Gå til innhold

Dere som har hatt cyster på eggstokk som har sprukket:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langtidsprøver som etter planen skal igang med IVF nå(men mulig det må utsettes) - så poster her:

Jeg har vært innlagt på Ullevål, og skulle litt under tvil få kikhullsoperasjon(diagnostisk). Hadde så store og akutte smerter at jeg ble sendt med ambulanse, men hadde ikke feber. Smertene var som å være i fødsel ved 7-8 cm åpning - og var som et jevnt belte, strålte «brennende» stråler ned i hele underlivet.

I de 2 påfølgende dagene har magen vært stram, og det har gjort vondt når de trykker ned. Hadde høye utslag på bakteroer(hvite blodlegemer). 

Ble sjekket av flere spesialister som var usikre på hva de så på UL, men tenkte det kunne være greit å ta en kikkhull for å sjekke.

Imidlertid var kirurgen på samtale mer i tvil, og hun sa at siden jeg neste døgn ble bedre - så tvilte hun sterkt på at det kunne være akutte tilstander som vridd eggstokk etc. Hun antok at det var en sprukken cyste.

Men gikk med på å dra hjem, og kan komme tilbake om det blir akutt igjen. Var frem og tilbake til sjekker og innleggelse i 1,5 døgn. Jeg har vært så mye til utredning og UL`er hos spesialister dette halvåret at endometriose virket høyst usannsynlig. 

Men: jeg lurte på følgende som jeg ikke fikk klart svar på (mer negativt svar):

Jeg har i sommer stusset på liknende «småakutte» smerter som jeg tenkte jeg ville sjekke om om det gjentok seg da det var unormalt vondt, og jeg har generelt vært slapp. Det var totalt 2 sykluser før denne at jeg har hatt merkelige, uventede smerter (men helt forbigående). 

Jeg spurte kirurgen om slike cyster kan være der i flere sykluser og «irritere» og gi smerter flere sykluser - før de sprekker, men hun virker å mene at det ikke pleide skje? Fikk ikke helt klart svar.

Så jeg lurer på:

Har dere andre med cyster som har sprukket opplevd annerledes (og sterkere enn normalt) smerter i en syklus eller flere før de sprakk og smertene ble store?

Anonymkode: 5ec20...8a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig å ha cyster på eggstokkene og når de vokser så kan det gi smerter, selv om de ikke har sprukket. Så på den måten så kan de være plagsomme i flere sykluser. De behøver egentlig ikke å bli så store heller, så når små cyster sprekker så behøver det ikke å være helt sykt vondt. 

Så man kan ha flere cyster, noen små som er plagsomme og en stor som sprekker og gjør veldig vondt.

Så de ikke noen cyste hos deg? 

Men noen har cyster uten å være klar over det og som ikke plager dem. Det er nok litt forskjellig. 

Anonymkode: c0cd0...b6d

Skrevet

Jeg har vært plaget jevnlig av cyster i over 2 år nå.. Har vært innlagt 3 ganger på bare et lite år for sprukne cyster. Da har det vært intenst vondt, verre enn noen av fødslene mine. Utenom innleggelsene er jeg plaget av samme type smerter, bare mildere, nesten etter hver syklus. Nå har jeg vært inne i en god periode hvor jeg har vært nærmest smertefri i hele sommer, men denne syklusen kom smellen igjen og jeg har hatt 3 netter med mye vondt igjen. 

Det er veldig, veldig slitsomt å leve med så mye smerter. I vonde perioder fungerer jeg ikke som mamma, noe som er ekstra sårt 💔 

Oppleves nok veldig forskjellig å ha cyster, og før barna mine ble født merka jeg aldri noe til dem. Er først nå de siste 2 årene det har blitt ekstremt. 

Ønsker deg uansett lykke til videre :) 

Anonymkode: e1e3f...fab

Skrevet

Jeg har opplevd dette i alle tre syklusene etter jeg slutta på p piller . Første gang var desidert verst med smerter og slapphet over flere dager ... har de to siste syklusene gradvis blitt bedre mtp smerter og varighet på smertene så håper det vil gi seg av seg selv . Farlig er det heldigvis ikke, men fryktelig irriterende og smertefullt . Håper du slipper igjen❤️

Skrevet

Tusen takk for fine svar :)

Dere som har vært innlagt pga dem - er det fordi det krever inngrep? 

