AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #1 Del Skrevet 20. august 2018 Jeg ser ofte hus til salgs som ikke har godkjent utleiedel, eller som har en uinnredet råkjeller med potensiale til at det kan bygges om. Men hva er reglene for at det skal bli godkjent? Da tenker jeg at det forutsetter at regler om takhøyde, vindusstørrelse og rømningsveier er godkjent. Hva må til rent formelt for å godkjenne? Koster det noe, og vil kommunale utgifter øke? Må det en byggmester til for å dokumentere, eller kan man selv lage leiligheten og bare søke kommunen om å omdefinere arealet? Jeg vet at det også er forskjell på om utleiedelen er å definere som en "hybel" eller en "selvstendig boenhet". At en selvstendig boenhet har strengere krav, kanskje må ha egen inngangsdør, egen strømmåler og bredbånd og gjerne fører til økte kommunale utgifter. Men jeg tenker at å få det godkjent som en hybel er best om det da kan være inkludert strøm og slikt fra hoveddelen av huset, og at det også er billigere. Anonymkode: ec9ac...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Del Skrevet 21. august 2018 Alt for mye. Helt latterlige strenge regler rundt dette. Man eier tydeligvis ikke sitt eget hus. Ellers skal man skattes ihjel Anonymkode: 81cb7...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #3 Del Skrevet 21. august 2018 Du kan selv innrede og søke om godkjenning hos kommunen. Jeg antar kommunen tar ett gebyr for godkjenningen (teknisk etat gjør sjeldent papirarbeid gratis). Det koster ekstra i renovasjon men vann og strøm tror jeg du kan ha felles med hovedenheten (ofte er det måler på vann og strøm). Vi har «hybel» med soverom, stue, kjøkken og bad som ikke er godkjent (ble bygget lenge før det var krav om godkjenning og størrelse på vinduer osv) og kan leie ut til familie feks voksne barn, nieser og nevøer uten å ha godkjenning. Leier vi ut til «fremmede» må vi ha godkjenning. Nå bruker vi hybelen selv så jeg har ikke sjekket opp reglene men dette var det eiendomsmekler informerte om når vi kjøpte huset. Anonymkode: 9675e...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2018 #4 Del Skrevet 21. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ofte hus til salgs som ikke har godkjent utleiedel, eller som har en uinnredet råkjeller med potensiale til at det kan bygges om. Men hva er reglene for at det skal bli godkjent? Da tenker jeg at det forutsetter at regler om takhøyde, vindusstørrelse og rømningsveier er godkjent. Hva må til rent formelt for å godkjenne? Koster det noe, og vil kommunale utgifter øke? Må det en byggmester til for å dokumentere, eller kan man selv lage leiligheten og bare søke kommunen om å omdefinere arealet? Jeg vet at det også er forskjell på om utleiedelen er å definere som en "hybel" eller en "selvstendig boenhet". At en selvstendig boenhet har strengere krav, kanskje må ha egen inngangsdør, egen strømmåler og bredbånd og gjerne fører til økte kommunale utgifter. Men jeg tenker at å få det godkjent som en hybel er best om det da kan være inkludert strøm og slikt fra hoveddelen av huset, og at det også er billigere. Anonymkode: ec9ac...0b0 Det er i grunn to ting som man ser på. 1. Hvorvidt den er godkjent som egen boenhet. Er arealet adskilt fra hoveddelen og da har typisk egen inngang skal den være godkjent som egen boenhet. Hovedregelen for å gjøre den godkjent er at den må oppfylle dagens tekniske standard (tek17) i tillegg til eventuelle andre krav ihht reguleringsplan. Dette er fort veldig dyrt og gjør det i praksis ofte umulig og få til. Alternativt har man en innvendig dør som skiller arealet som skal leies ut fra hoveddelen. I slike tilfeller leier man ut del av egen bolig, som er lovlig. 2. Hvorvidt arealet er godkjent til varig opphold. Her ser man på hva som er godkjent av kommunen på tegningene fra byggesak. Typisk er areal som tidligere har vært bod eller blindkjeller ikke godkjent til varig opphold. Areal kan søkes omgjort fra eksempelvis bod til varig opphold. Hovedregelen er da at de må ha tilknytning til hoveddelen og oppfylle samme tekniske standard som resten av boligen. Altså er dette lettere. Rene tilbygg må selvfølgelig byggesøkes i sin helhet. Disse to punktene må sees på hver for seg, og ved ikke godkjent utleiedeler er det da ofte hensiktsmessig å gjøre det til en del av hoveddelen og omsøke det til rom for varig opphold.. Et «separat» punkt er jo selvfølgelig brannsikkerhet osv. Om utleiedelen er en ikke-godkjent boenhet bestående av et tidligere bodareal som ikke er omsøkt uten rømningsveier.. vel da er man jo rimelig fucked. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #5 Del Skrevet 21. august 2018 Så om en har en leilighet som er adskilt fra hoveddelen med egen inngang i et gammelt hus fra 50-tallet kommer man uansett ikke til å få den godkjent? Den ble renovert for ca. 10 år siden, men den følger sikkert ikke TEK17. Anonymkode: 80f81...