Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gnien
Skrevet

Har mange venner og stor familie. Det er selvfølgelig veldig hyggelig. MEN det blir så himla mye penger til gaver!

I venninne-gjengen kjøper man stadig dyrere gaver til hverandre til jul og bursdag. Jeg syns det holder med ca 150. Det har jeg også sagt. Likevel når det er snakk om spleising og slikt blir det fort 200-250. Jeg syns rett og slett det er for mye. Til jul skrev jeg liste og kom til at jeg måtte kjøpe noen og 20 gaver. 200 på hver og mer til familien blir langt over 4000.

Men har sagt fra uten at det hjelper. Og jeg får dyre gaver fra dem hvilke setter meg i en kjinki situasjon.

Er jeg kjip? Hvor mye pleier dere gi venner i bursdagspresang? :veldigsur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg pleier å gi ca 150-200 kr, avhengig av hva jeg kommer over - i utgangspunktet tenker jeg 150 kr, men kommer jeg over noe kjempefint til nærmere 200 kjøper jeg det.

Og jeg syns det holder i massevis! :Nikke:

K

Gjest gnien
Skrevet

Denne måneden er det tre venninner og to i familien som har bursdag. Neste måned er det 4 + samboern, mai er det også 4 hvorav det meste er familie som jeg pleier å gi dyrere gaver. Så prøver jeg å spare til sommerferie og det er påske straks. I tillegg er jeg såpass selvsentrert at det hadde vært fint med noe nytt vårtøy og å ha noen kroner til overs til å gå på kino og annet...

Fikk akkurat mail om jeg skulle være med å spleise på treningstøy i bursdagspresang til ei. To andre som skal være med. Det blir langt over 200 på hver.

Syns 150 er øverste grense for venniner, for jeg har rett og slett ikke råd til mer. Hvor de får pengene fra fatter jeg ikke - de tjener ikke så mye, men de har kanskje ikke så mange venner og stor familie som meg...

Syns det hele er skikkelig ekkelt og leit. Men hvordan skal jeg få formidlet det til dem?

Gjest Anonymous
Skrevet

Vær litt gutt. Gutter kjøper ikke gaver til hverandre.

Skrevet
Jeg pleier å gi ca 150-200 kr, avhengig av hva jeg kommer over - i utgangspunktet tenker jeg 150 kr, men kommer jeg over noe kjempefint til nærmere 200 kjøper jeg det.

Og jeg syns det holder i massevis! :Nikke:

K

Akkurat det samme her. Kan godt bruke litt mer dersom jeg finner noe som passer veldig bra, men kommer det på over 250 pleier vi spleise med en eller flere venner.

Gjest gnien
Skrevet
Vær litt gutt. Gutter kjøper ikke gaver til hverandre.

I wish! Men tror de venninene mine blir litt sure om de plutselig ikke får gave i det hele tatt...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Kjøper bare julepresang og bursdagspresang til en venninne, men de andre får på runde dager.

Gjest Embla s
Skrevet

Kan du ikke takke nei til spleising og si du skal kjøpe alene, også går du inn for å finne noe bra til 150,-? Jeg tenker aldri at "å, dette var en billig gave, ja..." når noen gir meg presang.

Skrevet
Kan du ikke takke nei til spleising og si du skal kjøpe alene' date=' også går du inn for å finne noe bra til 150,-? Jeg tenker aldri at "å, dette var en billig gave, ja..." når noen gir meg presang.[/quote']

Stemmer for den!

Tenker aldri over gaver, men syns det er fint å få noe jeg har bruk for eller noe som passer til meg som person.

Skrevet

Jeg kjøper gaver kun til min nærmeste lille familie og mine to aller beste venninner. Disse gavene bruker jeg mye penger på (fra 400 kr og oppover). Resten av vennene mine får klare seg uten gaver til jul/bursdager. Det blir de ikke sure for. Jeg blir jo heller ikke sur om jeg ikke får noe fra dem! Presanger til andre venner enn mine to beste venninner i anledning innflyttingsfest, barnefødsler o.l. ligger på rundt 150 kr (blomster, vin, bøker).

Skrevet

Jeg gir venner gaver på mellom 100 og 150 kroner. Har ikke råd til noe mer. Og når jeg blir spurt om å være med på dyre spleiselag sier jeg rett og slett nei. Økonomien min setter visse grenser.

Er ingen som blir sure for at gavene ikke koster all verden, når jeg heller bruker litt tid på å finne den perfekte gaven til hver enkelt.

Skrevet

Man kan ikke loppe seg helt med å kjøpe dyre gaver til venner og familie. Jeg velger ut de nærmeste venninnene mine og kjøper en liten ting til de. De andre får julekort i posten av meg. :)

Skrevet

Vi gav også hverandre gaver på kryss og tvers før, helt til den dagen jeg sa at jeg syntes det var unødvenig at man kjøper gaver til hverandre.

og tro det eller ei, men det var ikke bare jeg som var glad for at det tok slutt :-) Så kanskje du tar feil ang. dine venner, kanskje de også er klare for å slutte med dette. Vi gir hverandre når det er rundt tall vi nå.

det har til og med vi 4 søskene blitt enige om å gjøre, det kryr jo av barn i familene etterhvert så bedre at de får noe enn oss voksen som egentlig foretrekker å kjøpe tingene vi ønsker oss selv :-)

Gjest gjesten
Skrevet

Kjenner meg helt igjen i den situasjonen. Selv prøver jeg å sette en grense ved 100- 150 til venner, men også til barn. Har veldig mange barn og kjøpe til (stor slekt, mange fadderbarn, etc), og når gleden er over etter at papiret er revet av forsvinner mitt ønske om å legge mye penger i gavene.

Synes du skal sette den grensen som passer for din lommebok. Gleden av en gave blir ikke mindre/ større om den kostet 100 eller 200 om den ble kjøpt på Nille eller Glassmagasinet alltid. Det hele kommer oftere an på om gaven passet til personen :wink: .

Skrevet

Hvordan skal jeg tolke at 30års-gaven jeg fikk av en venninne kostet 50 kr?

Gjest gjesta
Skrevet

Rundt 100,-. Syns ikke 150,- er forlite.

Jeg er blakk for tiden, og har ikke råd.

Skrevet
Hvordan skal jeg tolke at 30års-gaven jeg fikk av en venninne kostet 50 kr?

Du skal tolke at hun er glad i deg fordi hun gir deg en gave, og at hun hadde dårlig råd akkurat da. Men at hun gjerne ville gi deg en liten ting for å vise at hun husker deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

For meg spørs det helt hvor god venn vennen er og hvor spesiell anledningen er. kan være alt fra 150 til 1000kr.

Gjest gnien
Skrevet

Traff en del av venninner i går kveld. Da de begynte å snakke om spleising igjen så sa jeg at det begynner for min del å bli veldig mange gaver til familie og venner og at jeg har ikke råd til mer enn max 150. At jeg syns det er veldig hyggelig å kjøpe en liten ting til alle sammen, men jeg har rett og slett ikke råd til mer enn 150 max.

Da skulle man plutselig kjøpe gaver hver for seg. Så de syns tydeligvis 150 er for lite.

Det får de søren bare synes. Og er de så lite takknemlige så er det ikke artig å kjøpe noe til de i det hele tatt :veldigsur:

Ble litt såret og lei meg jeg - jeg sa jo at det er veldig mange; søsken som har flere barn hver og samboere og koner og venner i massevis - at jeg syns det er koselig å gi en oppmerksomhet, men at jeg rett og slett ikke har råd. Så skal man plutselig ikke spleise likevel og to av de andre skulle brått spleise for seg selv.

Hvor de får penger fra aner jeg ikke - de tjener mindre enn meg begge to. Syns det hele ble trasig og får lyst til å gi en lang F i hele pakkestyret hvis det er slik det skal være.... :cry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...