Gå til innhold

Valg av bosted med barn. Hva ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du blir alenemor fordi bf stikker til utlandet hvor han er fra. Barnet er så lite at det ikke vil savne han. Du vil gjøre ditt aller ytterste for at barnet ditt skal få de best mulige betingelsene å vokse opp under. Som mor ønsker du at barnet skal vokse opp med nærhet til naturen, med mennesker som er glade i barnet.

Bosted 1: Fordeler:

Storby. Boligen vi har nå ligger ved grensen til skogen. Det er fint.

Nettverk med venner med småbarn som vi ser noen ganger i uka.

Mange aktiviteter for småbarn.

Større andel aleneforeldre, altså større mulighet til å knytte nettverk med andre single.

Bosted 1: Ulemper:

Boligen er mindre og koster mer.

Få av vennene liker å drive med friluftsliv så som telting og hytteturer (med oss). De reiser i helgene bort eller er med sin familie.

Ingen familie. Ensomme kvelder og helger fordi barnet har leggetid og alle vennene er hjemme med sin familie. 

Det er krevende å være sosial, utadvent, "på" for å knytte nettverk hele tiden. Stor tilgang på å møte nye mennesker, men mange treffer vi bare en gang eller to. De fleste faller fra når ungen begynner i bhg. Merker at jeg ikke engang orker å spørre om navn lenger når jeg møter mammaer og pappaer i åpen bhg eller på babysang.

Savn av å kunne være med noen, slappe av, uten å måtte være på sitt mest sprudlende hele tiden.

Bosted 2: Fordeler:

Småby. Litt mer bolig for pengene.  

Familie som ønsker sterkt å være med barnet. Disse har tilgang på hytter som barnet vil ha glede av.

Nærhet til naturen. Mange driver med friluftsliv og kanskje lettere å danne nettverk med andre friluftsinteresserte.   

Fordi det er færre folk, er det kanskje bedre sjangs for at vi fortsetter å møte de samme folkene, slik at vi til slutt får nytt nettverk?

Bosted 2: Ulemper:

Været er jevnt over dårligere, og gufsete og slapsete lenger tid av året, enn bosted 1. 

Må skape nytt vennenettverk helt fra bunnen av. Vanskelig i voksen alder.

Alvorlig rusmisbruk i nær familie. Dette gjelder 1 person. Personen ønsker å være sterkt delaktig i barnets liv. Jeg har mulighet til å begrense "tilgangen" hin har på barnet, men jeg stresses likevel svært av dette selv.

Velger du bosted 1 eller 2? Både sett ifra et perspektiv hvor du ser på hva som er best for den voksne, og for barnet.

Anonymkode: 20b76...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier magefølelsen?

Du kan jo flytte senere.

Skrevet
20 minutter siden, Rotemor skrev:

Hva sier magefølelsen?

Du kan jo flytte senere.

Den sier at det er en grunn til at jeg flyttet hjemmefra (bosted 2). Og spørsmålet da er om prisen jeg betaler for dette er rotløshet. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha denne følelsen. Det skal ha et sted det har tilknytning til og som det føler er "hjemme". Menneskene som er på stedet er da også veldig viktige. Her på bosted 1 er det flere som liker barnet, men ingen som føler at barnet er deres egen. Bortsett fra meg.

Skrevet

2

Anonymkode: 661ae...f50

Skrevet
6 minutter siden, FrodeF skrev:

Har du ikke jobb? 

Adecco og Manpower. Ikke noe fast enda dessverre.

Skrevet

Jeg ville valgt, (og valgte) alt. 1. Ikke helt de samme for og motargumentene, men uansett. At alle mine venner bodde i byen og at det var mye enklere å få jobb var det viktigste. Familien kommer uansett på besøk, og har du noen du vil begrense tilgangen til ungene for er avstand et godt middel.

For egen del var tilbudet i byen også viktig, jeg er bl.a. veldig glad i konserter og show og vi er ofte på kino (det har man jo gjerne i mindre byer også selvfølgelig). Jeg har aldri angret, vi stortrives her. Vi bor rett ved marka så har god tilgang til skog og badevann (gangavstand) i tillegg til at sentrum er 20 min. unna, føler vi har fått det beste av alt.

Anonymkode: be142...f62

Skrevet

Jeg ville valgt 1. Det er ikke så glamorøst å flytte hjem. Vi flytta fra byen for to år siden og angrer som hunder.

Anonymkode: 1542c...989

• Liker 1
Skrevet

Hadde valgt det med nettverk. Som aleneforsørger det nettverk viktig!

Anonymkode: ffc1e...8b2

• Liker 1
Skrevet

1. Definitivt. Hadde ikke flyttet hjem for alt i livet.

Anonymkode: 52a30...b83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...