Gjest Gjestidag Skrevet 12. mars 2005 #1 Skrevet 12. mars 2005 Heisann! Jeg er snart nødt til å bestemme meg for hva jeg skal studere til høsten, i Bergen, og valget står mellom sosialt arbeid og allmennlærerutdanningen. Er det noen her som har erfaring fra disse studiene, studiestedene og arbeidslivet etterpå? Har tatt examen paedagogicum, ett semestersstudie som gir en kort, grunleggende innføring i pedagogikk ved universitetet fra før av, og dette var rimelig skuffende, men på den eannen side ser ikke akkurat kommunalvitenskap og samfunnsøkonomi ut som det mest interessante heller - uansett hva jeg velger vil jeg måtte gjennom ting som er mer ogmindre interessante. Dette er vanskelig!
Gjest anonym_79 Skrevet 13. mars 2005 #2 Skrevet 13. mars 2005 Du har rett. Uansett hva du velger så må du aller mest sansynlig gjennom fag du ikke synes er så forferdelig spennende. Jeg er ferdig med bachelor i sosialt arbeid denne våren og det har vært utrolig spennende. Faktisk søkte jeg på almennlærer først, men kvelden før fristen gikk ut endret jeg det til sosialt arbeid. Glad er jeg for det, men det er jeg. Vi har mye stats- og kommunal kunnskap, sosial politikk og samfunnsøkonomi og jeg syns ikke alt er like spennende. Men jeg har fått et helt annet syn på politikk nå som jeg har forstått mer. Ikke akkurat oppklarende, men.. Hva har du lyst å jobbe med da? Barn? Ungdom? Voksne? Kriminelle? sosialklienter? rus? mennesker i sorg og krise? incestutsatte? Voldsutsatte? selvmord? trygdesaker? Psykiatri? Familierådgivning? eller vil du rett og slett undervise barn og ungdom og være med på å gi livet deres mening?
Annie78 Skrevet 13. mars 2005 #3 Skrevet 13. mars 2005 Jeg gikk selv almennlærer i Bergen. Ferdig for et par år siden. Trives veldig godt som lærer, jeg. Men vær endelig sikker på at du vil bli lærer, og at du liker å undervise, at du kan sette grenser o.l. dersom du velger 4 år på lærerskolen. Utrolig givende arbeid, men vær forberedt på at det blir litt jobbing. Er vel det med det meste man skal gjøre.... Selve utdanninga har nok forandret seg litt siden jeg var ferdig, tror det er litt bedre oppfølging nå. Men du må finne ut hva som interesserer deg mest....om det er selve arbeidet med barn og unge som tiltrekker deg, eller om det er det å undervise og lære fra deg, og fordype deg i fag som er interessant. Du skal kunne det du underviser i..helst... Lykke til!
Dødspingvinen Skrevet 13. mars 2005 #4 Skrevet 13. mars 2005 Dersom du søker sosialt arbeid, så får vi kanskje gå sammen. Jeg har slengt inn søknad på det i dag. (veit at det var langt vekk fra tråden, men..)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå