Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei god venninne flyttet til Tyskland for noen år siden. Vi har vært i kontakt og har sendt E-poster til hverandre ofte. Nå er hun på besøk i Oslo, og planen var at hun og mannen og barn skal være noen dager hos oss og noen dager hos andre venner. Siden vi var på ferie da de kom til Oslo, flyttet de hos det andre paret, og etter noen dager fikk jeg melding om at de ikke skulle bo hos oss likevel. Først tenkte jeg at det var greit siden de har et lite barn, og vi prøvde å invitere dem å spise middag (tidlig pga barnet) hos oss i vår nye leilighet (som de ikke har sett), men de har takket nei to ganger, og har foreslått å spise i byen i stedet. Er dette normalt? Alt virker OK når vi møtes, vi snakker og har det fint som vanlig, men jeg forstår ikke at de ikke ønsker å komme på et kort besøk. For meg var det en kjempestor ting å kjøpe egen bolig sammen med samboeren. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med det å ha et barn, men sånn er mitt liv. Har jeg rett i å føle meg såret? 

Anonymkode: e691c...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hva er det å bli såret for? 

Anonymkode: 16339...a79

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor spør du ikke henne om det, siden dere er så gode venninner?

• Liker 6
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei god venninne flyttet til Tyskland for noen år siden. Vi har vært i kontakt og har sendt E-poster til hverandre ofte. Nå er hun på besøk i Oslo, og planen var at hun og mannen og barn skal være noen dager hos oss og noen dager hos andre venner. Siden vi var på ferie da de kom til Oslo, flyttet de hos det andre paret, og etter noen dager fikk jeg melding om at de ikke skulle bo hos oss likevel. Først tenkte jeg at det var greit siden de har et lite barn, og vi prøvde å invitere dem å spise middag (tidlig pga barnet) hos oss i vår nye leilighet (som de ikke har sett), men de har takket nei to ganger, og har foreslått å spise i byen i stedet. Er dette normalt? Alt virker OK når vi møtes, vi snakker og har det fint som vanlig, men jeg forstår ikke at de ikke ønsker å komme på et kort besøk. For meg var det en kjempestor ting å kjøpe egen bolig sammen med samboeren. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med det å ha et barn, men sånn er mitt liv. Har jeg rett i å føle meg såret? 

Anonymkode: e691c...e08

Hun er vel ikke interessert i å se leiligheten din og hvordan dere bor da? Det er mange folk som kun er interessert i hva de har /skal/har kjøpt og er null interessert om en annen har fått seg nytt hus osv.

Skjønner du blir såret av det 😕

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke sikkert det er så viktig for henne å besøke leiligheten din dersom de er på ferie og hun heller vil sitte ute på restaurant å kose seg den tiden hun har ferie. 

Eller kanskje hun synes det er stress å reise til og fra deg med lite barn? 

Det kan være mange grunner, du må nesten spørre henne for å få svar. For alt du vet kan det være at hun ikke en gang tenker på det. 

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er en rar ting å bli såret over. Hun tenker vel sikkert at det er mest praktisk å treffes på en restaurant og har nok ikke din leilighet i tankene i det hele tatt. Hvorfor skulle hun egentlig ha det? 

Anonymkode: 04627...d0c

• Liker 4
Skrevet

Det er nok et rotterace for de når de først er i Norge. Jeg hadde ikke tatt meg nær av noe slikt.

Anonymkode: 12bc1...43b

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at du har lyst vise frem leiligheten din, og er lei deg for at hun ikke vil dele gleden over egen bolig med deg. Samtidig er jeg en av de som ofte foreslår å møtes ute fremfor hjemme hos folk, og når noen da sier "vi kan være hos meg/oss" i steden for å gå ut og folk henger seg på den, så daler humøret mitt litt. Å gå ut er mindre restriktivt enn å være hos noen, man kan variere i mat og drikke, bestille det man har lyst på, gå fra plass til plass, gå når man vil og i ikke være så bundet til rammene i ett hjem.  Skal man spise er det variabel kvalitet på hva man får servert og man vil gjerne ha god mat, noen har rare lukter i hjemmet sitt eller det er regelrett skittent (jeg har en kompis som har så mye kattehår i leiligheten at jeg konsekvent takker nei når han inviterer). Det kan være langt unna eller passe dårlig med andre planer den dagen, eller så kan det rett og slett være vennene dine gjerne vil oppleve å gå ut, ta en utepils og se på livet når de er på ferie fremfor å sitte inne i noens leilighet. Hvis hun er en god venninne å kan du jo bare spørre hvorfor de ikke vil komme, eller kommentere at du hadde gledet deg til å vise henne leiligheten og se hva du får til svar. 

Anonymkode: 1ec3f...e67

• Liker 2
Skrevet
På 20.8.2018 den 23.50, AnonymBruker skrev:

For meg var det en kjempestor ting å kjøpe egen bolig sammen med samboeren.

Hvis dette var viktig for deg, må du si det rett ut. Ikke alle kan lukte at kjøp av bolig med samboer er en stor ting.

Jeg kjøpte et splitter ntt grafikkortet til pc-en min. Noe jeg har gledet meg til siden utviklingsplanene for kortet ble lansert tilbake i 2014. Det er stort for meg, men ingen vet det med mindre jeg forteller dem det.

Anonymkode: 8a8a3...265

• Liker 1
Skrevet

Synes hun er fornuftig. Venner vi ikke ser ofte, møter vi ute for å spise. Hvorfor bruke verdifull tid på kjøkkenet når alle kan få maten servert?

Anonymkode: fd35a...973

Skrevet

Jeg hadde også blitt lei meg. Mye fordi jeg har blitt invitert hjem til mine venninner flere ganger og gått på besøk der, men de gangene jeg inviterer vil de ikke komme hit. (Jeg kan forsikre om at det ikke er skittent her, da jeg er svært nøye på renhold.) Jeg kjenner også til gleden ved å ha kjøpt sin egne første bolig, og det tenker jeg er stort for de fleste. Derfor tenker jeg at de kunne spandert på seg en times besøk.

Det kan være at dine venner ønsker å gjøre "Osloting" når de først er der, og derfor vil spre tiden på flere personer og flere opplevelser. Men begrunnelsen med at man får servert dårlig mat, syns jeg er for tynn. Man tåler en kveld med mat som ikke er gourmet én kveld for en venninne som skyld. 

Det jeg tror kan være en årsak, kan være at det har vært slitsomt å bo oppå andre den perioden de allerede har bodd hos venner. Eller at de selv syns det er styrete å ha med et lite barn til andre. En annen typisk "Oslounnskyldning" er at det er for langt til deg fra Oslo sentrum. Helt tåpelig i mine ører, som kommer fra en annen kant av landet, men mange orker ikke å reise 15 min med banen. Flere forklaringer altså, selv om den riktige får du bare ved å spørre henne.

Jeg tror ikke du skal legge så mye i det, om hun fremdeles er en like god venninne. Liker hun kjæresten din, forresten? 

Jeg orker noen ganger ikke å overnatte hos andre fordi de har forferdelig dårlig oppdratte barn. Det er slitsomt å høre på bråk, kjefting, se dårlig oppførsel og i det hele tatt ikke ha et hyggelig besøk. Da treffer jeg dem heller ute slik at jeg kan gå når jeg føler for det.

En annen årsak til at jeg fra nå av ikke har lyst til å overnatte hos en spesifikk venninne, er at hun virkelig ga uttrykk for at jeg måtte komme på overnatting "når som helst", og da jeg først kom styrte hun voldsomt for å gjøre mitt besøk til en kongelig opplevelse, samtidig som hun ga veldig sterkt uttrykk for at hun syns det var et mas å ha meg på besøk. Jeg har sant og si begynt å ghoste henne, så ekkel opplevelse var det. Hvem er du som vert, er altså oppsummeringen.

Anonymkode: e7476...064

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen årsak til at jeg fra nå av ikke har lyst til å overnatte hos en spesifikk venninne, er at hun virkelig ga uttrykk for at jeg måtte komme på overnatting "når som helst", og da jeg først kom styrte hun voldsomt for å gjøre mitt besøk til en kongelig opplevelse, samtidig som hun ga veldig sterkt uttrykk for at hun syns det var et mas å ha meg på besøk. Jeg har sant og si begynt å ghoste henne, så ekkel opplevelse var det. Hvem er du som vert, er altså oppsummeringen.

Er det virkelig alt som skal til for å få sparken som venninne? Du kan umulig å ha vært spesielt glad i henne til å begynne med da.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig alt som skal til for å få sparken som venninne? Du kan umulig å ha vært spesielt glad i henne til å begynne med da.

Nei, vi var ikke veldig nære i utgangspunktet, fordi jeg mistenker at hun har brukt meg for å få informasjon om en annen person hun har interesse av. Uansett, folk som sier en ting og mener noe annet har jeg vanskelig for å forholde meg til. Jeg blir utrygg og forstår bare ikke hva vedkommende vil. Da klarer jeg meg fint uten.

Anonymkode: e7476...064

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...