Gå til innhold

18 år gammel stedatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet sammen i fjor. Stedatter er nå 18.5 år. Hun er lat syns jeg. Hun gjør abosolutt ingen ting. Går på vgs men ingen sommerjobb eller helgejobb. Hun får ingen penger herfra men fra moren sin side får hun. Usikker på hvor mye men jeg tenker når en 18 åring har sertifikat, bil, mobil, spiser ofte ute, er på fest og kan dra til syden må det være litt. Nok om det. Det som irriterer meg er at hun ikke bidrar med noe her hjemme. Når jeg tar det opp med samboer sier han bare.. Hva skal jeg gjøre da? Hun får jo ingen ting her. Og som sagt penger får hun ikke. Men jeg vasker alle klær, mat er tilgjenglig, kost og losji kort sagt. Jeg foreslo å slutte å vaske klærne hennes men da har jeg fått beskjed om at jeg gjør forskjell på mine barn og henne. Mine er 12 og 16 og er her annenhver uke. Hun er 100%. Greit at min 16 årige sønn også er lat, men han gjør iallefall det han får beskjed om. Stedatter og min datter på 12 skulle ha en kanin på deling. Men at de hadde det fulle og hele ansvaret. Min datter tar alt det den uka ho er her men stedatter ikke gjør det lengre. Det gjør jeg fordi jeg syns synd på dyret. Derfor det har hopa seg opp for meg nå er at jeg ble operert i skulder forrige uke. Stedatter fikk beskjed om at klesvasken var hennes ansvar. Hun måtte bli fortalt og minna på det hver dag så nå gjør jeg det selv. Min datter hjalp meg så godt hun kunne med støvsuging og div rydding. Sønn min rev veranda. 

Hver gang jeg tar det opp med sambo blir det krangel. Hva skal jeg gjøre? Det irriterer meg nå så fryktelig at jeg har mest lyst til å be sambo om å ta med seg dattera å flytte! 

Det er vel normalt at ungene hjelper til? Og når de har spesifikke oppgaver så gjør de dem? 

Anonymkode: 9da56...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er like «fascinerende» hver gang jeg leser sånne tråder. For oss falt det naturlig å hjelpe til hjemme mens vi bodde der. Langt yngre enn det minstebarnet ditt er. Fortsatt den dag i dag trår jeg til og hjelper på når jeg besøker familien, om det så er husvask eller oppvaskmaskin - sånn mamma ofte hjelper meg når hun er hos oss. Jeg er tjuesyv og utflyttet nå, som nevnt, men lillesøsteren min på tretten vasker badet én gang i uka, tar ut/setter inn oppvaskmaskinen når hun kommer hjem fra skolen, og henger opp sine egne klær som mamma har vasket før hun dro på jobb. Ellers ansvar for egen katt og eget soverom. Samme som jeg og eldste lillesøsteren min hadde når vi bodde hjemme. Hjelpe og dekke på og av bordet også, så klart. Helt hverdagslige greier. 

Anonymkode: c520b...814

• Liker 11
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Flyttet sammen i fjor. Stedatter er nå 18.5 år. Hun er lat syns jeg. Hun gjør abosolutt ingen ting. Går på vgs men ingen sommerjobb eller helgejobb. Hun får ingen penger herfra men fra moren sin side får hun. Usikker på hvor mye men jeg tenker når en 18 åring har sertifikat, bil, mobil, spiser ofte ute, er på fest og kan dra til syden må det være litt. Nok om det. Det som irriterer meg er at hun ikke bidrar med noe her hjemme. Når jeg tar det opp med samboer sier han bare.. Hva skal jeg gjøre da? Hun får jo ingen ting her. Og som sagt penger får hun ikke. Men jeg vasker alle klær, mat er tilgjenglig, kost og losji kort sagt. Jeg foreslo å slutte å vaske klærne hennes men da har jeg fått beskjed om at jeg gjør forskjell på mine barn og henne. Mine er 12 og 16 og er her annenhver uke. Hun er 100%. Greit at min 16 årige sønn også er lat, men han gjør iallefall det han får beskjed om. Stedatter og min datter på 12 skulle ha en kanin på deling. Men at de hadde det fulle og hele ansvaret. Min datter tar alt det den uka ho er her men stedatter ikke gjør det lengre. Det gjør jeg fordi jeg syns synd på dyret. Derfor det har hopa seg opp for meg nå er at jeg ble operert i skulder forrige uke. Stedatter fikk beskjed om at klesvasken var hennes ansvar. Hun måtte bli fortalt og minna på det hver dag så nå gjør jeg det selv. Min datter hjalp meg så godt hun kunne med støvsuging og div rydding. Sønn min rev veranda. 

Hver gang jeg tar det opp med sambo blir det krangel. Hva skal jeg gjøre? Det irriterer meg nå så fryktelig at jeg har mest lyst til å be sambo om å ta med seg dattera å flytte! 