Og hva sier sykehusene ang behandling?

Skrevet
På 21.8.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Jeg er langtidsprøver som etter planen skal igang med IVF nå(men mulig det må utsettes) - så poster her:

Jeg har vært innlagt på Ullevål, og skulle litt under tvil få kikhullsoperasjon(diagnostisk). Hadde så store og akutte smerter at jeg ble sendt med ambulanse, men hadde ikke feber. Smertene var som å være i fødsel ved 7-8 cm åpning - og var som et jevnt belte, strålte «brennende» stråler ned i hele underlivet.

I de 2 påfølgende dagene har magen vært stram, og det har gjort vondt når de trykker ned. Hadde høye utslag på bakteroer(hvite blodlegemer). 

Ble sjekket av flere spesialister som var usikre på hva de så på UL, men tenkte det kunne være greit å ta en kikkhull for å sjekke.

Imidlertid var kirurgen på samtale mer i tvil, og hun sa at siden jeg neste døgn ble bedre - så tvilte hun sterkt på at det kunne være akutte tilstander som vridd eggstokk etc. Hun antok at det var en sprukken cyste.

Men gikk med på å dra hjem, og kan komme tilbake om det blir akutt igjen. Var frem og tilbake til sjekker og innleggelse i 1,5 døgn. Jeg har vært så mye til utredning og UL`er hos spesialister dette halvåret at endometriose virket høyst usannsynlig. 

Men: jeg lurte på følgende som jeg ikke fikk klart svar på (mer negativt svar):

Jeg har i sommer stusset på liknende «småakutte» smerter som jeg tenkte jeg ville sjekke om om det gjentok seg da det var unormalt vondt, og jeg har generelt vært slapp. Det var totalt 2 sykluser før denne at jeg har hatt merkelige, uventede smerter (men helt forbigående). 

Jeg spurte kirurgen om slike cyster kan være der i flere sykluser og «irritere» og gi smerter flere sykluser - før de sprekker, men hun virker å mene at det ikke pleide skje? Fikk ikke helt klart svar.

Så jeg lurer på:

Har dere andre med cyster som har sprukket opplevd annerledes (og sterkere enn normalt) smerter i en syklus eller flere før de sprakk og smertene ble store?

Jeg hadde cystesprekk den dagen jeg fikk mens, helt vanvittige sterker smerter. Jeg besvimte og kaldsvettet. Har stikkinger og litt murringer ellers i syklusen pga disse cystene. Jeg tror nå iallefall  at smertene er fra eggstokkene.

Anonymkode: 1574b...583

Skrevet

Har hatt smerter pga cyster, men disse sprakk ikke siden de ikke var vanncyster. Jeg har tatt kikkhullsoperasjon to ganger for å operere dem bort, mest pga at de var for store. 

Anonymkode: 754ca...c49

Skrevet

Jeg har hatt en cyste som var 5-6cm stor engang, den hadde jeg over mange sykluser og den vokste uten å sprekke.

Plutselig en dag fikk jeg enorme smerter, verre enn fødsel som flere sier, og kjørte rett til sykehuset og ble innlagt, der sjekket de med ultralyd, og mente at cysten holdt på å tømme seg, men smertene kom og gikk fortsatt, fikk morfinsprøyter som kun tok smertetoppene en halvtimes tid før det begynte påan igjen. Lå uten mat og drikke i 2 døgn i tilfelle jeg måtte opereres, og til slutt hylte jeg meg til operasjon. Når de åpnet meg da var det selvsagt ikke en cyste som holdt på å tømme seg, den var vridd rundt eggstokken og eggstokken var da død og måtte fjernes. Cyste som holdt på å tømme seg my ass sier jeg.

Ikke mye peiling de legene.....

Anonymkode: 3c47e...8c5

Skrevet

Gå og stil spørmålet til gynekologeksperten. Se klistret innlegg på underforumet. Da går du bedre svar enn noen kan gi deg her.

Anonymkode: 25288...1c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...