefalinger eller noe "subjektivt". de har strenge strenge strenge retningslinjer for hvordan attester skal se ut.

Derfor har du ikke noe mer informasjon på den, attesten er bare en bekreftelse av arbedsiforholdet, ikke av deg som person.

Hvis du kan ta kontakt med noen av de tidligere kollegene dine kan de nok stille som referanse - men attesten er sånn som attesten er.

Anonymkode: e932d...173

Men arbeidsmiljøloven er tydelig på at attest skal inneholde arbeidsoppgaver. 
https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/15/15-15/ 

Anonymkode: 54837...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Attester er vel mest til nytte når man skal beregne ansiennitet.

Anonymkode: 15179...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet i kommunen som vikar innen pleie og omsorg, og attesten ser ut som du beskriver den. Det du gjør, er å be noen stille som referanse for deg. Da vil den personen fortelle mer om hva du har gjort og hvordan du har utført oppgavene.

Anonymkode: 26ca7...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...