Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og kjæresten er klare til å kjøpe bolig, vi er begge fra Oslo. 

Bolig i Oslo er dyrt så vi tenkte å kjøpe i Drammen da det var bedre pris og standard i de fleste boliger, vi trenger litt større enn det vi kan få i Oslo da vi venter barn... foreldrene til kjæresten maser så mye på at vi ikke bør kjøpe bolig i Drammen pga så mye trafikk til Oslo og de vil heller at vi skal kjøpe i «bygda» som f.eks Skarnes og Kongsvinger. Men det som er er at kun kjæresten har førekort og jeg er avhengig av offentlig transport for å komme meg til skole og jobb. 

Spørsmålet mitt er: lønner det seg egentlig å kjøpe bolig i Drammen? Med tanke på trafikk osv... eller er det bedre å kjøpe i bygda? 

Jeg kommer ikke til å ta lappen.. så hva lønner seg best?

Anonymkode: 959d6...f03

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meg og kjæresten er klare til å kjøpe bolig, vi er begge fra Oslo. 

Bolig i Oslo er dyrt så vi tenkte å kjøpe i Drammen da det var bedre pris og standard i de fleste boliger, vi trenger litt større enn det vi kan få i Oslo da vi venter barn... foreldrene til kjæresten maser så mye på at vi ikke bør kjøpe bolig i Drammen pga så mye trafikk til Oslo og de vil heller at vi skal kjøpe i «bygda» som f.eks Skarnes og Kongsvinger. Men det som er er at kun kjæresten har førekort og jeg er avhengig av offentlig transport for å komme meg til skole og jobb. 

Spørsmålet mitt er: lønner det seg egentlig å kjøpe bolig i Drammen? Med tanke på trafikk osv... eller er det bedre å kjøpe i bygda? 

Jeg kommer ikke til å ta lappen.. så hva lønner seg best?

Vet at jeg ville valgt Drammen over Skarnes etc når som helst. I motsetning til mindre steder har Drammen stort sett alt en trenger i hverdagen.

Om det er billig er vel litt hvor en ser. Mange nye leiligheter ligger i pris mellom 80 og 100 tusen pr kvm, men det finnes selvsagt mye billigere også.

Om jeg var avhengig av transport inn til Oslo så ville jeg sett etter noe i nærhet av en av de tre jernbanestasjonene i Drammen; Drammen st., Brakerøya st. og Gulskogen stasjon.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du bosetter deg «på landet»; Hvordan skal du da komme deg til skole/jobb? I Drammen har du i alle fall regelmessig kollektivtrafikk inn til byen. 

Anonymkode: 68732...c96

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du bosetter deg «på landet»; Hvordan skal du da komme deg til skole/jobb? I Drammen har du i alle fall regelmessig kollektivtrafikk inn til byen. 

Altså Oslo. Drammen er jo en by det også :P 

Skrevet

Jeg hadde valgt Drammen, toget til Oslo tar 30 min og går ca hvert 10. minutt. Og de fleste steder i Drammen går bussene ofte. Jeg bor på Konnerud i Drammen, og her går bussen hvert 10. minutt ned til byen. Men bussen bruker 20 min til togstasjonen i rushen. Så skal du jobbe i Oslo, ville jeg bodd nærmere en av togstasjonene i Drammen, fra Gulskogen går toget bare en gang i timen. 

Anonymkode: 776df...5af

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere er avhengig av tog fra Drammen til Oslo sier jeg bare lykke til.

Jeg bor i Drammen, men kunne ikke tenkt meg å jobbe eller gå på skole i Oslo, for togene er det "alltid" signalfeil med. Og ja, det er kø og stress inn til Oslo fra Drammen hver morgen og hver ettermiddag hvis dere skal kjøre.

Men. Jeg hadde valgt Drammen over de andre alternativene dine uansett. Drammen er byen i mitt hjerte og jeg liker meg veldig godt her.

Med tanke på skole - dere burde velge å bo i nærheten av f.eks Gulskogen skole. Det er en fantastisk 1-10 skole, så barna slipper å bytte skole når de skal på ungdomskolen. Dessuten er Gulskogen bydel en bra bydel å bo i.

Konnerud som nevnt over her er også en bra bydel, men der kan det være kjipt å bo om vinteren, fordi det noen ganger ikke er mulig å komme seg dit hvis det er glatt eller mye snø. Vinteren i år var et helvete sånn sett. Busser sto, biler skled. Det gikk ikke an å bevege seg uten at man omtrent skled ned alle konnerudbakkene. 

Nå var denne vinteren ekstrem, men det kan komme flere sånne vintre. Sånn sett er Gulskogen eller Nybyen mye bedre, for det er på flata og det går an å gå inn til stasjonen om man f.eks skal ta toget. 

Åssiden er også flatt og har et bra kollektivtilbud, men da bør dere velge område slik at barna slipper å gå på Åssiden skole.

Skoger er også fint, men det er færre bussforbindelser. Veldig bra hvis mannen din skal kjøre inn til Oslo da, for da er dere omtrent på motorveien utenfor stua (omtrent...) Og Skoger skole er også en bra skole. Eneste ulempen er at de må over til Galterud ungdomskole og den er ikke like bra. 

Anonymkode: 8389a...9b1

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten vil vite mer angående trafikk mellom Drammen og Oslo, noen som kan fortelle oss litt om det?

hvor mye i bom pleier det å være inn til Oslo, hvor lenge blir man sittende i kø i rushen og hvordan er er det med trafikk til vanlig?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten vil vite mer angående trafikk mellom Drammen og Oslo, noen som kan fortelle oss litt om det?

hvor mye i bom pleier det å være inn til Oslo, hvor lenge blir man sittende i kø i rushen og hvordan er er det med trafikk til vanlig?

Jeg bor på Konnerud og kjører inn til Oslo hver dag. Jeg bruker mellom 1t og 1t og 20min hver vei. Da kommer det jo selvfølgelig hvor man skal, jeg jobber på Skøyen, så jeg slipper trafikken gjennom byen. Så ja, det tar tid, og jeg ser aktivt etter jobb litt nærmere Drammen....

Anonymkode: b3af4...393

Skrevet

Det er kø uansett hvor du kommer fra hvis du skal til Oslo. Jeg ville heller valgt Drammen, for da har du i det minste gode kollektivmuligheter både til Oslo og innad i Drammen. Å pendle med bil til Oslo ville jeg aldri verden gjort fra Drammen. Eller Skarnes

Anonymkode: 7dd48...557

• Liker 2
Skrevet

Å pendle med bil mellom Drammen og Oslo i rushtiden ville jeg unngått for alt i verden, da er tog et langt bedre alternativ. Jeg pendlet mellom Drammen og Oslo S i noen år og syntes stort sett det gikk greit. Det var ikke signalproblemer "hele tiden". Joda, det var trøbbel fra tid til annnet, men stort sett gikk det greit. Det største problemet var at det var så fullt på togene, spesielt regiontogene fra Skien og Larvik var stappfulle innen de kom til Drammen. Jeg ville satset på L13 som går mellom Drammen og Dal, siden togene starter på Drammen stasjon er det greit å få sitteplass på dem. Det går to tog i timen, 5 og 35 minutter over hel time, på L13.

• Liker 1
Skrevet

Åssiden er flat. Fikk meg en god latter der.

Hallo folkens! Drammen er tyrkia light. Sånn har det vært siden 70 tallet. Dette er byen med høyeste andel innvandrere i Norge.

Når det gjelder Bom har Høyre (som har all makt i Drammen 2020) vedtatt en gigabomring rundt omkring alle bydeler. Lykke til med buss dersom du ikke vil punge ut over 200 hver vei til Oslo de neste årene.

Jernbanen stenger forøvrig stort sett all trafikk de neste 8 årene pga. IC til vestfold.

Anonymkode: 022a6...b9c

• Liker 2
Skrevet

Hva med en by i Akershus? Jeg bor i Lillestrøm som er kun 10 min unna Oslo med tog. Drammen virker litt langt hvis du skal pendle hver dag. Sjekk ut Rælingen, Strømmen, Lørenskog og områder der omkring :)

Anonymkode: 8baac...42e

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal du ikke ta lappen? 

Det er så vidt jeg husker bom ved Lysaker (13 kr) og Marienlyst (?) (ca 50 kr). Pendler ikke til Oslo, så her skal jeg ikke påstå å ha rett.

Må dere jobbe i Oslo? 

Drømmesituasjonen min ville vært å ha reisevei mot strømmen, som å bo i Oslo og jobbe i Nittedal. Men så klart, det er ikke alltid gjennomførbart. Husker jeg kjørte mot strømmen (Asker/Bærum inn til Oslo en hverdagsmorgen) og tenkte "faen, jeg er glad jeg slipper det". Jeg liker bilen min og å kjøre, men herregud, det finnes grenser 😄 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller sett på bosted langs den nye Follobanen som er under utbygging. I 2020 vil reisetida fra Oslo S til Ski være ca 12 minutter. Mange hyggelige småbyer på den sida av Oslo :)

• Liker 1
Skrevet
På 21.8.2018 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Hvis dere er avhengig av tog fra Drammen til Oslo sier jeg bare lykke til.

Jeg bor i Drammen, men kunne ikke tenkt meg å jobbe eller gå på skole i Oslo, for togene er det "alltid" signalfeil med. Og ja, det er kø og stress inn til Oslo fra Drammen hver morgen og hver ettermiddag hvis dere skal kjøre.

Men. Jeg hadde valgt Drammen over de andre alternativene dine uansett. Drammen er byen i mitt hjerte og jeg liker meg veldig godt her.

Med tanke på skole - dere burde velge å bo i nærheten av f.eks Gulskogen skole. Det er en fantastisk 1-10 skole, så barna slipper å bytte skole når de skal på ungdomskolen. Dessuten er Gulskogen bydel en bra bydel å bo i.

Konnerud som nevnt over her er også en bra bydel, men der kan det være kjipt å bo om vinteren, fordi det noen ganger ikke er mulig å komme seg dit hvis det er glatt eller mye snø. Vinteren i år var et helvete sånn sett. Busser sto, biler skled. Det gikk ikke an å bevege seg uten at man omtrent skled ned alle konnerudbakkene. 

Nå var denne vinteren ekstrem, men det kan komme flere sånne vintre. Sånn sett er Gulskogen eller Nybyen mye bedre, for det er på flata og det går an å gå inn til stasjonen om man f.eks skal ta toget. 

Åssiden er også flatt og har et bra kollektivtilbud, men da bør dere velge område slik at barna slipper å gå på Åssiden skole.

Skoger er også fint, men det er færre bussforbindelser. Veldig bra hvis mannen din skal kjøre inn til Oslo da, for da er dere omtrent på motorveien utenfor stua (omtrent...) Og Skoger skole er også en bra skole. Eneste ulempen er at de må over til Galterud ungdomskole og den er ikke like bra. 

Anonymkode: 8389a...9b1

Hva er ille med Åssiden skole? 

Anonymkode: 300bc...6dc

Skrevet

Jeg ville også vurdert Ski eller Lillestrøm framfor Drammen. 
Jeg pendlet ett år mellom Oslo og Lillestrøm, og mange kolleger bodde i Drammen. Togene gikk mye mer regelmessig mellom Lillestrøm og Oslo, enn mot Drammen. Men nå har det vært oppgraderinger i sommer, så kan jo være det blir bedre. 
Bil mellom Oslo og Drammen ville jeg bare gitt opp tanken på, men mindre man er totalt avhengig av bilen... 

Anonymkode: 0a07a...9bb

Skrevet

Jeg er også fra Oslo og vurderer smått å flytte til Drammen om noen år. Har heller ikke lappen og tenker det skal gå fint. Har fulgt nøye med på boligmarkedet og du får mye mer for pengene i Drammen. Der er det jo faktisk mulig å finne seg et hus!

Jeg vil ikke anbefale Ski/Lillestrøm/Rælingen hvis du ønsker å bo i en by med en viss størrelse. Jeg har jobbet i Drammen og ble veldig overrasket over hvor fint jeg syns det var der. Skal jeg bo utenfor Oslo vil jeg fortsatt ha et godt kulturtilbud, og det har Drammen. Har flere venner som har flyttet til Lillestrøm-området, og jeg velger Drammen any day. Har aldri tenkt at togene går sjeldent dit? På kvelden, ja, men det er jo stort sett i rushen man sitter på toget. Ang. signalfeil så syns jeg det har gått fint, opplevde ikke det spesielt mange ganger da jeg pendlet. Og Lillestrøm er vel også en del dyrere enn Drammen. Rælingen blir billigere, men da bor du i alle fall ikke i en by lengre. 

I tillegg: Det er virkelig ikke langt å sitte 35 min på toget, det er det samme som å ta t-banen til endestoppet i Groruddalen. Du bør kanskje ikke bosette deg altfor langt unna togstasjonen, men det er jo godt mulig å kjøpe seg en sykkel og trille ned til stasjonen (eller el-sparkesykkel?) Austad er et område jeg har sett meg ut, tar ca 15 min å gå til toget og du er også nærme marka. 

Når det gjelder å kjøre inn til Oslo skjønner jeg ikke at noen gidder det, men det er jo mange som gjør det. Syns toget er mye mer avslappende, og det tar jo mye kortere tid.

Anonymkode: 6220f...782

Skrevet

Alle dere som klager over tog feil, jeg har pendlet Drammen til Sandvika i 2 år, og har da svært sjelden opplevd problemer. Og da prater jeg om større problemer, enn at toget er 5 min forsinket. Så jeg er utrolig fornøyd med toget. Og hun som nevner at R13 toget starter i drammen, samme gjelder R10 toget, det er langt tog og. Så tar man de, er man garantert plass fra Drammen.

Men hvor i Oslo jobber samboeren din? Må han kjøre bil? Det kommer helt an på når i rushen du kjører, men jeg har brukt 2 timer i verste tid, og da skulle jeg gjennom Oslo. 

Har dere mulighet til å få jobb i Drammen?

Anonymkode: 776df...5af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...