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2018 #6 Del Skrevet 21. august 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om en har en leilighet som er adskilt fra hoveddelen med egen inngang i et gammelt hus fra 50-tallet kommer man uansett ikke til å få den godkjent? Den ble renovert for ca. 10 år siden, men den følger sikkert ikke TEK17. Anonymkode: 80f81...1dd Du må få tak i byggesaksmappen og se hva som framkommer der. Quick fikser kan være å lage en innvendig dør mellom delene (typisk branndør eller lignende) slik at det blir utleie av del av egen bolig.. i så fall trenger du bare å sjekke om arealet er godkjent til varig opphold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #7 Del Skrevet 21. august 2018 5 timer siden, Grandidosa83 skrev: Dette er fort veldig dyrt Hvor dyrt? Anonymkode: 80f81...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #8 Del Skrevet 21. august 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ofte hus til salgs som ikke har godkjent utleiedel, eller som har en uinnredet råkjeller med potensiale til at det kan bygges om. Men hva er reglene for at det skal bli godkjent? Da tenker jeg at det forutsetter at regler om takhøyde, vindusstørrelse og rømningsveier er godkjent. Hva må til rent formelt for å godkjenne? Koster det noe, og vil kommunale utgifter øke? Må det en byggmester til for å dokumentere, eller kan man selv lage leiligheten og bare søke kommunen om å omdefinere arealet? Jeg vet at det også er forskjell på om utleiedelen er å definere som en "hybel" eller en "selvstendig boenhet". At en selvstendig boenhet har strengere krav, kanskje må ha egen inngangsdør, egen strømmåler og bredbånd og gjerne fører til økte kommunale utgifter. Men jeg tenker at å få det godkjent som en hybel er best om det da kan være inkludert strøm og slikt fra hoveddelen av huset, og at det også er billigere. Anonymkode: ec9ac...0b0 Alle rom til beboelse skal ha visse krav i følge loven. Du får sette deg til å studere plan og bygningslovens kriterier og andre relevante lover. Dernest får du sette deg inn i kommunens lovverk og ikke minst betaling for å få omdisponert og lovlig utleiedel. Gebyrene er høye og tiden lang. Når du kan alt dette og litt til, så vil du enkelt kunne se hva som må gjøres i håp om å få godkjent utleiedel i de prospektene du ser på. Men vær obs på at selv om du gjør alt du tror du må gjøre, så kan du likevel få avslag fra kommunen på uleiedel. Anonymkode: b9025...7da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2018 #9 Del Skrevet 21. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor dyrt? Anonymkode: 80f81...1dd Det er vanskelig å fastslå en konkret sum uten å ha eg utgangspunkt, men det er høyt nok til at selv profesjonelle boligflippere/utbyggere styrer unna slike objekter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #10 Del Skrevet 21. august 2018 10 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Det er vanskelig å fastslå en konkret sum uten å ha eg utgangspunkt, men det er høyt nok til at selv profesjonelle boligflippere/utbyggere styrer unna slike objekter.. Men om leiligheten er bygget forskriftsmessig, hva koster søknadene? 100 000? 500 000? Anonymkode: 80f81...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #11 Del Skrevet 21. august 2018 Det er helt unødvendig å søke kommunen om å få det godkjent så lenge det er godkjent for varig opphold. Nesten ingen søker om å få utleiedelen sin godkjent av kommunen. Anonymkode: 84707...d2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2018 #12 Del Skrevet 21. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om leiligheten er bygget forskriftsmessig, hva koster søknadene? 100 000? 500 000? Anonymkode: 80f81...1dd Sjekk her: https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00319/Gebyrregulativ_2018_319643a.pdf Det du må huske på er at å søke om noe som ikke blir godkjent.. vel da har du gjort kommunen oppmerksom om saksforholdet. Ergo vil du ofte være mer tjent med å holde kjeft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #13 Del Skrevet 21. august 2018 TS her. Jeg har ikke nødvendigvis noe behov for å gjøre leiligheten om til "selvstendig boenhet" med eget H-nummer, egen postkasse, seksjonsnummer og slike ting. Det kan gjerne bare være "del av egen bolig", "hybel" eller noe slikt. Det jeg ser for meg er et hus som har kjeller og egen utvendig kjellerdør, samt hoveddør til hovedetasjen, og en innvendig trapp med låsbar dør mellom etasjene. Strøm og varmtvann og alt kan komme fra samme sikringskap og varmtvannstank. Alt er da i prinsippet samme bolig. Dersom det er lovlig å leie det ut slik. Er det isåfall kun det at rommene må være godkjent for varig opphold og har tilfredsstillende rømningsveier, samt være registrert som dette hos kommunen (og ikke bodareal)? Isåfall kan den innvendige døren ned til kjeller låses ved utleie og leietaker kan bruke kjellerdøren, og åpnes dersom jeg ønsker å bruke hele huset selv. At leiligheten skal være godkjent som selvstendig boenhet er ikke noe mål i seg selv, med mindre det er et absolutt krav for å lovlig kunne leie det ut. Anonymkode: ec9ac...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #14 Del Skrevet 21. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Strøm og varmtvann og alt kan komme fra samme sikringskap og varmtvannstank. Alt er da i prinsippet samme bolig. Dersom det er lovlig å leie det ut slik. Tror ikke det er lov å leie ut med strøm inkludert. Anonymkode: 80f81...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 21. august 2018 #15 Del Skrevet 21. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke det er lov å leie ut med strøm inkludert. Anonymkode: 80f81...1dd Hvorfor skulle man ikke det? Mange jeg kjenner gjør det, er jo den som leier ut som tar risikoen om forbruket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #16 Del Skrevet 21. august 2018 2 timer siden, Grandidosa83 skrev: Sjekk her: https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00319/Gebyrregulativ_2018_319643a.pdf Det du må huske på er at å søke om noe som ikke blir godkjent.. vel da har du gjort kommunen oppmerksom om saksforholdet. Ergo vil du ofte være mer tjent med å holde kjeft. Bergen kommune har sine takster, Kragerø eller Kirkens har helt andre satser. Hvor ts ser på hus vet vi ikke, men prisene i Bergen kommune er ikke retningsgivende for takstene i resten av landets kommuner. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er lov å leie ut med strøm inkludert. Anonymkode: 80f81...1dd Vis meg loven som sier at det er ulovlig å leie ut med strøminkludert, minusmåleren er oppfunnet i tillegg. 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har ikke nødvendigvis noe behov for å gjøre leiligheten om til "selvstendig boenhet" med eget H-nummer, egen postkasse, seksjonsnummer og slike ting. Det kan gjerne bare være "del av egen bolig", "hybel" eller noe slikt. Det jeg ser for meg er et hus som har kjeller og egen utvendig kjellerdør, samt hoveddør til hovedetasjen, og en innvendig trapp med låsbar dør mellom etasjene. Strøm og varmtvann og alt kan komme fra samme sikringskap og varmtvannstank. Alt er da i prinsippet samme bolig. Dersom det er lovlig å leie det ut slik. Er det isåfall kun det at rommene må være godkjent for varig opphold og har tilfredsstillende rømningsveier, samt være registrert som dette hos kommunen (og ikke bodareal)? Isåfall kan den innvendige døren ned til kjeller låses ved utleie og leietaker kan bruke kjellerdøren, og åpnes dersom jeg ønsker å bruke hele huset selv. At leiligheten skal være godkjent som selvstendig boenhet er ikke noe mål i seg selv, med mindre det er et absolutt krav for å lovlig kunne leie det ut. Anonymkode: ec9ac...0b0 Skulle du ikke leie ut og ha en utleiedel som var lovlig? Når du svarer slik du her gjør så undergraver du ditt eget spørsmål i hi i tråden. Anonymkode: b9025...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2018 #17 Del Skrevet 21. august 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bergen kommune har sine takster, Kragerø eller Kirkens har helt andre satser. Hvor ts ser på hus vet vi ikke, men prisene i Bergen kommune er ikke retningsgivende for takstene i resten av landets kommuner. Selvfølgelig, men det gir en indikasjon på prisnivået. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #18 Del Skrevet 23. august 2018 På 21.8.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev: Skulle du ikke leie ut og ha en utleiedel som var lovlig? Når du svarer slik du her gjør så undergraver du ditt eget spørsmål i hi i tråden. Anonymkode: b9025...7da Hvordan det? Dersom det er lovlig å leie det ut slik, så er det godt nok. Spørsmålet er jo nettopp OM det er lovlig, og hva som skiller mellom lovlig og ulovlig utleie. Om det kun er en godkjenning hos kommunen (f.eks. å søke om kjellerareal til godkjent oppholdsrom), eller om det i tillegg er andre krav og tekniske årsaker til at det ikke er lov. I følge prislisten ser det ut som selve papirarbeidet ikke koster all verden. Det blir noen tusenlapper som antatt. Anonymkode: ec9ac...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #19 Del Skrevet 23. august 2018 I min kommune er det ikke lov å leie ut som hybel hvis man har eget soverom, kjøkken og bad. Da ser de på enheten som en leilighet, og den må søkes om. Vi har nettopp fått godkjent utleiedelen. Vi fikk ikke søke selv, men måtte ha en ansvarlig søker + en godkjent snekker/ byggmester til å gjøre endringene. Kravet her er dobbel gips i tak + brannvegg. Det vil si vegg som deles mot vår del av huset må være gipsdekket + lekter ut og dekket med to lag gips på utleiesiden. Det er ingen krav om eget sikringsskap eller egen varmtvannstank, men vi gjorde det også. Hele greia kostet oss vel 350 000 kroner, men vi ser på det som en investering. Huset økte tilsvarende i verdi, alt er i orden ved salg og vi får utleieinntekter på 10 000 i mnd. Ingen utgifter på oss da leietaker betaler egen strøm. Anonymkode: 400ba...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå