Gå til innhold

Hvordan kombinere styrketrening med løpetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en mann som er i grei form. Jeg ønsker primært å bli bedre til å løpe (jo lenger og raskere, jo bedre), men samtidig skal det være viktig å trene styrke for å bli en bedre løper (har jeg hørt). Jeg har bare muligheten til å trene på jobben - dvs mandag - fredag. Med tanken på at kroppen vår har behov for hviledager, så er det kanskje mest effektiv å trene mandag, onsdag og fredag.

Mitt treningsprogram for høsten (foreløpig)
Mandag: Oppvarming, trene bryst/armene, løping (intervall)
Onsdag: Oppvarming, trene magen/beina (orker ikke å løpe etterpå)
Fredag: Oppvarming, trene bryst/armene, løping (langkjøring)

Problemet er at jeg ønsker å trene kondisjon 3 ganger i uken - som er jo optimalt hvis man ønsker å bli bedre, ikke sant? Men hvor får jeg plass til å trene magen/beina? Hvis jeg trener magen/beina (spesielt knebøy), da orker jeg knapt å løpe etterpå. Bør jeg løpe før jeg trener magen/beina? eller rett og slett droppe løping den dagen jeg trener magen/beina?

Anonymkode: fb75c...d18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En beinstyrke-økt er nok ikke så lurt på en løpedag, nei! Det er ikke noe i veien for å trene hver dag. Poenget er å ikke slite ut en muskelgruppe hver dag uten at den får tid til å restituere seg. 

Så du kan trene alle ukedagene og lørdag også om du vil, men ha 1 hviledag er lurt. Men du har en bra tanke med å trene styrke først og så kondisjon. Hva med å trene beinstyrke en dag, og så ha en dag med fokus på overkroppsstryke dagen etter, og så ha noen rene løpedager? Du må ikke trene styrke og løping samme dag, du kan dele det opp. Du kan også dele styrken ytterligere opp, jeg trener oftest rygg/biceps en dag og bryst/triceps en dag. 

Anonymkode: 6be8b...3bf

Skrevet (endret)

Jeg syns du skal kjøre fullkroppsprogram på styrketreningen, om du vil ha best mulig utbytte nå i starten og du ikke vil bruke mer enn 45min til 1t på det.

Kjør noe som ligner på Starting Strength. Tren knebøy eller mark 2 ganger i uken om du vil. Bare pass på intensitet og volum om du er bekymret for løping. Dette kan du tilpasse :) 

Endret av debattanten
  • Liker 1
Skrevet

Nå er jeg ikke veldig interessert i løping selv, men det finnes programmer på nett som hjelper deg med styrken for å bli en bedre løper. Du kan også fint trene flere dager i uken. Kanskje ha en dag med bare løping i tillegg? Selv trener jeg 6 ganger i uka, hvorav 5 styrkeøkter og 1 yogaøkt. 

Tror disse nybegynner helkroppsprogrammene ikke hjelper deg å nå ditt mål, søk heller etter styrkeprogrammer for løpere. 

Skrevet

Du kan kanskje legge en 3. løpeøkt en annen dag? Ser du bare har mulighet til å trene mandag-fredag, og da får du jo to restutusjonsdager før en ny uke, pluss en dag midt i uka. Med mindre du trener helt utrolig hardt (og lar kroppen hente seg ordentlig inn av og til) er det ingenting i veien for å trene daglig om du vil.

Dette med retistusjon er ofte veldig overdrevet (du kan lese mer her https://www.afpt.no/fagstoff/la-meg-odelegge-litt-av-det-du-trodde-du-visste-om-restitusjon). Leste for eksempel i et treningsmagasin at man bør hvile opptil 48 timer etter en rolig gåtur (wtf?), og 84 timer etter en styrkeøkt. Hvis det er disse råden som blir fulgt er det ikke rart mange er inaktive.

Restitusjon er individuelt. Har du en veldig aktiv og stressende hverdag med dårlig mat og lite søv vil kroppen bruke lenger tid på hente seg inn enn om du sover og spiser godt, og ikke stresser så mye i hverdagen. Uansett burde 4 varierte økter i uka være greit for de aller fleste friske mennesker:)

Husk at kroppen din er til for å brukes, den er ikke en skjør gjenstand som helst burde være i ro!

Skrevet

Jeg tar styrketreningen etter spinningen 3 dager pr uke.   Kan det fungere for deg å ta styrketreningen etter løpingen?

Anonymkode: b5d0e...386

• Liker 1
Skrevet

Jeg løper noen kilometer før styrketrening, til oppvarming. 

Mitt treningsprogram :

Mandag: Løpe 3 km, trene ben og biceps. 

Onsdag : Løpe 3 km, trene bryst og triceps. 

Fredag : løpe 3 km, trene mage og rygg. 

Søndag: løpe 5-10 km, eventuelt spinning 

• Liker 1
Skrevet

Ok, takker for svarene. Jeg skal prøve å ta løpetreningen før styrketreningen idag og se hvordan det går. Om det ikke går så bra, får jeg prøve å endre på treningsprogrammet mitt :) 

Anonymkode: fb75c...d18

Skrevet

Jeg ville ha endret til fullkroppsprogram når du trener kun 3 ganger i uken. Da får du kjørt alle muskelgrupper mer enn en gang, i tillegg vil du ha overskudd til løpingen :)

Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Jeg legger inn løpeøkter de dagene jeg trener overkropp. Som deg merker jeg at løping ikke fungerer særlig godt på dager der jeg trener markløft og knebøy - da er jeg rimelig gele i beina. Dersom du absolutt må ha inn en løpeøkt ville jeg gjort det før, men personlig ville jeg ha tatt det på overkroppsdager heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...