Gå til innhold

Gruer meg til å levere i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som meg der ute? Jeg gruer meg til å levere barnet mitt i barnehagen om morgenen. Nå sitter jeg her og gruer meg igjen, for om litt skal det skje. Dvs, jeg skal levere før kl.09:30. Vi er oppe og klare til og dra, og jenta ser på barnetv, mens jeg gruer meg til vi skal dra ivei og jeg skal gå fra henne i barnehagen. (Hun begynte nå i august og er tre år.) Jeg blir helt uggen av å tenke på det og i går var jeg helt skjelven på hendene da jeg tok henne ut av bilen.

(Det virker som det ikke bare er jenta som trenger tilvenning...)

Men er det noen som har noen råd til en forelder som ikke tåler gråtingen til barnet, når man går fra det? Jeg blir helt svett og vil bare løfte henne opp og bære henne med meg og ikke etterlate henne der. Men jeg vet jo at det er til det beste for henne å være der. Jeg blir jo irrasjonell av at hun ikke vil bli igjen. Hun holder seg fast i beinet mitt og jeg må løfte henne opp og gi henne til personalet. Hun gråter så sårt, da. Jeg føler meg direkte ond. De ansatte sier at hun gråter i nesten en halv time etter at jeg har gått, og at det sitter i utover formiddagen. Hun er der i kjernetiden.

Anonymkode: 45a88...1f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på kafé, shopping, trening, frisøren, dra til ei venninne, skaff deg en tinderdate! Altså du har hele dagen alene, og trenger ikke å tenke på annet enn deg selv! Hørtes ikke ut som om du jobber siden hun er der i kjernetiden og du har gått hjemme med henne i 3år. 

Og til alle som sier at 12-18mnder er for tidlig til å begynne BHG.. hva er best? Å bli avhengig av mor, og ikke være vant til å være borte fra henne før man MÅ, og det kommer brått når man er så stor at man skjønner det meste, eller bli vant til tidlig at mamma er ikke der hele tiden, og få det som en tidlig hverdag? Jeg prøver ikke å være frekk, men jeg er oppriktig nysgjerrig

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Summ skrev:

Gå på kafé, shopping, trening, frisøren, dra til ei venninne, skaff deg en tinderdate! Altså du har hele dagen alene, og trenger ikke å tenke på annet enn deg selv! Hørtes ikke ut som om du jobber siden hun er der i kjernetiden og du har gått hjemme med henne i 3år. 

Og til alle som sier at 12-18mnder er for tidlig til å begynne BHG.. hva er best? Å bli avhengig av mor, og ikke være vant til å være borte fra henne før man MÅ, og det kommer brått når man er så stor at man skjønner det meste, eller bli vant til tidlig at mamma er ikke der hele tiden, og få det som en tidlig hverdag? Jeg prøver ikke å være frekk, men jeg er oppriktig nysgjerrig

Det er ikke det at jeg ikke finner på noe å gjøre om dagene. Saken er at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere overleveringen av jenta. Så jeg lurer på råd fra andre til å få det lettere. 

Men dette var et nedlatende innlegg om meg med antydninger til latskap og at jeg "har gått hjemme med henne i tre år." Og jeg syns du er frekk. Du svarer ikke på spørsmålet men slenger dritt til meg.

• Liker 15
Skrevet (endret)

Hvordan var barnet da du hentet henne i går ettermiddag? Var hun glad og fornøyd og hadde vært med på leken? Hvis ja så har ungen hatt det bra. Det er ikke uvanlig at barn gråter når de blir levert, men i følge ansatte, så går det fort over. Barnehager er oftest til glede for barn, for da får de lekekamerater og knytter seg til nye mennesker.
Du som er voksen skal ikke ha dårlig samvittighet for å la barnet ha noen fine timer sammen med andre barn.

Endret av Belima
Rettet skrivefeil
  • Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du utsetter barnehage så lenge, blir det selvsagt vanskelig. 

En annen ting er at det er veldig dumt å levere så sent når barnet er utrygt. Lever heller med en gang de åpner på morgenen. Da er det mer ro, mer tid med de voksne, og hun blir lettere kjent med de andre barna fordi de kommer inn en og en etterhvert. 

Det er også lettere å komme inn i leken allerede fra den starter opp. Når man kommer sent, er det lett å falle utenfor.

Selvsagt er det skremmende å bli levert midt i kaoset midt på dagen! 

Anonymkode: 47160...9d2

Dvs at jeg igrunnen bør dra ivei tidligere på morgenen? Vi er jo våkne en stund før jeg tar henne med dit. (Og jeg rekker å grue meg.) Typiske morgener er sånn at jeg tar jenta på badet, steller henne og megselv, vi spiser frokost mens moren til jenta ordner seg. Så drar moren til jobben, mens jenta og jeg ser barneTV. Så tar jeg henne med til barnehagen. (Vi skal straks dra.)

Vi trives med denne rutinen, men er det smartere å gjøre morgenen mer "sressende"? Dvs at vi står opp, spiser og drar rett ivei? (Bhg åpner 07:45) Jeg hater stressende morgener, og nå er vi så "heldige" at jeg ikke er i jobb akkurat for øyeblikket, så jeg kan være hjemme på morgenen med henne. Men når jeg begynner å jobbe, så vil vi jo måtte dra rett ivei. Så jeg har satt pris på den luksusen vi har nettopp nå, og tenkt det var en fin tilvenning. (Bare ikke for meg.)

Iflg barnehagepersonalet er det en fin ting at vi har en rolig morgen hjemme før jeg leverer og at jeg "bare må gjøre meg hard" og gå rett ivei. Jeg hater det...

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

Hvordan var barnet da du hentet henne i går ettermiddag? Var hun glad og fornøyd og hadde vært med på leken? Hvis ja så har ungen hatt det bra. Det er ikke uvanlig at barn gråter når de blir levert, men i følge ansatte, så går det fort over. Barnehager er oftest til glede for barn, for da får de lekekamerater og knytter seg til nye mennesker.
Du som er voksen skla ikke ha dårlig samvittighet for å la barnet ha noen fine timer sammen med andre barn.

Hun var veldig glad og fornøyd da jeg hentet henne. De hadde spist frukt og hun var veldig opptatt av å fortelle meg om det. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å la henne være der. Jeg har syns det var helt ideelt sånn vi har hatt det, med å drøye barnehagestarten og gjøre det "mykt" når vi har hatt anledning til det. (Å la henne være hjemme til hun er mere enn ett år.) Jeg vet at det er til det beste for henne å være der. 

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler deg å levere henne tidligere, som nevnt over her så blir det da lettere for henne å komme inn i lek og det er roligere dess tidligere du leverer.

Anonymkode: 404f2...8f2

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å levere henne tidligere, som nevnt over her så blir det da lettere for henne å komme inn i lek og det er roligere dess tidligere du leverer.

Anonymkode: 404f2...8f2

Ok. Jeg skal vurdere det. Er det vanlig at de gråter mindre når man leverer dem tidligere?

Skrevet

Skal svare mere seinere, for nå skal vi dra ivei. Så får jeg se hvordan det går i dag.

Skrevet

Prøv å levere henne så tidlig dom mulig om morgenen, om du har mulighet. Da er det få barn og vil antagelig føles litt tryggere for henne. Da er det mer leker «ledige». Er det noe hun liker ekstra godt å holde på med? Kan personalet ha det litt «klart» når hun kommer? 

Kanskje dere kan legge inn en tur til barnehagen i helgen, der hun viser dere ute området sitt, kikker inn i vinduer osv? 

Lykke til! 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var veldig glad og fornøyd da jeg hentet henne. De hadde spist frukt og hun var veldig opptatt av å fortelle meg om det. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å la henne være der. Jeg har syns det var helt ideelt sånn vi har hatt det, med å drøye barnehagestarten og gjøre det "mykt" når vi har hatt anledning til det. (Å la henne være hjemme til hun er mere enn ett år.) Jeg vet at det er til det beste for henne å være der. 

Det er jo du som har problem med å levere henne fra deg, noe som er lett å forstå. Du sier at barnet har hatt det fint og var fornøyd.
Du må nok bare venne deg til at barnet sutrer, det er ganske vanlig, men start med å levere henne når det er stillere på avdelingen, som mange har forslått. Mange barn sliter noen minutter med adskillelsen fra foreldre, men det går fort over. Vi voksne kan ofte slite med å overlate det vi elsker mest til "fremmede" mennesker. Barn tilpasser seg fort.

• Liker 3
Skrevet

Hadde samme problem da min gutt byttet bhg ved samme alder. Vi fikk råd fra ped leder om å levere 8 i stedet for 9 som vi pleide, og det hjalp veldig. Da var det mye færre barn der, de ansatte hadde bedre tid til å ta imot, og det ble ikke så overveldende for ham. Han kunne gjerne protestere likevel de første dagene vi gjorde dette, men ikke like mye.

I tillegg tilbød de seg å ringe meg når han hadde roet seg, da de så at det var vondt for meg å gå fra ham. Det gikk som regel 5-10 min før de ringte og fortalte at han var i full gang med lek med de andre barna. Det var veldig godt, og gjorde at jeg klarte å slappe mer av resten av dagen. :) 

Anonymkode: 5b15e...89a

• Liker 5
Skrevet

Støtter dette med å levere tidligere! 

Jeg skulle gjøre tilvenning så greit som mulig med mitt barn. Hun var noe yngre, men allikevel. Vi hadde mulighet til ca 0930-14 i starten. Hun slo seg ikke til ro. 

Så bestemte jeg meg for å gå mot strømmen. Levere tidlig og hente senere. Og etter kort tid var hun helt annerledes. Det er bedre å komme mens det er rolig og få der istedenfor å bli kastet inn i en stor gruppe. 

Jeg hadde ikke store problemer med å gå fra henne da, som du har. Jeg tror du må jobbe med deg selv evt få andre til å levere, for selv om du tror du er en god skuespiller merker hun på seg at du er annerledes. Og da blir det ikke bedre..... 

Lever tidligere, dropp kosen hjemme. Lag en rutine på å gjøre tiden hjemme så kort som mulig. Lever gjerne før frokost i bhg. 

Når hun har blitt kjent og trygg kan du evt ha kortere dager når det passer sånn, men dropp morgenkosen hjemme og dra rett i bhg til hun faktisk vil dit! 

• Liker 8
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg skal vurdere det. Er det vanlig at de gråter mindre når man leverer dem tidligere?

Prøv. Det er virkelig verdt det, gi det minst en uke. Også henter du heller tidligere. 

Anonymkode: 47160...9d2

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Summ skrev:

haha kan skje når de er liten og. Spiller ingen rolle! Det bedte for barnet er å være de første årene med mor. Ikke i bhg.

Anonymkode: db1c3...ba9

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det er veldig greit med en fast rutine, noe som skjer hver dag, det er sikkert bra for både deg og barnet. 

Men jeg tror ikke du trenger å stresse om morgenen av den grunn, hun trenger ikke være der helt fra de åpner. Men at du kanskje leverer 10-15 minutter før frokost, hvis de f.eks har frokost 8:30?

Jeg vet ikke når det er frokost i deres bhg, men hos oss var det halv ni og hvis jeg leverte 10 minutter før det så gikk det helt greit for jenta mi å komme i bhg. Men, hvis vi avvek fra fast rutine og hun kom senere så var hun urolig. 

Hun merker muligens din uro og plukker opp den, hun føler seg ikke trygg siden du ikke føler at det er trygt å la henne være der. Du må nesten bare ta deg sammen når du leverer slik at hun ikke merker noe på deg. 

Anonymkode: f43cd...5ac

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at jeg ikke finner på noe å gjøre om dagene. Saken er at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere overleveringen av jenta. Så jeg lurer på råd fra andre til å få det lettere. 

Men dette var et nedlatende innlegg om meg med antydninger til latskap og at jeg "har gått hjemme med henne i tre år." Og jeg syns du er frekk. Du svarer ikke på spørsmålet men slenger dritt til meg.

Det er jo ikke frekt? Jeg slenger ikke dritt... har man mulighet til å gå så lenge hjemme med barnet, er det opptil hver enkelt, jeg stilte et generelt spm på slutten om hva folk mener er best for barnet! 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Summ skrev:

Det er jo ikke frekt? Jeg slenger ikke dritt... har man mulighet til å gå så lenge hjemme med barnet, er det opptil hver enkelt, jeg stilte et generelt spm på slutten om hva folk mener er best for barnet! 

Jo, det var frekt.

Du insinuerer at TS er alenemor, at hun bare driver dank og ikke har noe å fylle dagene med.

Og så viser det seg at dette er familie med to foreldre. Jeg syns det er litt frekt å snakke om Tinderdate og venninnetreff. 

Og hvis ikke dette er en husholdning med to mødre så er det faren i denne familien som er hjemme og leverer og har problemer med å gi slipp. 

Spørsmålet på slutten hadde ikke så mye med den nedlatende holdningen du hadde i første del av innlegget ditt, det var der frekkheten var. 

Mine to eldste var hjemme med meg til de var 3 år, og de var aldri engstelige for å gå i bhg når den tiden kom. De gråt ikke en eneste gang. De var trygge. Hva som er best for barna er forskjellig ut i fra forskjellige personligheter og behov. Yngste begynte i bhg da hun var 17 mnd og det var passe for henne. 

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det var frekt.

Du insinuerer at TS er alenemor, at hun bare driver dank og ikke har noe å fylle dagene med.

Og så viser det seg at dette er familie med to foreldre. Jeg syns det er litt frekt å snakke om Tinderdate og venninnetreff. 

Og hvis ikke dette er en husholdning med to mødre så er det faren i denne familien som er hjemme og leverer og har problemer med å gi slipp. 

Spørsmålet på slutten hadde ikke så mye med den nedlatende holdningen du hadde i første del av innlegget ditt, det var der frekkheten var. 

Mine to eldste var hjemme med meg til de var 3 år, og de var aldri engstelige for å gå i bhg når den tiden kom. De gråt ikke en eneste gang. De var trygge. Hva som er best for barna er forskjellig ut i fra forskjellige personligheter og behov. Yngste begynte i bhg da hun var 17 mnd og det var passe for henne. 

I HI høres det vel ut som om Ts er alenemor? 

HVA er frekt med venninnetreff???

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...