Det er vel normalt at ungene hjelper til? Og når de har spesifikke oppgaver så gjør de dem? 

Ja, det er normalt at barna hjelper til, men det er også normalt at faren gjør det - altså ikke hjelper til, men bidrar. 

Dere får ta et husmøte på det. 

Ellers synes jeg ikke du skal blande deg i hva hun får av moren sin. 

• Liker 26
Skrevet

Typisk! Dine barn er såååå flinke, mens stedatter gjør ingenting. Ja jommen sa jeg smør. Du gidder jo ikke en gang å ha dine egne barn fulltid. Er ikke du moren liksom? 

Anonymkode: 549ce...63b

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hva mener du? Gidder ikke? Du vet ingen ting om relasjonene til mine barn. Det er syns jeg var lavmål av deg å komme med. Og har ikke faren like stor rett til å ha barna sine som moren har? 

Endret av Ekr
Vil være anonym
  • Liker 29
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Typisk! Dine barn er såååå flinke, mens stedatter gjør ingenting. Ja jommen sa jeg smør. Du gidder jo ikke en gang å ha dine egne barn fulltid. Er ikke du moren liksom? 

Skjerp deg ! Når hun har sine egne 50prosent så er de nok hos barnefar de andre 50. Klarte du ikke tenke det selv? Til ts, din stedatter er lat og det vil straffe seg senere i livet når hun en gang flytter for seg selv. Jeg har to , 15 og 17, Begge er veldig flinke til å hjelpe til, de hoider rommene sine rene og ryddige, rer opp sengene sine hver dag, legger klær i skitten tøy, hjelper til med middag , dekker bordet og rydder av. Klarer fint hjelpe til å handle i butikken når det er noe vi trenger ekstra, går tur med hunden, støvsuger og sier stort sett ja når jeg spør om hjelp . hun eldste har en liten jobb og tjener 3500 pr.måned. De får penger når de trenger, men vi har også en liste på kjøkkenet med ekstra oppgaver de kan gjøre som de skriver opp og kan tjene litt utenom fast. hun yngste gjør dette og får ca 400 pr.måned . Begge får mobil abo.og spotify klær og det de trenger, all sminke kjøper de stort sett selv. Jeg er alene med de 100% og alle bidrar for alles beste og felles trivsel. 

Anonymkode: 1b781...6a1

• Liker 6
Skrevet

Hos oss er det likens...  stesønn på snart 18 som ikke bidrar med NOE SOM HELST.. Men "vår" er lærling og er på jobb om dagene.. 

Jeg har begynt å sette hardt mot hardt.. Kjøper ikke det han har lyst på fra butikken, lager det jeg vil selv til middag, tar ikke hensyn til det han liker/ikke liker. 

Jeg stresser heller ikke med klesvasken for å få klærne hans rene til neste trening lenger. Tar ikke hensyn til trenetider og hans planer når jeg planlegger middag. Vasker ikke loftstue som han bruker mest lenger.. 

Han svarer med å bli sur.. SUR fordi jeg ikke gjør oppgaver som han fint greier selv.. Han får heller ikke øvelseskjøre med bil, bestemme over tvn i stua eller ha noen slags meninger om felles ting før han begynner å bidra.

Jeg er sikkert verdens verste stemor, men dersom min egen sønn som er utflyttet (som alltid har vert flink til å hjelpe til, og som nå har ett rent, ryddig og harmonisk familiehjem selv) hadde oppført seg på samme vis, så hadde jeg gjort det på akkurat samme måte. 

Dette må faktisk ungdommer lære seg. Man må gi før man kan ta.

Anonymkode: 92c9a...1fb

• Liker 20
Skrevet

Bare å sortere ut hennes klær fra haugen, og si at ungdommer over 18 må vaske sine egne klær. Ikke gjør noe mer ut av det. Punktum finale. Kaninen får du bare ta, det gjør du for dyret og din datters del. Har en på 19 selv, og jeg bare overser enhver form for diskusjoner som er åpenbar urimelige, slik som du har med henne om klesvasken. 

Anonymkode: 6b7fc...244

• Liker 8
Skrevet

Hos oss er det likens...  stesønn på snart 18 som ikke bidrar med NOE SOM HELST.. Men "vår" er lærling og er på jobb om dagene.. 

Jeg har begynt å sette hardt mot hardt.. Kjøper ikke det han har lyst på fra butikken, lager det jeg vil selv til middag, tar ikke hensyn til det han liker/ikke liker. 

Jeg stresser heller ikke med klesvasken for å få klærne hans rene til neste trening lenger. Tar ikke hensyn til trenetider og hans planer når jeg planlegger middag. Vasker ikke loftstue som han bruker mest lenger.. 

Han svarer med å bli sur.. SUR fordi jeg ikke gjør oppgaver som han fint greier selv.. Han får heller ikke øvelseskjøre med bil, bestemme over tvn i stua eller ha noen slags meninger om felles ting før han begynner å bidra.

Jeg er sikkert verdens verste stemor, men dersom min egen sønn som er utflyttet (som alltid har vert flink til å hjelpe til, og som nå har ett rent, ryddig og harmonisk familiehjem selv) hadde oppført seg på samme vis, så hadde jeg gjort det på akkurat samme måte. 

Dette må faktisk ungdommer lære seg. Man må gi før man kan ta.

Det er litt enklere med mine barn syns jeg da de får ukelønn utifra hva de gjør og ikke gjør. Men ettersom stedatter ikke får penger herfra som visstnok hun ikke har gjort fra faren før heller iom hun får det hun trenger fra moren er det ikke lett å finne passende "straff". 

• Liker 1
Skrevet

Bare å sortere ut hennes klær fra haugen, og si at ungdommer over 18 må vaske sine egne klær. Ikke gjør noe mer ut av det. Punktum finale. Kaninen får du bare ta, det gjør du for dyret og din datters del. Har en på 19 selv, og jeg bare overser enhver form for diskusjoner som er åpenbar urimelige, slik som du har med henne om klesvasken. 

Anonymkode: 6b7fc...244

Men syns det er kjipern når sambo da blir gretten og mener jeg forskjellsbehandler.. Jeg vil jo ikke forskjelsbehandle dem... 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alle barna skal hjelpe til etter evne. 18-åringen bor gratis, men ikke på hotell.  Dere bør finne noen faste oppgaver hun skal ha, og det samme for 12- og 16-åringen, de bør også ha faste oppgaver. 18-åringen er tydelig bortskjemt, men i hjemmet deres er det vel din samboer som er det store problemet, og dere ikke kan snakke sammen, og han ikke kan pålegge 18-åringen noe ansvar.

Jeg har selv to tenåringer som har faste oppgaver, selv om de nok ofte må minnes på hva de skal gjøre. De lager middag én dag hver, dekker bordet hver dag, de går på butikken om det trengs å handle noe vi har glemt, klipper gresset, med mer. I tillegg har de selvfølgelig ansvar for å holde rommet ca. ryddig (slurves her) og de rydder på plass rene klær.

Skrevet

Stakkars kanin...

Og så det er sagt, 18 åringen er voksen og må stilles krav til som voksen. Det er ikke forskjellsbehandling. Barn behandles som barn og voksne som voksen.

Anonymkode: 2fd93...80d

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men syns det er kjipern når sambo da blir gretten og mener jeg forskjellsbehandler.. Jeg vil jo ikke forskjelsbehandle dem... 

Da får han vaske klærene hennes da.

• Liker 18
Skrevet

Hvor mye penger hun får fra sin mor har du virkelig IKKE noe med.

Nå  er det ikke uvanlig at tenåringer ikke gjør det de skal hjemme- ikke dermed sagt at de får ett grisehjem når de flytter for seg selv altså.

Må si jeg ble litt nysgjerrig på hvordan tingene  var FØR du flyttet inn - og hvorfor fant du ikke ut av det før du og barna dine flyttet inn?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, xinnia skrev:

Nå  er det ikke uvanlig at tenåringer ikke gjør det de skal hjemme- ikke dermed sagt at de får ett grisehjem når de flytter for seg selv altså.

Må si jeg ble litt nysgjerrig på hvordan tingene  var FØR du flyttet inn - og hvorfor fant du ikke ut av det før du og barna dine flyttet inn?

Jeg skjønner at det er irriterende.. klart jenta ikke gidder å tjene egne penger når hun får det hun trenger av sin mor.. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, xinnia skrev:

Hun er 18 år.. Ikke 15

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gidder? Hvilket århundre er du fra? Skulle hun valgt at faren aldri fikk se dem da?

Skrevet

Jeg er bare innom med en oppfordring til alle som leser tråden, har barn, og vurderer å flytte sammen med den nye kjæresten:

Ikke gjør det.  Det er mye bedre for alle at dere bor separat og venter med samboerskapet til alle barna er ute av redet. 

• Liker 17
Skrevet

Du får ve de flytte da skjønner du

Anonymkode: 020ef...696

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier at en 18 åring er voksen, virkelig? 18 åringer er minst like umodene som en 16-17 åring. Ikke forvent all verden, oppdragelse og respekt har alt å si. Hvis hun ikke har respekt for de hun bor med, gidder hun heller ikke gjøre noe for dem. Det er ihvertfall det jeg kan se for meg. 

Jeg ville uansett luket ut hennes klær og sagt at hun får vaske dem selv, hun er tross alt 18 år. Når jeg var 18 år hadde jeg allerede vasket klær for alle hjemme, fast i flere år. (meg og far har bodd alene sammen siden jeg var liten). 

Hvis mannen din blir sint så får han værsågod bli sint, han klarer jo tydeligvis ikke stille krav til datteren sin. Ikke mange mannfolk som klarer å stille krav til døttrene heller, bare så det er sagt :) 

Anonymkode: a4b7f...22d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...